بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی بی نیازی به بیگانگان است

معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: امروز ما به جایی رسیده‌ایم که دست نیاز به سوی دیگران دراز نمی‌کنیم و این بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی است.

به گزارش ایسکانیوز،امیر حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش در برنامه رادیویی «بحث روز» رادیو ایران گفت: ارتش در چارچوب ماموریت‌هایش، برنامه‌ریزی‌های مدونی دارد و بر مبنای آن برنامه‌ها به دنبال ارتقای توان دفاعی و نظامی است.

وی ادامه داد: ارتش پیش از انقلاب، از تجهیزات و آموزش‌های بالایی برخوردار بود اما ارتشی وابسته بود و مستشاران خارجی برای این ارتش سیاست‌گذاری می‌کردند و تصمیم‌ می‌گرفتند.

امیر سیاری گفت: در بحث نیروی انسانی پیش از انقلاب آموزش‌های ما وابسته بود و سیستم مستشاری اجازه نمی‌داد که ما خلاقیت داشته باشیم. البته این فقط مختص ارتش و نیروهای نظامی نبود بلکه در وزارتخانه‌ها و دولت نیز مستشاران تصمیم می‌گرفتند و سیاست‌گذاری می‌کردند و اجازه به مردم نمی‌دادند. در رابطه با نگاه این مستشاران به ما هم باید گفت که به مستشاران حق توحش داده می‌شد، یعنی آنان فکر می‌کردند که ما وحشی هستیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش خاطرنشان کرد: در بحث آموزش همچنین ارزش‌های حاکم بر ارتش مطابق با خواسته‌های آن‌ها بود اما با وقوع انقلاب آموزش‌ها متناسب با آموزه‌های دینی و انقلابی ارائه شد و اکنون به جایگاهی رسیده‌ایم که برای آموزش نه تنها نیازی به دیگران نداریم بلکه با بهره‌گیری از تجربیات دفاع مقدس در حدی هستیم، که دیگران از ما تقاضای ارائه آموزش دارند.

امیر سیاری همچنین در بحث تجهیزات ارتش گفت: پس از انقلاب گرچه تحریم بودیم و با همان تجهیزاتی که تنها اجازه کاربریشان را قبل از انقلاب داشتیم باید کار می‌کردیم اما با اراده‌ای که امام به مردم تزریق کردند به حدی رسیدیم که تجهیزات را به کار گرفتیم، و سپس تعمیرات و ساخت قطعات را انجام دادیم و امروز نیز در تامین تجهیزات مورد نیازمان خودکفا شده‌ایم؛ این همان سفارش امام بود. البته هر جایی دانشی باشد برای کسب آن تلاش خواهیم کرد و تعاملات خواهیم داشت.

وی افزود: در بحث تاکتیک نیز تمامی تاکتیک‌های ما آفریده خلاقیت و ابتکار خودمان است؛ چه در زمان دفاع مقدس و چه در زمان فعلی.

امیر سیاری گفت: ما به جایی رسیده‌ایم که دست نیاز به سوی دیگران دراز نمی‌کنیم و این بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی است و آمادگی ارتش در کنار سپاه، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و بسیج ما در جایگاهی قرار داده است که توان بازدارندگی‌مان، ما را به عنوان قدرت منطقه‌ای در جهان معرفی کرده است و کسی نمی‌تواند منکر این باشد.

فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش در خصوص دیپلماسی دفاعی نیز گفت: این نوع دیپلماسی در ایران در حال انجام است و اقدامات سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح در یک سال اخیر در این راستا بوده است. امروز کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ما را قبول دارند و این قبول داشتن به سادگی به دست نیامده بلکه حاصل توانمندی‌ها، ارتباطات، موضع‌گیری‌ها و اقدامات منطقی ما بوده است. ما در نیروی دریایی نیز در راستای ارتقای دیپلماسی دفاعی با بسیاری از کشورها رفت و آمد داریم؛ به فرموده رهبر معظم انقلاب، نیروی دریایی می‌تواند مانند وزارت امور خارجه اثرگذار باشد.

وی بیان کرد: مجموعه اقدامات بین المللی نداجا و مواضع نیروی دریای ارتش در مجامع بین المللی مورد رضایت بسیاری از کشورها بوده است و برخی از کشورها نیز به خود می‌بالند که کشوری اینگونه قدرتمند موضع خود را در برابر استکبار جهانی اعلام می‌کند و این موضع‌گیری‌ها الهام بخش بوده است.

امیر سیاری ادامه داد: چند ماه پیش بنده به عنوان سخنران ویژه به همایش قدرت دریایی مدیرترانه و سیاه که در ایتالیا برگزار می‌شد و مربوط به منطقه ما هم نیست، دعوت شدم و سخنرانی کردم. در این همایش مواضع ایران در بحث دریا، امنیت دریاها و منطقه را مطرح کردم و این سخنان من موجب شد تا وزیر دفاع ایتالیا بیان کند که سطح همایش ما را به سطح جهانی ارتقا بخشیدید.

رییس ستاد ارتش عنوان کرد: برقراری امنیت در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و مقابله با تروریسم توسط نیروهای مسلح و مواضع درست و دقیق نظامی کشورمان موجب شده است که برخی از کشورها علاقه‌مند به برقراری ارتباط با ما باشند. ما با دیپلماسی دفاعی می‌توانیم مواضع خود را بیان و اقتدار و توانمندی خود را به دیگر کشورها نشان بدهیم. جایگاه نیروهای مسلح در منطقه بالاست و موفقیت‌های ما باعث شده تا دیگران به دنبال دستیابی به علل موفقیت ما باشند. ما با وجود تحریم‌ها به توانمندی‌های بسیاری دست یافته‌ایم؛ کسی فکر نمی‌کرد ما در اقیانوس‌های آرام و اطلس حضور داشته باشیم اما امروز نه تنها حضور داریم بلکه در بحث برقراری امنیت دریاها نیز مشارکت فعال داریم.

امیر سیاری بیان کرد: حضور در آب‌های بین المللی و حضور ناوهای ایرانی در آب‌های آزاد نشانه قدرت است و هر چه ناو مجهزتر و دورتر از آب‌های خودش باشد، نشان از قدرت بیشتری است و وقتی ناو ایرانی به خلیج عدن که حدود ۳۰ کشور در آنجا حضور دارند، می‌رود، یعنی ایران در یک محیط بین المللی قدرت خود را به نمایش می‌گذارید. همچنین حضور ناوهای ایرانی در قالب ناوگروه‌های اعزامی در مناطق مختلف جهان و بازدید مردم کشورهای مختلف از این ناوها نمایش خودکفایی، استقلال، هوش و ذکاوت ایرانی‌هاست که پیام اقتدار را نیز به نمایش می‌گذارد. ناوها مظهر اقتدار ایران در دریا هستند. ما باید از منافع خودمان در دریا دفاع کنیم و اگر انقلاب نبود باید دست خودمان را به سوی دیگران دراز می‌کردیم که در شأن ملت ایران نیست.

وی در خصوص نشر رشادت‌های نیروهای مسلح کشورمان در قالب فیلم و هنر بیان کرد: عملیات دستگیری ریگی می‌تواند به تصویر کشیده شود یا اقدامات نیروی زمینی در جلوگیری از پیشروی داعش و یا حضور ناوهای ایران در خلیج عدن در مقابله با دزدان دریایی می‌توانند سوژه‌های خوبی باشند.

امیر سیاری همچنین گفت: کاری که ارتش و نیروهای مسح در بحث توسعه علم و دانش انجام می‌دهند، بسیار ارزشمند است. در ساخت هر سامانه‌ای در نیروهای مسلح بسیاری از اساتید نقش دارند. ارتباط نیروهای مسلح با دانشگاه پیشرفت علم را به دنبال دارد.

امیر سیاری در رابطه با سواحل مکران نیز گفت: این سواحل از بندر میناب تا مرز پاکستان است که با آب‌های آزاد ارتباط دارد. نگاه جدید نداجا به این منطقه می‌تواند در پیشرفت کشور موثر باشد. این سواحل بنا به خواسته استعمار طی قرن‌ها به جای سوخته تبدیل شده بود. با توسعه سواحل مکران می‌توان پیشرفت کشور را تامین کرد. توسعه مکران، موجب توسعه دریامحور کشور می‌شود.

وی ادامه داد: ارتش پس از فرمان رهبری نیروهای خود را پای کار آورد و هزاران نفر در آنجا مستقر شدند و ساخت و سازهای زیادی آغاز شده است، پیگیری‌هایی نیز از سوی دولت در حال انجام است که خواهش ما از مسئولین این است که اقدامات به سرانجام برسند.

امیر سیاری تصریح کردک ارتش، مردمی است و علاوه بر بحث دفاعی به بحث مردم‌یاری نیز می‌پردازد. در زلزله کرمانشاه اولین نیروهای امدادرسان که در ابعاد مختلف حضور داشتند، نیروهای مسلح بودند که با حضور فرماندهان ارتش و سپاه تقسیم کار صورت گرفت. ۷۰۰ سورتی پرواز توسط هوانیروز انجام گرفت و نیروهای هوایی و زمینی اقدامات بسیاری انجام دادند. اخیراً نیز رزمایش بهداشت و درمان در مناطق شرقی کشور برگزار شد که همه نیروهای ارتش حضور داشتند. در این رزمایش بیمارانی که دسترسی به مراکز درمانی نداشتند، درمان شدند.

منبع: مهر

304

کد خبر: 905157

وب گردی

وب گردی