ترافیک  تهران تبدیل به یک سناریو وحشتناک شده است/ هیچ عزم ملی برای حل ترافیک  وجود ندارد

عضو سابق شورای شهر تهران گفت : استفاده از واژه بحران برای ترافیک این روزهای تهران و کلانشهر ها صحیح نیست، زیرا ترافیک امروز تبدیل به یک سناریو وحشتناک شده که قصد تمام شدن هم ندارد.

اقبال شاکری در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره ترافیک گفت :ترافیک در شهر تهران مشکلات عدیده ای مانند آلودگی هوا را به همراه داشته و دلیل بروز این مشکل و استمرار آن نبود اولویت این معضل بین مسئولان کشور است.

وی گفت : بخش بزرگی از این موضوع به مدیریت شهری برمی گردد و بخش های دیگر آن به وزارت راه و شهرسازی ،سازمان محیط زیست ،وزارت کشور و در آخر به هیئت دولت مربوط می شود.منظور از هیئت دولت بدلیل آنکه کلانشهر تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران است و نماد کاری دولت محسوب می شود.

شاکری افزود :در واقع به علت گستردگی سازمان ها برای حل این موضوع باید یک عزم عمومی در هیئت دولت وجود داشته باشد تا این موضوع براساس اولویت آن دسته بندی شود و اگر می بینید امروز با معضل ترافیک روبه رو شده ایم به دلیل نبود اولویت در این حوزه است.اگر این موضوع در اولویت بود ، دولت سازمان های پراکنده را در این موضوع سامان می داد و برای هر ارگان یک اولویت را معلوم می کرد و براساس برنامه ریزی در این راستا هر کدام از این سازمان ها وظیفه خودشان را به درستی انجام می دادند.

وی افزود: پس نتیجه می گیریم که یک مسئول واحد درباره این مشکل در پایتخت وجود ندارد و از آنجایی که این موضوع در اولویت نیست امروز ترافیک به یک معضل بزرگ در کلانشهر تبدیل شده است.

عضو سابق شورای شهر تهران گفت :وقتی در سطح کشور و شهر مشکلات غیرمترقبه ای بوجود می آید و مشکلات تبدیل به بحران می شود باید در اولویت هیئت دولت قرار بگیرد و در این مدت جلسات متعدد برگزار شده و برای رفع بحران بهترین امکانات و وسایل در نظر گرفته شود.

وی یادآور شد:پس با همه این تفاسیر باید گفت مسئله ترافیک در دولت به عنوان یک بحران شناخته نشده و در نهایت اولویتی برای رفع این معضل در نظر گرفته نشده است.استفاده از واژه بحران برای ترافیک این روزهای کلانشهر صحیح نیست زیرا ترافیک امروز تبدیل به یک سناریو ی وحشتناک شده که قصد تمام شدن هم ندارد.


اقبال شاکری افزود: زمانی که همه افراد جامعه با مشکل آلودگی هوا روبرو بوده و به اجبار باید در خانه بمانند ، وقتی که هوا هشت منطقه تهران در وضعیت قرمز قرار می گیرد و به این معناست که مردم باید محل و زندگی را خود را ترک کنند و مشکلات عدیده دیگر نشان دهنده یک بحران جدی است که هیچگونه عزم ملی در این امر وجود ندارد.

وی یادآور شد : در واقع هیچگاه در جلسات هیئت دولت این موضوع به صورت مشخص و مستمر مطرح نشده است ،کمبود بیش از 2000 واگن در مترو ، نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی به 5000 اتوبوس و لزوم خارج شدن 3000 اتوبوس فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی از مهمترین مشکلات ترافیک شهری است و در صورت استفاده از حمل و نقل عمومی از گره ترافیکی شهر تهران تا حدودی کاسته می شود ، اما با وجود کمبودهای موجود نیازهای مردم در سفرهای شهری برآورده نمی شود و به همین دلیل استفاده از حمل و نقل عمومی کاهش می یابد و در نهایت منجبر به ترافیک و آلودگی هوا می شود.

شاکری در پایان گفت :در نهایت برای رفع این معضل باید یک مسئول واحد مشخص شود و به نظر من مسئولیت این امر باید تمام و کمال به شهرداری داده شود و همه سازمان ها باید توسط این سازمان مدیریت شود و هر ارگان نسبت به وظیفه خود اقدام کند و درباره هرگونه مشکل شهرداری پاسخگو باشد و البته کنار همه کارهایی که در این باره باید صورت گیرد ،فرهنگ سازی هم نقش مهمی را برای رفع این معضل می تواند داشته باشد.

خبرنگار:حسین طالبی
706

کد خبر: 905191

وب گردی

وب گردی