منتقدان  راه‌اندازی جشنواره داستان انقلاب بودم

یک داستان‌نویس و منتقد ادبیات دفاع مقدس، گفت: ادبیات ما از سریال‌ها و فیلم‌های انقلابی تاثیر گرفت و به همین دلیل وقتی رمانی منتسب به انقلاب اسلامی می‌خوانیم، به نظر می‌آید سریالی تلویزیونی با این مضمون دیده‌ایم.

به گزارش ایسکانیوز از حوزه هنری، ابراهیم زاهدی‌مطلق، نویسنده و منتقد، با بیان اینکه هنوز نمی‌توانیم بگوییم به سبکی رسیده‌ایم که متعلق به ادبیات انقلاب است، اظهار کرد: زمان 40 سال برای ادبیات داستانی، زمان طولانی نیست و در چنین زمانی نمی‌توان به یک سبک و مکتب ادبی ویژه رسید.

وی ادامه داد: برای آنکه به ادبیات انقلاب اسلامی برسیم، باید مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حکومت پهلوی را بررسی کنیم و بگوییم چرا به اینجا و به حکومت جمهوری اسلامی رسیدیم. در داستان‌های انقلاب، چنین محور و موضوعی را شاهد نیستیم. به همین دلیل هم معتقدم نوشتن و رسیدن به یک سبک ادبی در انقلاب زمان دارد و هنوز چنین سبکی نداریم.

زاهدی مطلق خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که فکر می‌کنم به حوزه ادبیات آسیب زد این بود که درباره انقلاب اسلامی ابتدا فیلم ساخته شد. فیلم ساختن به لحاظ مباحث محتوایی خیلی راحت‌تر از نگارش داستان و رمان بود. به همین دلیل هم در ابتدای انقلاب اسلامی فیلم‌های زیادی ساخته شد و خیلی از داستان‌هایمان بر اساس فیلم‌ها نوشته شد. ادبیات ما از سریال‌ها و فیلم‌های انقلابی تاثیر گرفت و به همین دلیل وقتی رمانی منتسب به انقلاب اسلامی می‌خوانیم، به نظر می‌آید سریالی تلویزیونی با این مضمون دیده‌ایم.

زاهدی‌مطلق گفت: انقلاب ما در آثار داستانی، به اعلامیه پخش کردن محدود شده است و ساواکی‌ها هم عموما احمق هستند و عموما نویسندگان دچار این‌گونه کلیشه‌ها هستند. باید پرسید آیا به سبک و سیاق نوشتن برای انقلاب اسلامی رسیده‌ایم یا نه؟

این نویسنده با بیان اینکه داستان انقلاب اسلامی از آنجایی خیلی جدی‌ و مطرح شد که مرحوم امیرحسین فردی جشنواره داستان انقلاب حوزه هنری را راه‌اندازی کرد، گفت: خود من در آن زمان یکی از منتقدان ایشان بودم و می‌گفتم هنوز برای راه‌اندازی چنین جشنواره‌ای زود است. پیش از آنکه نخستین دوره جشنواره برگزار شود، زنده‌یاد امیرحسین فردی با چند نفر همچون من، آقای ناصری و شخصی دیگر که در حال حاضر اسمشان در ذهنم نیست، به گفت‌وگو نشست.

این نویسنده افزود: گفتم چند سال صبر کنید، فراخوان بدهید که آثاری در این زمینه نوشته شود. چرا که در حال حاضر کتابی در این زمینه وجود ندارد. جشنواره برای چیزی برگزار شود که وجود دارد. اما آقای فردی با تلاش و پشتکار و امید همیشگی، جشنواره را راه‌اندازی کرد و حوزه هنری هم از این جشنواره حمایت کرد و کتاب‌های برگزیده جشنواره را به چاپ رساند. ماموریت حوزه هنری هم این است که به این آثار بها دهد. این کتاب‌ها به همت حوزه هنری و توسط نشر سوره مهر چاپ شد و در جامعه دیده شد.

وی تصریح کرد: با انتشار آثار برتر جشنواره داستان انقلاب، خیلی از نویسندگان جرئت کردند که وارد این موضوعات شوند و به‌ناگاه دریچه‌ای باز شد. در چند سال اخیر، رمان‌های زیادی تولید شده است که به موضوع انقلاب اسلامی می‌پردازند. اما معتقدم هنوز به ادبیات انقلاب نرسیده‌ایم. امروز داستان انقلاب داریم، اما در ادبیات انقلاب اسلامی، نگاه انقلاب وجود ندارد و ما این نگاه و چشم‌انداز را نداریم.

زاهدی مطلق با تاکید بر اینکه امروز رفاقت با انقلاب اسلامی از جانب نویسندگان خیلی کم شده است، عنوان کرد: دلخوری و ناراحتی در جامعه زیاد است. همه هم مشکلات را از چشم انقلاب می‌بینند. این‌گونه نیست که بگوییم مردم با یک نفر مشکل دارند. اگر بخواهیم داستان انقلاب اسلامی نوشته شود، باید بین هنرمند و انقلاب رفاقت و محبت برقرار باشد. تا رفاقت درست نشود، داستان واقعی و ادبیات واقعی انقلاب ایجاد نمی‌شود.

وی افزود: امروز ترس آن را دارم که داستان‌ها به سمت تخریب انقلاب اسلامی برود. نویسندگان به‌راحتی می‌توانند آثارشان را در بین مخاطبان بی‌شمار عرضه کنند و در خانه‌ خود بنویسند و در فضای مجازی اثر را منتشر کنند. اصل انقلاب و جمعیتی که پشت سر امام (ره) ایستادند و علیه رژیم شاهنشاهی قیام کردند، آن جمعیت اشتباه نمی‌کرد، امروز ترس آن وجود دارد که داستان‌هایی نوشته شود که تحریف درست شود.

زاهدی مطلق خاطرنشان کرد: می‌خواهیم به ادبیات انقلاب اسلامی برسیم و ادبیات انقلاب اسلامی می‌گوید جامعه به سمت تغییر و تحول دینی رفت و تلاش داشت به جامعه‌ای سالم برسد. مردم از دست یک جریان غیردینی، وابسته، فاسد، رشوه بگیر و دغل‌باز ناراحت بودند و به همین دلیل انقلاب کردند. مهربانی و همدلی اگر ایجاد نشود، ممکن است مسیر داستان انقلاب به بیراهه برود.

502

کد خبر: 904688

وب گردی

وب گردی