محاسن و معایب نظام پارلمانی

نشست نقد و بررسی نظام پارلمانی یا ریاستی در تالار الزهرا دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.


به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دکتر محمد سعید احدیان مدیر مسئول روزنامه خراسان در نشست نقد و بررسی نظام پارلمانی و نظام ریاستی در دانشگاه شهید بهشتی گفت: در نگاه بلندمدت نظام پارلمانی جوابگوی کشور است ولی این اتفاق الزاماتی دارد که قبل از تغییر نظام به پارلمانی باید وجود داشته باشد که البته هنوز این شرایط امکانش میسر نیست.
وی با اشاره به برخی محاسن نظام پارلمانی به کاهش اختلاف قوا اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین مشکلات کشور ما تا امروز اختلافات بین قوه مجریه و مقننه بوده که خیلی برای کشور هزینه زا بوده و به جای اینکه هم افزا باشد انرژی از کشور گرفته است.
مدیر مسئول روزنامه خراسان گفت: تقویت پاسخگویی به عنوان یکی از ارکان اصلی حکمرانی خوب از محاسن نظام پارلمانی است چرا که طی سال های گذشته هر مسئولی مسئولیت را به دوش قوه دیگری انداخته اما با تغییر نظام به پارلمانی مسئولان مجبور به پاسخگویی خواهند شد.
وی جلوگیری از قانون گریزی و کاهش سیاست زدگی و نگاه های سیاسی در خط مشی گذاری را دو مزیت دیگر نظام حکمرانی دانست و تاکید کرد: دوران سیاست در ایران کوتاه است چون مرجعیت ها وجود ندارد، معلوم نیست نگاه کلان به اقتصاد و فرهنگ چیست، با تغییر دولت ها سیاست ها عوض می شود، این مشکل اساسی و ساختاری کشور است و با این ماجرای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری دوره سیاست در ایران از ۸ سال هم کوتاه تر شده است، ما مرتبا در حال برگزاری انتخابات های متعدد هستیم و مرتب در حال تصمیم گیری کوتاه مدت هستیم.
احدیان مهم ترین مشکل ساختاری کشور را شخص محوری عنوان کرد و افزود: نظام پارلمانی کمک زیادی می کند که شخص محوری در کشور کم تر شود و به حاشیه برود.
وی ادامه داد: نظام پارلمانی بدون ایجاد تحزب واقعی و ایجاد ساختار روشن و شفاف امکان پذیر نیست.
این فعال رسانه ای با بیان اینکه بالاخره یکی از ساختارهای پارلمانی و ریاستی بهتر از دیگری است افزود: باید به یک جمع بندی برسیم، امروز علم سیاست به این جمع بندی رسیده است که هم به عاملیت و هم به ساختار توجه کرد و چه بسا بخشی از مشکل به ساختار مرتبط است که ساختار نیاز به بررسی و اصلاح جدی دارد.
وی افزود: در هر دو نظام پارلمانی و ریاستی حزب مهم است، اما در نظام پارلمانی دولت بر مبنای حزب شکل می گیرد.
احدیان سپس با بیان معایب نظام پارلمانی گفت: چنین نمایندگانی واقعا ظرفیت این را ندارند که در راس امور قرار بگیرند، با نظام پارلمانی عملا تقویت و تفوق منافع محلی بر مصالح ملی پررنگ تر می شود و امروز یکی از مشکلات جدی کشور که لطمه جدی به منافع ملی می زند همین موضوع است.
وی تقویت تصمیمات متاثر از جوزدگی و کاهش شور انتخاباتی و احساس مشارکت سیاسی در تعیین سرنوشت را از معایب دیگر نظام پارلمانی برشمرد و افزود: اگر ساختار نظام دو حزبی و سه حزبی نداشته باشیم و دچار تکثر حزبی شویم چالش های جدی بر سر تشکیل دولت یکی از نقطه ضعف های جدی نظام پارلمانی خواهد بود.
این کارشناس سیاسی کاهش نظارت قوا بر همدیگر را نقطه ضعف دیگر نظام پارلمانی دانست و تصریح کرد: ایجاد نظام پارلمانی در کشور دو الزام جدی دارد یکی تحزب به معنای واقعی اجرایی شود و دوم اینکه تغییرات و اصلاحات در قانون اساسی که لازم است ایجاد شود؛ در هر حال ما با تحزب واقعی فرسنگ ها فاصله داریم و برای تغییرات در قانون اساسی نیازمند بررسی های علمی است که تاکنون انجام نشده است.
وی افزود: معتقد به نظام پارلمانی هستم و اصل راه اندازی نظام پارلمانی موجب کاهش اختلافات بین قوا، تقویت پاسخگویی و حل معضل شخص محوری در کشور است.
احدیان در خصوص اینکه در شرایط حاضر چه باید کرد، تصریح کرد: بحث های علمی در تعامل و زیر نظر بخشی از ساختارهای قدرت که آینده چه باید باشد، تغییر قانون اساسی نتیجه فکر کردن ما باشد و این اتاق فکرها جدی شروع شود.
وی با اشاره به لزوم برخی تصمیمات اصلاحی گفت: با همین ساختار قانون اساسی و با همین اختیارات قانون می شود اصلاحاتی را انجام داد تا بخشی از مشکلات را حل کرد که یکی از این تصمیمات اصلاحی برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس شورای اسلامی است.
مدیر مسئول روزنامه خراسان در پایان تقویت جایگاه و اضافه کردن ماموریت های مجمع تشخیص مصلحت نظام از حل کننده صرف مشکل بین مجلس و شورای نگهبان و از سیاست گذاری کلی به لنگرگاهی برای تصمیمات مجلس و دولت و حل مشکلات بعدی در نظام پارلمانی را ضروری برشمرد.

به گزارش ایسکانیوز، این نشست که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در تالار الزهرا دانشکده حسابداری و مدیریت این دانشگاه برگزار شد آقایان سعدالله زارعی، صادق زیباکلام و جلیل محبی به ایراد سخن پرداختند.

کد خبر: 904542

وب گردی

وب گردی