اصغر نعیمی: مفهوم فیلم «هایلایت» پررنگ کردن زوایای پنهان رابطه ها است

کارگردان فیلم «هایلایت» گفت:«این فیلم هم اسم قشنگی بود و هم به مفهوم فیلم که پررنگ کردن زوایای پنهان رابطه‌هاست، مرتبط است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، اصغر نعیمی کارگردان فیلم «هایلایت» در نشست رسانه ای این فیلم در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در واکنش به این اظهارنظر که منتقدان نمی‌توانند فیلمسازان خوبی باشند، گفت: این موضوع یک جنبه نظری و یک جنبه عملی دارد. اینکه منتقدان نمی‌توانند فیلمسازان خوبی باشند، ثابت شده نیست. مرحوم ایرج کریمی، احمد امینی، کیومرث پوراحمد و فریدون جیرانی منتقدانی بودند که فیلمسازان خوبی هستند.

وی ادامه داد: اگر در جاهایی از فیلم لبخندی روی لب مخاطب می‌آید ناخواسته نبوده. جذابیت این موقعیت و کشمکش آنقدر غیرمعمول است که در جاهایی موجب خنده مخاطب می‌شود. در سینماهایی که فیلم را با مردم دیدیم واکنش‌ها قابل انتظار بود.

این کارگردان در پاسخ به این سئوال که آیا تدوین مجددی برای اکران عمومی خواهید داشت، گفت: این اکران‌ها در طول جشنواره به ما چشم‌اندازی برای تکمیل اثرمان می‌دهد تا یا اشکالات را در این فیلم تصحیح کنیم و یا در کارهای بعدی انجام ندهیم. درباره تدوین با سامان سالور تدوین‌گر فیلم صحبتی خواهیم داشت و بازنگری در تدوین انجام می‌دهیم.

نعیمی در توضیح شخصت پردازی این فیلم بیان داشت: تخت بودن شخصیت‌های «هایلایت» عامدانه است زیرا نمی‌خواستم شخصیت‌ها را واکاوی کنم. قصدم این بود که گزارشی سرد و بدون قضاوت را ارائه دهم. اینکه تا چه میزان موفق شده‌ام، نمی‌دانم.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین چالش من زمان نگارش و ساخت این فیلم این بود که چگونه در مواجهه با یک اتفاق، می‌توان برخورد کرد و انتقام نگرفت. اساس این درام از مضمونش شروع شد که برای من ارزشمند بود. این فیلم نوعی دعوت به گفتگو و درک کردن طرف مقابل است. اینکه در مواجه با این چالش‌ها چه تصمیمی بگیریم. ما در جامعه واکنش‌گری زندگی می‌کنیم. پایان «هایلات» دعوتی برای گفت و گو است.

نعیمی در پایان این نشست گفت: من از این تریبون باید به این صحبت فیلمسازی که گفت ما سینمای مستقل نداریم پاسخ دهم. شنیدن این جمله از زبان کسانی که از رانت استفاده کردند، برای من آزار دهنده بود و حق ندارند منکر سینمای مستقل شوند. من درباره فیلم «هایلایت» ادعایی ندارم اما غمگینم بابت این که کسانی که خودشان وابسته هستند، ماهیت سینمای مستقل را منکر می‌شوند. این فیلم مستقل ساخته شده است و اگر کسی یک ریال به آن کمک کرده، بیاید 10 تومان پس بگیرد. با سرنیزه نمی‌توان فیلم را به خورد مردم داد.

در ادامه این نشست پژمان بازغی درباره تولید این فیلم اظهار داشت: جشنواره بهار سینمای ایران است و قرار است روح تازه‌ای به سال آینده سینما بدهد. امیدوارم جلسه خوبی داشته باشیم و ما در خدمت شما هستیم با لبخند.

بازغی در پاسخ به انتقاد خبرنگاری که شخصیت مرد فیلم را بی‌غیرت دانست، گفت: این فیلم دو نسل مرد را به تصویر می‌کشد. دغدغه آقای نعیمی در به تصویر کشیدن این دو نسل و یک فضای گفتمان جدید بود. سینما به سراغ سوژه‌هایی می‌رود که در جامعه رشد و نمو ندارند. این فیلم با پایانش شروع می‌شود.

الهه حصاری نیز در این نشست، گفت: در این فیلم برای من افتخاری بود که برای بار دوم با آقای هاشم‌پور همبازی بودم. ایشان در این نشست حضور ندارند به افتخارشان دست بزنید.

ساسان سالور تهیه ککنده این فیلم نیز درباره برگشت سرمایه این فیلم و ارتباط با مخاطب عام توضیح داد: چند سالی است که ما برای اکران خط مشی تعیین می‌کنیم که فیلمی برای مخاطب خاص است یا عام. اگر عدالت در بخش اکران باشد و فضا در اختیار چنین فیلمی باشد که بعید می دانم چنینی اتفاقی بیفتد؛ فیلم می‌تواند با مخاطب عام ارتباط برقرار کند.

وی افزود: این فیلم به نظرم فیلم ساده‌ای است و قطعا مخاطب خودش را پیدا می‌کند. عمده‌ترین عامل موفقیت در اکران چنین فیلم‌هایی پخش کننده، سرگروه و شورای صنفی نمایش است. در واقع به شرطی که مسئولان وزارت ارشاد تصمیم جدی برای پخش بگیرند، چنین فیلم‌هایی می‌توانند اکران خوبی داشته باشند.

آزاده زارعی دیگر بازیگر این نشست نیز درباره حضور در این فیلم گفت: بعد از بازی «آمین خواهیم گفت» و سریال «آوای باران» به من بازی در جای شخصیت‌های پسر را پیشنهاد می‌دادند و تلاشم این بود که چنین شخصیتی را تکرار نکنم و به سمت تئاتر رفتم. من زمانی که فیلمنامه «هایلایت» را خواندم، برایم بسیار جذاب بود و موقعیتی بود که من آن را تجربه نکرده بودم. به نظر من یک بازیگر باید با سختی‌ها مواجه شود.

503

کد خبر: 905499

وب گردی

وب گردی