دکتر علیرضا اسفندیاری مقدم در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز، از چاپ مقاله مذکور خبر داد و گفت: «تبیین رسانهای سازی علم، بررسی جایگاه علم در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران و شناسایی مؤلفههای برنامهسازی تلویزیونی با رویکرد ترویج علم از اهداف اصلی این پژوهش بوده است.»
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ترویج علم برای افزایش درک عمومی، تفکر انتقادی، مشارکت شهروندی و تعهدات اجتماعی اهمیت دارد خاطرنشان کرد: «تلاش برای انعکاس اندیشههای علمی باید بهگونهای باشد که تمام افراد بتوانند مفاهیم اساسی و جوهر اصلی علم را درک کنند تا ترویج و همگانیسازی علم در میان عامه مردم تحقق یابد.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود با مقایسه برنامه های تلویزیونی در ادوار گذشته اظهار کرد: «یافتههای این تحقیق نشان میدهد که برنامههای علمی، بهطور متوسط 4 درصد از برنامههای سیما را در ده سال گذشته، به خود اختصاص دادهاند. از طرفی، بالاترین میزان پخش برنامههای علم و فناوریِ از شبکههای ملی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران مربوط به سال 1390 بوده است.»
اسفندیاری مقدم با اشاره به وضعیت ترویج علم در سیمای جمهوری اسلامی ایران و شناسایی عناصر اساسی در برنامه های علمی، مقاله علم در قاب تصویر را یکی از نخستین کاوش ها در این باره عنوان کرد و افزود: «نتایج این پژوهش می تواند ضمن یادآوری اهمیت و جایگاه ترویج علم، توجه سیاستگذاران و برنامهسازان رسانه ملی را به رعایت مؤلفههای ترویج علم در فرایند برنامهسازی جلب کند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول تاکید کرد: «در برنامهسازی فاخر با رویکرد ترویج علم، مواردی همچون پژوهش فراگیر برنامهای، انتخاب عوامل و به ویژه تهیهکنندگان آشنا با ترویج علم و نیز مؤلفههایی همچون توجه به سادهسازی مفاهیم پیچیده و استحکام مباحث علمی، پرهیز از شبهعلم و ضدعلم و بهروز بودن موضوع برنامه میبایست رعایت شود.»
این مقاله توسط عیسی زارعی، دکتر محمد حسنزاده و هدایت و راهنمایی دکتر علیرضا اسفندیاریمقدم از رساله دکتری با عنوان «طراحی الگوی ترویج علم در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران» مستخرج و منتشر شده است.