ابراهیم حاتمی‌کیا: فیلم «به وقت شام» را یک سرباز ساخته است/جوانان از حرف‌های کشور فیلم بسازند

کارگردان فیلم «به وقت شام» گفت: فیلم «به وقت شام» را یک سرباز ساخته است، من خودم را سرباز این نظام و کشور می‌دانم و دلم می‌تپد برای کسانی که جهاد می‌کنند. من را یک سرباز بدانید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، ابراهیم حاتمی کیا در نشست رسانه فیلم «به وقت شام» در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، اظهار کرد: اولین فیلمم به نام «هویت» را درست زمانی که با کربلای 5 مصادف بود، ساختم. در آن زمان همه دوستانم به منطقه رفته بودند و من از اینکه نتوانستم با آنها بروم بسیار ناراحت بودم. این خاطره را تعریف کردم تا بگویم فیلم «به وقت شام» را یک سرباز ساخته است.

وی در پاسخ به نقد یکی از خبرنگاران مبنی بر ضعیف بودن جلوه‌های ویژه فیلم، گفت: برایم باعث افتخار است که این فیلم را ایرانی ها ساخته اند و هزینه ای برای استفاده از جلوه های ویژه از خارج از کشور نکرده ام. من حاضرم تمام طعنه و نقدها را به جان بخرم اما فیلمم را با همکاران ایرانی بسازم.

این کارگردان درباره ایده پرداختن به موضوع داعش، ادامه داد: این موضوع انقدر مهم بود که من از همکارانم در ساخت فیلم خواستم که تمام فیلم های داعش حتی صحنه های دلخراش این فیلم را جمع آوری کنند. من تلاش کردم تا جایی که ممکن است همه سوژه ها را در بستر قصه نشان دهم.

حاتمی کیا با اشاره به مظلومیت مدافعان حرم، یادآور شد: در مظلومیت مدافعان حرم همین بس که حتی زمانی که این عزیزان شهید می‌شدند، این امکان که اسم‌شان مطرح شود وجود نداشت. من در میان این عزیزان زندگی کرده‌ام و با احوالات‌شان آشنا هستم، دلم می‌خواست در این فیلم بیشتر به این عزیزان بپردازم اما مصلحت این بود که نگاه کلی‌تری داشته باشم.

وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه داعش، جدی است و چیزی نیست که به این راحتی‌ها حذف شود، گفت: گروه در حال رفتن به سمت لیبی است. من اصرار داشتم این فیلم زودتر آماده شود. چهار ماه کار کردن برای فیلمی که 2400 پلان دارد، زمان کمی است. ما شبانه‌روز کار کردیم و معتقد بودم درباره این گروه باید حرف زد و به تفکرات‌شان نزدیک شد.

این کارگردان درباره نمایش بین‌المللی فیلم«به وقت شام»، خاطر نشان کرد: دلم می خواد این فیلم در خاورمیانه نیز دیده شود، من دشمن جشنواره نیستم و از اینکه فیلمم در جشنواره‌ها دیده شودف خوشحال می‌شوم اما از اینکه جوانان برای جشنواره‌ها فیلم می‌سازند و می‌سوزند با جشنواره‌ها مشکل پیدا می‌کنم. دوست دارم جوانان کشور فیلم‌هایی بسازند که حرف‌های کشور را بزند.

حاتمی کیا با اشاره به اینکه در این فیلم می‌خواستم بچه‌های مظلومی که به سوریه می‌روند را نشان دهم، افزود: در این مسیر با مشکلات و محدودیت‌های زیادی روبرو بودم. در جشنواره پارسال، این طعنه به من زده شد که چرا اینجا نشسته‌ای و به سوریه نمی‌روی تا فیلم بسازی!

وی ادامه داد: من به سراغ سردار سلیمانی رفتم و با وجود بسیاری از خط قرمزها خواستم که به من کمک کند تا فیلمی با چنین موضوعی را بسازم. من دلم نمی‌خواهد شعار بدهم اما شرایط بسیار پیچیده است و برای یک پلان چهار ثانیه‌ای بسیار محدودیت داشتم.

این کارگردان گفت:من هرچه قدر بیشتر درباره داعش تحقیق کردم، بیشتر به این نتیجه رسیدم که این گروه بسیار پست‌مدرن است! من تحقیقات زیادی کردم و حتی از نزدیک شرایط را رصد کردم که ببینم می‌توانم قصه ذهنی خود را روایت کنم یا نه.

حاتمی کیا درباره ساخت فیلمی درباره حادثه سانچی گفت: من قبلا در کشتی کار کرده‌ام و چنین پیشنهادی هم به من شده، اما درباره آینده نمی‌توانم قولی بدهم.

حاتمی‌کیا در پایان درباره اکران فیلم «گزارش یک جشن» گفت: من دوست دارم فیلم‌ام پخش شود. این فیلم دچار سوتفاهم شده است. من افتخار نمی‌کنم در جمهوری اسلامی ایران فیلمی ساخته‌ام که اکران نشده است.

در ادامه این نشست هادی حجازی‌فر درباره ایفای نقش در این فیلم گفت: در ابتدا از ایفای این نقش می ترسیدم و دلم نمی خواست که به فیلم ابراهیم حاتمی ضربه ای وارد شود اما متاسفانه یکی از رسانه این موضوع را با این عنوان که من خودم را در این فیلم دوست نداشتم، منتشر کرد. باید بگویم اتفاقا من در این فیلم بطور عجیبی خودم را دوست دارم.

**اگر ضعف هایی هم در صحنه‌هایی از فیلم وجود دارد به دلیل نبود امکانات است

در ادامه، تهیه‌کننده «به وقت شام» درباره پروسه تولید و هزینه تولید این فیلم ، اظهار کرد: سال گذشته همین موقع اولین جلسات را برای تولید این فیلم برپا کردیم و حدس می زدیم که ساخت این داستان تا سال 98 ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برای گرفتن یک هواپیما بیست روز جلسه داشتیم، گفت: از دور این تفکر وجود دارد که همه امکانات برای حاتمی‌کیا فراهم شده است اما اگر همکاری ارتش و تلاش گروه نبود این کار شکل نمی‌گرفت. اگر ضعف هایی هم در صحنه‌هایی از فیلم وجود دارد به دلیل نبود امکانات است.

محمد خزاعی در ادامه با اشاره به اینکه همه گروه ما این فیلم را خانواده‌ها و بازماندگان مدافع حرم تقدیم کردیم، ادامه داد: جای چنین آثاری در سینمای ایران خالی بود و امیدواریم ادای دینی نسبت به این عزیزان کرده باشیم و این خانواده‌ها از این کار راضی باشند و توشه‌ای برای آخرت ما باشد.

وی به رعایت استانداردهای بالا در ساخت این فیلم، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ما در ساخت این فیلم استاندارهای بالایی را رعایت کردیم برنامه‌ریزی ما این است که پخش بین‌‌المللی داشته باشیم.

خزاعی درباره این موضوع که گفته می شود فیلم «به وقت شام» جایزه بهترین فیلم جشنواره را دریافت خواهد کرد، گفت: باید ببینیم نظر دوستان و داوران چگونه است اما مهم این است که فیلم برای گرفتن جایزه باید شاخصه‌های لازم را داشته باشد و دبیر جشنواره دارای چنین قدرتی نیست که فیلمی را برجسته کند. نقدها در این موضوع علیه ما شدیدتر است چراکه سازمان اوج برای اولین بار در فیلم دفاع مقدسی سرمایه‌گذاری کرده است، چنین فضاسازهایی مطرح می‌شود که خوشایند نیست.

در ادامه این نشست کارن همایونفر درباره موسیقی فیلم توضیح داد: معمولا زمانی که من با آقای حاتمی‌کیا کار می‌کنم، همه توانم را می‌گذارم. همه موسیقی این کار در ایران و با موزیسین‌های ایرانی ضبط شد. با اینکه امکانات کار در خارج از کشور فراهم بود ولی نیازی برای این کار ندیدیم.

جعفری فیلمبردار فیلم نیز درباره انتقادهایی که به حاتمی‌کیا شده است، توضیح داد: هر کارگردانی لحن مخصوص به خود را دارد، ویژگی حاتمی‌کیا این است که حرف‌هایش را گل‌درشت مطرح کند و خودش می‌گوید این من هستم و دوست دارم اینچنین فیلم بسازم. من در حوزه کار خودم و همچنین کارگردانی از او مطالب بسیاری یاد گرفته ام و خواهشم این است که به جنبه‌های تکنیکی و فنی فیلم نگاه شود.

وی خاطر نشان کرد:زمانی که فیلمبرداری می‌کردیم، مطمئن نبودیم که خروجی جواب می‌دهد یا خیر، اما داشتن چنین جسارتی و چنین ایده‌هایی را به تصویر کشیدن، اهمیت دارد.

503

کد خبر: 904539

وب گردی

وب گردی