کمک فناوری لیدار به علم باستان شناسی

محققان با استفاده از فناوری LiDAR توانستند در مساحت 2100 مترمربع از جنگل‌های شمال کشور گواتمالا شواهد فوق‌العاده‌ای از تمدن مایاها را کشف کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مایاها که از مشهورترین قبایل سرخپوست بودند، معمولاً شهرهایشان را در دل جنگل‌های بارانی می‌ساختند. حوزه زندگی و فعالیت مایاها حدود جنوبی کشور مکزیک و نیز سرتاسر گواتمالا و السالوادر را شامل می‌شد. در همین راستا محققان توانسته اند، با استفاده از فناوری لیزر کشف جدید در مورد تمدن باستانی مایا به دست آورند.
این محققان، با اسکن این منطقه شبکه پیچیده‌ای از بناهای ناشناخته، مزارع، جاده‌ها و معادن را یافتند. بر اساس این اطلاعات منطقه موردمطالعه، محل شکل‌گیری تمدنی به وسعت قدرت تمدن یونان و چین باستان بوده است.
به کمک فناوری لیدار، پرتوهای لیزر به سطح زمین ‌تابانده و پرتوهای بازگشتی دریافت می‌شوند. سپس محققان اطلاعات به‌دست‌آمده را پردازش می‌کنند تا تصویری ازآنچه توسط لیزر اسکن شده به دست آورند. در مرحله بعد درختان، برگ‌ها و شاخه‌ها را از تصاویر حذف می‌کنند و آنچه باقی می‌ماند تصاویر دقیقی از زمین است که تمام بناها، جاده‌ها و مزارع قدیمی در آن قابل‌تشخیص هستند.
بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، در راستای پیشرفت و توسعه و نزدیک شدن به پیشرفت‌های جهانی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.

202

کد خبر: 905065

وب گردی

وب گردی