چرایی انقلاب 57  از نگاه یک دانشجو

حسین طالبی دانشجو و خبرنگار در این یادداشت می نویسد :هنگامه بررسى دوران پهلوى در میان سطر سطر تاریخ میان تمامى عوامل موثر در بروز انقلاب ٥٧ از لحن اعتراض تا مشت هاى گره کرده و مستندات و چرایى ها را باید نه تنها تصور کرد که میان تاریخ میبایست دوباره متولد شویم و زندگی کنیم تا لمس باور مردم در آن دوران باورپذیرتر شود.این را می گویم تا بتوانیم به درستی تحول عظیم سال 57 را درک کنیم.

از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نزدیک 4 دهه میگذرد، بیشتر دختران و پسران بعد از انقلاب یک موضوع را همیشه مورد کنکاش و واکاوی قرار می دهند که، اساس انقلاب 57 براساس چه مولفه ها و شاخصه ای بوده است. برای چرایی این موضوع باید سوار ماشین زمان شد و به عقب، زمانی که کشور تحت کنترل خاندان پهلوی بود برگشت.
محمدرضا پهلوی معروف به محمدرضا شاه ، آخرین پادشاه ایران است که از 25 شهریور 1320 تا 22 بهمن 1357 بر ایران حکومت کرد. او اولین بار در پی اشغال ایران در جنگ جهانی دوم و دومین بار با کودتای ۲۸ مرداد به ید قدرت دولت های خارجی به تاج و تخت رسید و با انقلاب ۱۳۵۷ از حکومت برکنار شد.
اگرچه حکمران ها در هرجای دنیا عمکرد خوب و بدی داشته و دارند، اما رژیم پهلوی در 37 سال حکوتش با اجرای سیاست های دیکته شده که بخشی از آن میراث پدرش بود، کفه رفتارهای بد و خیانت آمیزش بسیار سنگین تر است. براساس نوشته مورخان از خیانت های محمدرضا بسیار است اما اگر به تنها چند مورد نگاه کنیم خواهیم دید رژیم او بلایی برای این سرزمین بوده است؛ به این چها ر موضوع به صورت اجمالی نگاه کنید؛
1- وابسته کردن کامل کشور به قدرتهای بزرگ بویژه امریکا در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی ،فرهنگی و...
2- بی اعتمادی به ارزشها ، سنت ها و اعتقادات جامعه که عمیقاً ریشه مذهبی داشت و تلاش برای از بین بردن ارزشهای مذهبی مسلط بر جامعه و جایگزینی آنها با ارزشهای غربی که از این جمله می توان به تغییر تاریخ اسلامی به تاریخ شاهنشاهی، برگزاری جشن های سلطنتی پر هزینه و گزاف، نفوذ و اشتغال گسترده بهائیان و صهیونیستها در پستهای کلیدی و حساس دولتی اشاره نمود.
3- ترویج روز افزون فساد وبزهکاری در میان مردم بویژه جوانان؛ رژیم در چارچوب سیاست های ارزش زدایی، تا توانست به گسترش فساد و بی بند باری در کشور کمک کرد در حالی تعداد کتابخانه ها، ورزشگاهها در کشور بسیار محدود بود اما در هر کوی و برزن مراکز فحشاء، قمار و شراب فروشی دایر بود و تهرانِ پایتختِ کشور شیعی ایران، پر از مشروب فروشی و کارخانه های شراب سازی و مراکز قمار و فحشاء شده بود.
4- ابتذال و از بین بردن شخصیت و کرامت اخلاقی و اجتماعی زنان و تخریب کانون خانواده دیگر دستاورد رژیم شاه برای ملت بزرگ ایران است؛ متاسفانه بخشی از زنان ایران زمین به یک وسیله عیاشی، شهوترانی بدل شده بودند و ارزش زن تا حد یک کالا تنزل پیدا کرده بود چیزی که محصول فرهنگی غربی بود و همچنان شاهد آن هستیم. رواج فرهنگ برهنگی و بی بندوباری زنان و تنزل کرامت آنان وترویج فحشاء از کوشش های رژیم شاه در این جهت بود.
فقط همین 4 دلیل برای جوان غیرتمند و مومن ایرانی کافی تا به بخشی از فلسفه وجودی انقلاب اسلامی ملت ایران که به خون پدرانشان آغشته است، پی برند. پیام انقلاب 57 برای جوانان نه تنها بد نبوده بلکه بسیار مفید و سازنده است. ابهام آفرینی و سیاه نمایی علیه انقلاب اسلامی ایران محصول رسانه های غربی وابسته به کشورهای بیگانه بویژه انگلستان و آمریکا و نظام سلطه است که با انقلاب اسلامی دیگر قادر به سوء استفاده از منابع این مرز وبوم نیستند و سیاست های استعماری آنها در دیگر نقاط جهان نیز به برکت انقلاب اسلامی و بیداری ملت ها، با چالش جدی مواجه شده است. قطعا جوان هوشمند و مومن ایرانی، بهجای توجه به فیلم ها و مستندات زرق و برق دار و پر از دروغ دوران پهلوی در رسانه های غربی و سیاه نمایی علیه جمهوری اسلامی ایران، کافی است با کمی دقت به مسائل اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی ، مذهبی و....قبل و بعد از انقلاب، حقیقت و واقعیات را خود بدست بیاورند.
امروز در کشور ایران مشکلات بسیاری ازجمله ضعف مدیریتی در سازمان های کوچک و بزرگ، اختلاس ، فساد اداری ، پولشویی ، ضعف در حوزه اقتصاد ، نبود اشتغال ،آلودگی هوا و...وجود دارد_ مثل هرکشور دیگری که این مشکلات کم تر یا بیشتر وجود دارد- ، اما چیزی که مهم است بسیاری از آن آسیب های خانمان سوز و ضد فرهنگی وجود ندارد و نظام حاکم بر کشور نظامی صالح و درست است و اهتمامی جدی برای حل مشکلات وجود دارد.

700

کد خبر: 905281

وب گردی

وب گردی