کلاس‌ها چگونه در اهواز تعطیل نشود؟

پدیده ریزگردها دو ریشه اصلی دارد که یکی به داخل و دیگری مربوط به خارج از کشور است که مسائل مربوط به خارج از کشور نیز به حوزه سیاسی و ژئوپلیتیک برمی‌گردد که چقدر سیاستمداران ما بتوانند با کشورهای همسایه ارتباط بگیرند؛ چراکه در گذشته مساله ریزگردها کنترل می‌شد، ولی امروز این‌گونه نیست.

عدم مدیریت و سوءمدیریت منابع آبی به‌خصوص در استان خوزستان و استان‌های همجوار، کاهش میزان بارندگی در کشور و خشک شدن بسیاری از رودخانه‌ها و دریاچه‌های کوچک به‌عنوان عوامل داخلی در ایجاد این پدیده شناخته می‌شوند. در چند سال گذشته، چندین سند همکاری توسط دانشگاه استان خوزستان با نهادها و ارگان‌های درگیر ذی‌نفع امضا شده است، ولی نه آن ارگان‌ها و نهادها به لحاظ بودجه‌ای انگیزه‌ای را در اساتید ایجاد کردند و نه مسئولان دانشگاهی چه دانشگاه‌های دولتی و چه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی انگیزه کافی برای بررسی این مساله توسط اساتید را در آنها به وجود آورده‌اند.

پیشنهاد می‌کنیم دانشگاه‌های استان خوزستان مرکز تحقیقات را در حوزه پدیده ریزگردها ایجاد کنند و حتی حاضریم این مرکز با محوریت واحد امیدیه ایجاد شود؛ مرکزی که در آن هم برای مقابله با پدیده ریزگردها و هم برای مقابله با عوارض و تاثیرات این پدیده طرح‌های تحقیقاتی انجام و ایده‌هایی مطرح شود. یکی از کارهایی که باید انجام داد این است که ساختمان‌ها و مراکز دانشگاهی باید به دستگاه‌های تهویه هوا مجهز باشند تا دیگر شاهد تعطیلی کلاس‌ها برای این پدیده نباشیم؛ از سوی دیگر استان خوزستان استان محرومی است و این تعطیلی‌ها به محرومیت بیشتر آن می‌انجامد. در دانشگاه امیدیه ایده‌ای برای مقابله با پدیده ریزگردها نداشته‌ایم، ولی به‌عنوان معاون آموزشی این قول را می‌دهم که هر استادی طرحی در این خصوص داشته باشد، طرح را چه در سطح استان و چه کشور پیگیری می‌کنم.

اگر به سایت‌های پژوهشی هر ارگان و شرکت صنعتی سر بزنید، متوجه می‌شوید که هیچ ایده و طرحی با عنوان مقابله با پدیده ریزگردها و عوارض آنها وجود ندارد؛ در حقیقت وقتی شرکت‌ها و ارگان‌ها اصلا به این مساله توجهی ندارند، طبیعتا بودجه‌ای نیز برای آن اختصاص نمی‌دهند؛ از این رو اگر کسی طرحی در این خصوص هم داشته باشد، به سختی می‌تواند آن را مصوب کند.

منبع: فرهیختگان

کد خبر: 904549

وب گردی

وب گردی