بهره‌برداری از تاسیسات فرآورش گاز هنگام به زودی آغاز می‌شود

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران از آغاز بهره‌برداری تاسیسات فرآورش گاز هنگام و خاموش شدن مشعل گاز در جزیره قشم در روزهای آینده خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حمید بورد درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی و بهره‌برداری از تاسیسات فرآورش گاز میدان هنگام، گفت: در راستای سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی و صیانت بیشتر از محیط زیست، ساخت تاسیسات فرآورش گاز میدان مشترک هنگام از سال ١٣٩٢ در شرکت نفت فلات قاره ایران آغاز شد.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با اعلام اینکه از آذرماه امسال با پایان عملیات ساختمان و نصب، مراحل پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی تاسیسات فرآورش گاز میدان هنگام آغاز شد، تصریح کرد: در طول 70 روز گذشته تمامی واحدهای فرآیندی، زیرساختی و یوتیلیتی شامل واحدهای نم‌زدایی، شیرین‌سازی، خطوط لوله، مخازن، بویلرها، کمپرسورها و ... با رعایت ضوابط PSSR براى نخستین بار در شرکت نفت فلات قاره ایران و بدون کوچکترین حادثه‌ای راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسید.

او با تاکید بر اینکه از اوایل بهمن‌ماه امسال با تزریق گاز ترش با حدود 18 هزار پی‌پی‌ام گوگرد به تاسیسات فرآورش، امکان پالایش گاز و تولید گاز با استانداردهای شرکت ملی گاز ایران فراهم شده است، بیان کرد: در شرایط فعلی با آغاز دوره بهره‌برداری عملا مشعل گاز میدان هنگام در جزیره قشم به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس خاموش شده و به طور متوسط روزانه حدود 70 میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت به جای سوختن برای تامین سوخت و خوراک صنایع و نیروگاه‌ها تحویل شرکت ملى گاز می‌شود.

بورد با بیان اینکه جزیره قشم با در اختیار داشتن 17 میدان هیدروکربوری شامل هرمزها، هنگام، توسن، گورزین، سلخ، دوست‌کوه، هالوور، تفتان و ... در آب‌های ساحلی و سطح جزیره، ظرفیت و پتانسیل تبدیل شدن به جزیره انرژی منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز را دارد، افزود: بر اساس آخرین مطالعات انجام گرفته حجم ذخایر گاز اثبات شده در میادین جزیره قشم حدود ٤٠ تریلیون فوت مکعب و حجم ذخایر نفت خام حدود ٤ میلیارد بشکه است.

او با بیان اینکه با جمع‌آوری روزانه ٧٠ میلیون فوت مکعب امکان تامین سوخت و خوراک صنایع مختلف و به‌ویژه نیروگاه‌های برق شامل نیروگاه قشم مولد و آب و برق مپنا در مجموع با توان تولید ١٣٠ مگاوات برق و ١٨ هزار متر‌مکعب آب شیرین فراهم شده است، یادآور شد: علاوه بر این با استفاده از گازهای همراه نفت میدان هنگام امکان تامین سوخت و خوراک طرح‌های پتروشیمی هم در سطح جزیره قشم فراهم می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران کل حجم سرمایه‌گذاری انجام شده برای اجرای تاسیسات فرآورش گاز میدان هنگام را حدود ٧٠ میلیون یورو عنوان کرد و افزود: تمامی مراحل طراحی، ساخت، نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری از این تاسیسات جدید صنعت نفت ایران توسط پیمانکاران، سازندگان و مشاوران ایرانی انجام گرفته است.

او همچنین با بیان اینکه هم‌اکنون ظرفیت فرآورش نفت خام در جزیره قشم به بیش از ٤٥ هزار بشکه در روز رسیده است، تاکید کرد: از همین ظرفیت می‌توان برای توسعه سایر میادین نفتی موجود در سطح جزیره قشم، با کمترین هزینه استفاده کرد.

او با بیان اینکه اجرا و بهره‌برداری از تاسیسات جدید فرآورش گاز میدان هنگام علاوه بر مزیت‌های اقتصادی، با خاموش شدن مشعل دارای دستاوردهای متعدد زیست محیطی است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون به طور متوسط روزانه ٧٠ میلیون فوت مکعب گاز در میدان گورزین تولید می‌شود که با اجرای طرح جدید میدان هنگام عملا ظرفیت تولید گاز ایران در بزرگترین جزیره خلیج فارس به دو برابر افزایش یافته است.

402

کد خبر: 904457

وب گردی

وب گردی