افزایش روز افزون تقاضای آموزش عالی در حوزه پزشکی/ لزوم تجاری سازی محصولات

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: با بهره گیری بهتر و موثرتر از مراکز آموزشی درمانی می توانیم به ایده های بالینی جدید دست پیدا کنیم و آن ها را کاربردی کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر مسعود ناصری پور ، رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گو با برنامه «کارنامه» شبکه رادیویی سلامت در خصوص دانشگاه های نسل ٣ و ٤ گفت: یکی از مهم ترین ضرورت ها رفع کاهش منابع نظام آموزش عالی در کشور است. در بحث آموزش و پژوهش و خدمات درمان، از منابع نسبت به حجم عملیات دانشگاه ها روز به روز دارد کاسته می شود.
وی درباره چالش جدیی که سالانه دانشگاه ها ایجاد می کنند، ادامه داد: نکته ی دیگر، افزایش روز افزون تقاضای آموزش عالی باتوجه به رشد داوطلبان است که سیر صعودی دارد . کاهش منابع در کنار افزایش تقاضا ایجاب می کند که ما یاد بگیریم در واقع چارچوب مدیریتی دانشگاه را تغییر دهیم و به فکر ایجاد منابع جدید و متنوع برای دانشگاه ها باشیم .
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران، تاکید کرد: بیش از نود دانشگاه مطرح دنیا به سمت نسل سه رفته اند که بتوانند با فراهم کردن منابع، درواقع پاسخگوی نیازها باشند. از اینرو، باید دنبال منابع جدید برای پژوهش هایمان باشیم .
وی در ادامه تصریح کرد: مقوله های مربوط به خدمات درمانی و خلق ثروت اگرچه برای نسل سه تسهیلاتی فراهم می کند تا از دانشگاه ها نیز بهره مند شوند ولی لازم است که از این مراکز آموزشی درمانی بهترین استفاده را بکنیم و بتوانیم ایده های بالینی جدیدی را بگیریم و آن ها را کاربردی کنیم .
ناصری پور، گفت: روند جهانی شدن در دنیا سبب شده که جابجایی نیروهای انسانی و مغزها به راحتی صورت بگیرد. وقتی زمینه رشد نباشد مهاجرت انجام می شود و برای اینکه این مهاجرت صورت نگیرد موظفیم مراکزی را در سطح عالی برای هر رشته ای تاسیس یا تقویت کنیم تا استعداد ها شکوفا شوند.
وی در پایان در خصوص انتظار دولت ها از دانشگاه های نسل سوم است، اظهارداشت: برای اتکاء نداشتن صرف به نفت باید منابع جایگزین پیدا کنیم. با استفاده از دانشگاه ها باید بتوانیم دانش و پژوهش را کاربردی و فناوری را محصول و محصول را تجاری کنیم و از این طریق، به خودکفایی دست یابیم.

701

کد خبر: 904437

وب گردی

وب گردی