شعار دولت ها برای تک نرخی شدن ارز/  قیمت اعلام شده ارز در بودجه 97 واقعی نیست

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت اعلام شده ارز در بودجه 97 واقعی نیست، گفت: دولت ها با سر دادن شعار تک نرخی شدن ارز، اقدامی برای اجرایی شدن آن انجام نداده اند.

ناصر موسوی لارگانی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به نوسان و افزایش بی رویه قیمت ارز در بازار گفت: تاکنون دلایل مطرح شده درخصوص افزایش نرخ ارز در بازار به عنوان دلایل منطقی و روشنى که بتوان آن را به عنوان اصلى ترین عامل افزایش قیمت ارز در بازار دانست، ارائه نشده است.

او با بیان اینکه دلایل مختلفی از سوی بانک مرکزى در زمینه افزایش بی رویه قیمت ارز ارائه شده است، گفت: سفرهاى زیارتى و آغاز سال نو میلادى به عنوان دلایل اصلى نابه‌سامانی هاى بازار ارز از سوى مسئولان مطرح شد، این در حالیست که طى سال های گذشته در چنین ایامی نیز شاهد افزایش و نیز نوسانات قیمت ارز در بازار بودیم، بنابراین نمی توان این عوامل را دلیل اصلی افزایش کاذب قیمت ارز دانست.

موسوی لارگانی در ادامه اظهار داشت: طی چند وقت گذشته که قیمت ارز با افزایش بی سر و سامانی همراه شد، اعلام کردند که این نوسان قیمتی ناشی از آشوبگرى‌های مردم در راستای اعتراض به وضعیت اقتصادى کشور بوده است.

او گفت: اتفافات اخیر در کشور به صورت مقطعی بوده و نمی توان این افزایش قیمت را به آغاز سال نو میلای و دیگر مسایل کشور ربط داد، بنابراین این افزایش قیمت ناشی از برخی عوامل دیگر بوده است که به طور حتم می بایست مورد بررسی قرار گیرند.

به گفته موسوی لارگانی، برخی از کارشناسان معتقدند که دولت در راستای جبران بدهی‌های خود از طریق افزایش نرخ ارز اقدام به کسب درآمد کرده است، لازم به ذکر است که دولت در برنامه بودجه 97 نرخ ارز را به نحوی عنوان کرده که اختلاف فاحشی با قیمت ارز در بازار آزاد دارد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت اعلام شده ارز در بودجه 97 قیمت واقعی نیست، افزود: به طور معمول قیمت بازار آزاد و ارز مبادلاتی و ارزی که در بودجه نرخ گذاری شده است باید با تفاوت 200 تا 300 تومانی همراه شود اما اکنون اختلاف قیمتی آن‌ها یک هزار و 300 تومان است.

او با تاکید بر اینکه دولت ها با سر دادن شعار تک نرخی شدن ارز، اقدامی برای اجرایی شدن آن انجام نداده‌اند، گفت: اگر دولت یا بانک مرکزی اراده ای برای کنترل قیمت ارز داشت و اقداماتی را در راستای جلوگیری از افزایش کاذب آن انجام می داد، می توانست با تزریق ارز در بازار مشکل موجود را برطرف کند، در حالی که اکنون شاهد گسترش مشکلات در بازار ارز هستیم.

موسوی لارگانی به تاثیر حراج سکه در بانک کارگشایی و نیز طرح پیش فروش سکه در بازار سکه اشاره و بیان کرد: این امکان وجود دارد که این اقدامات تا حدودی تاثیرات مثبتی را در بازار سکه ایجاد کند و کسانی که در صدد سرمایه گذاری در بازار ارز بودند، منصرف شده و سرمایه های خود را در بازار سکه وارد کنند.

401

کد خبر: 905073

وب گردی

وب گردی