روحانی: مسئولیت ممیزی کتاب را به انجمن نویسندگان و ناشران واگذار کنید

رئیس جمهور، تاکید کرد: از وزارت ارشاد می خواهم به ناشران و مولفین کمک کندتا جامعه علاقمند به کتاب و مطالعه شود و اگر نیاز است در آموزش و پرورش کاری انجام شود تا مدارس نشاط لازم را در این زمینه را کسب کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران صبح امروز چهارشنبه 18 بهمن ماه برگزیدگانش را شناخت.

ریاست جمهوری حسن روحانی در این مراسم ضمن اهمیت کتاب در وقوع انقلاب اسلامی ایران، گفت: تاریخ انقلاب اسلامی نقطه آغاز فصل جدیدی میان قبل از انقلاب و بعد از آن بود و ورود اسلام به ایران نقطه ممتاز برای تقسیم تمدن و فرهنگ اسلامی بود.

وی با تاکید بر اینکه نمی خواهم انقلاب اسلامی را هم وزن دین مبین اسلامی قرار بدهیم، اضافه کرد: انقلاب اسلامی در عین حال نقطه عطف بسیار مهمی در تاریخ ایران بود چرا که دوران قبل از انقلاب دوران تحقیر ملت بزرگ ایران توسط استعمارگران بود و پس از پیروزی انقلاب به دوران عزت و شکوفایی ملت ایران در سایه حاکمیت دینی رسیدیم در این رابطه انقلاب به هویت دینی و ملی ایرانیان عزت بخشید.

روحانی اظهار کرد: در این انقلاب بزرگ کتاب، صوت و مکتوبات نقش مهمی در فرهنگ و هنر داشت و ایران را وارد عالم جدیدی کرد زیرا در زمان قبل از انقلاب جامعه مذهبی ایران به دلایلی محیط های تحصیل و دانشگاهی را سالم نمی دانستند و در یک دوره ای ورود به دانشگاه به معنای بی دینی بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه انقلاب اسلامی اقشار مختلف را به هم متصل کرد گفت: انقلاب اسلامی فضای جدیدی را در هنر باز کرد به این معنا که در اوایل سالهای انقلاب مسئول رادیو و تلویزیون و رئیس شورای صدا و سیما بودم بحث های بسیار پیچیده ای برای عرصه هنر در آن زمان میان مسئولان مطرح بود.

وی افزود: تا قبل از سال 56 کسی فکر پایه گذاری حکومت اسلامی را نمی کرد تا زمانی که زمزمه پایان رژیم سلطنتی به گوش رسید بحث های زیادی در مورد نقش مردم در حکومت آینده میان افراد مختلف با حضرت امام (ره) مطرح شد و تغییر عنوان استقلال ،آزادی، حکومت اسلامی به لفظ جمهوری اسلامی نتایج جلسات بسیار بزرگان دین با حضرت امام در پاریس بود که هنوز بعد از 40 سال از گذشت انقلاب اسلامی میان مسئولان شنیده می شود که کامل نظر و اندیشه ها یکسان نشده است.

ریاست جمهوری در بیان اهمیت کتاب اظهار کرد: قبل از انقلاب وقتی ساواک به خانه یک مبارز می رفت اولین مقصدش کتابخانه کوچک آن خانه بود و برمبنای کتابهایی که فرد داشت وی را محاکمه می کردند کتاب نقش اساسی در انقلاب داشت زیرا انقلاب برمبنای اندیشه ایجاد می شود و اندیشه با ایجاد محیط و فضایی تازه در ترسیم آینده نقش اساسی را ایفا می کند.

روحانی اظهار کرد: تحول بزرگی که از سال 42 در قم آغاز شد ورود سیاست به عزاداری ها و بیان شعارهای دسته های عزاداری بود از آن نقش نویسندگان در نگارش اعلامیه ها آغاز شد و همه این موارد از معجزه تبیین اسلام نشات می گرفت.

وی با تاکید بر اهمیت خواندن از آغاز نزول قرآن کریم گفت: نام اصلی قرآن کریم، کتاب است و نشان می دهد معجزه خواندن، قرائت و تامل انسان به اندیشه متکی است و تا اندیشه تبدیل به نوشته نشود، تفکرات یک ملت شناخته نمی شود و راهی برای انتقال اندیشه به آیندگان وجود ندارد.

رئیس دولت دوازدهم اظهار کرد: امروز دنیای نوشتار به دنیای دیجیتال نزدیک شده است اما به هر حال فکر و اندیشه اساس قدرت بشر در فهم و بیان مسئله است و در طی سالیان با ابزاری به نام الفبا که با حروف ساخته شده است اندیشه ها روی کاغذ نوشته می شود و می توان گفت انقلاب اسلامی ما به نوعی انقلاب بیان است.

وی افزود: از طریق نگارش و مطالعه کتاب های گذشتگان می توانیم با اندیشه بزرگان گذشته ارتباط برقرار کنیم و آیندگان نیز با خواندن کتابهای امروز ما را قضاوت خواهند کرد زیر کتاب آینه فکر و اندیشه یک ملت است.

روحانی در خاتمه سخنانش با نویسندگان گفت: امروز رسالت سنگینی بر دوش نویسندگان و عالمان است زیرا زندگی محدود است و زمان برای فراگیری علوم و انتقال و کتابت آن کوتاه است بنابراین بهتر است با توجه به شرایط درک مخاطب، منطقه ای که کشور در آن قرار دارد و هدفی که برای یک مطلب داریم دست به نگارش بزنیم زیرا بسیاری از کتابها از جمله آثار بزرگانی چون سعدی و حافظ به دلیل اندیشه های بزرگ این افراد است.

ریاست جمهوری با انتقاد از آمار کم مطالعه در میان ایرانیان گفت: بخشی از این مسئله تقصیر دولت است که باید کتابهایی چاپ شود که مردم تشنه خواندن آن هستند چرا در برخی کشورها مردم برای خریدن کتاب های تازه چاپ شده صف می بندند زیرا آن نوشته منطبق بر نیاز آنان است.

وی با اشاره به شرایط ممیزی کتاب بیان کرد: بهتر است مسئولیت ممیزی کتاب را به انجمن نویسندگان و ناشران بزرگ واگذار کنید زیرا هر چیزی اگر به اهلش واگذار شود موفق تر خواهد بود برای امتحان هم شده چند سال امور نشر را به انجمن های تخصصی واگذار کنیم اگر ضرر کردیم این مسئولیت را از آنان می گیریم.

روحانی اضافه کرد: از وزارت ارشاد می خواهم به ناشران و مولفین کمک کند و از دولت بخواهد که با کمک به این امر جامعه علاقمند به کتاب و مطالعه شود و در این زمینه راهکارهای لازم داده شود اگر نیاز است در آموزش و پرورش کاری انجام شود جلساتی در این مورد با دولت برگزار شود تا مدارس نشاط لازم در این زمینه را کسب کند چرا در کشورهای دیگر یک کودک دبستانی سالی 7 کتاب را باید بخواند و در مورد آن در کلاس کنفرانس دهد اما آیا دانش آموز ما نیز به این اندازه در سال مطالعه می کند؟

رئیس جمهوری با اشاره به فضای دوطرفه نویسنده و مخاطب گفت: در حال حاضر فضای نگارش دو طرفه شده است زمانی نویسندگان تنها مطلب می نوشتند و مردم می خواندند اما امروز جوانان در فضای مجازی مطلب می خوانند و می نویسند و ارتباط دو سویه مخاطب و نویسنده به گونه ای شده که گاه نویسنده نیز باید از مطالب مخاطب بخواند و نویسنده علاوه بر نگارش بیشتر باید بخواند.

سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران صبح امروز چهارشنبه 18 بهمن ماه با حضور رئیس جمهوری، سید علی صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل خانه کتاب مجید غلامی جلیسه، حجت الاسلام مهدوی راد دبیر علمی جایزه کتاب سال و سایر مولفان، ناشران و نویسندگان و فرهیختگان در تالار وحدت برگزار شد.

502

کد خبر: 905021

وب گردی

وب گردی