دانش‌آموزان چه مدرسه‌ای را دوست دارند؟

معاون اسبق پرورشی آموزش و پرورش گفت: صاحبان منافع اقتصادی که با مشوش کردن فکر و اندیشه نونهالان و ایجاد سد برای تحقق اهداف تربیتی در این سال‌ها به آلاف و الوف رسیده‌اند، در برابر حذف آزمون در ابتدایی، مانع‌تراشی‌ می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس حمیدرضا کفاش معاون اسبق پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مدرسه زندگی، مدرسه‌ای است که تأمین‌کننده نیازهای فردی و اجتماعی و محیط اخلاقی، علمی، امن، سالم، بانشاط، مهرورز و برخوردار از هویت جمعی است.

وی ادامه داد: مدرسه زندگی، مدرسه‌ای است که یادگیرنده در آن، کمال جو، خواستار تعالی مستمر فرصت‌های تربیتی، تسهیل کننده هدایت یادگیری و تدارک بیننده خودجوش ظرفیت‌های جدید در خدمت تعلیم و تربیت است، و نیز دارای پیوند موثر با موضوعات و مسائل جامعه در مقیاس محلی، منطقه‌ای و ملی با حضور فعال در حیات اجتماعی است.

کفاش به مدرسه‌ای که دانش‌آموزان دوست دارند، اشاره کرد و گفت: دانش‌آموزان، مدرسه‌ای را دوست دارند و از تحصیل در آن لذت می‌برند و شوق رفتن به طرف آن را دارند که دارای ظرفیت پذیرش تفاوت‌های فردی، کشف و هدایت استعدادهای متنوع فطری و پاسخگویی به نیازها، علایق و رغبت دانش‌آموزان در راستای مصالح و چارچوب نظام معیار اسلامی باشد.

وی اضافه کرد: از طرفی دوره پایه در نظام تعلیم و تربیت که سازنده ساختار شخصیت دانش‌آموز در آینده است، بدون شک دوره ابتدایی است؛ در این دوره است که استعدادهای دانش‌آموز شناخته و شکوفا می‌شود.

معاون اسبق پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش تصریح کرد: اجبار و اکراه، فشار و استرس، حسادت به جای رقابت، مقایسه های غلط، تحمیل و.... سم مهلکی است که زمینه‌های فطری تربیت را تحت الشعاع قرار داده و آن را نابود می‌کند.

وی افزود: جداسازی و طبقه‌بندی‌های متعدد دانش‌آموزان در این دوره نیز تربیت طبیعی و فطری آنان را به تربیت سفارشی و گلخانه‌ای تبدیل می‌کند؛ بلایی که سال‌هاست نظام آموزشی را از تربیت تهی کرده و آن را به میدان رقابت و چشم و هم‌چشمی‌ها و تفاخر خانوادگی تبدیل کرده است.

کفاش اضافه کرد: بر همین اساس، فرصت و زمان را از فعالیت‌های جذاب و سازنده پرورشی و تربیت‌بدنی در مدارس گرفته و بعضاً این فعالیت‌های متنوع، با نشاط و سازنده را مخل جریان آموزش معرفی کرده است.

وی به حذف آزمون از دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت: اقدام شجاعانه و ارزشمند وزیر آموزش و پرورش برای حذف آزمون‌های متعدد و استرس زا در دوره ابتدایی و تصویب آن در شورای عالی آموزش و پرورش، آغاز بازگشت شادابی و شور و نشاط تربیتی به مدارس خواهد بود و از همه مهم‌تر زمینه را برای حضور پررنگ‌تر مربیان پرورشی و تربیت‌بدنی در کنار معلمان برای فعالیت‌های جذاب و سازنده فراهم خواهد کرد.

معاون اسبق پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با بیان اینکه این حرکت مؤثر و بی نظیر، زمینه را برای تربیت متوازن بر اساس ساحت‌های شش‌گانه تربیتی سند تحول فراهم خواهد ساخت و تبعیض بین ساحت‌ها را در دراز مدت از بین خواهد برد، افزود: همه باید از این گام موثر و بزرگ حمایت کنیم تا ان‌شاءالله گام بعدی برای کم کردن تنوع مدارس و رفع تبعیض‌های آموزشی و تربیتی برداشته شود.

وی تصریح کرد: قطعاً صاحبان منافع اقتصادی که با درگیری ذهنی خانواده‌ها و مشوش کردن فکر و اندیشه نونهالان و ایجاد سد برای تحقق اهداف تربیتی، در این سال‌ها به آلاف و الوف رسیده‌اند، مانع تراشی‌هایی خواهند کرد.

کفاش اظهار داشت: استقرار کامل این هدف بزرگ درگروی مقاومت مسئولان، حمایت گسترده فرهنگیان و خانواده‌های دانش‌آموزان و همت اصحاب قلم و رسانه است.

700

کد خبر: 904927

وب گردی

وب گردی