فرهنگ استفاده مردم از دوچرخه در شهر و کشور ما جا نیفتاده است

موضوع تکراری است اما این روزها آلودگی هوا تبدیل به بزرگترین معضل شهری شده و تا جایی پیش رفته که باعث تعطیلی مدارس و زوج و فرد شدن تردد خودروها در سطح شهر شده است اما به نطر می رسد این دو راهکار چندان موفق نبوده است .

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز چند سالی است نه تنها راه حل مناسبی برای کاهش آلودگی هوا ارائه نشده، بلکه با از بین بردن باغات و اراضی مشجر و همچنین ساخت و سازهای نامتعارف و ساختمان های بلند مرتبه در مسیر بادهای غرب پایتخت و افزایش خوروهای تک سرنشین شاهد افزایش روز افزون آلودگی هستیم به نوعی که دیگر چیزی جز نفس های به شماره افتاده در هوای دوده زده شهر عایدمان نشده است. در اینجا ضرورت ارائه راه حل برای رفع این مشکل از سوی مدیران شهری احساس می شود. راهکاری که با مطالعه در طرح های ترافیکی موفق در کشورهای پیشرفته قابل اجراست. شهرداری منطقه3 هم برای کاهش این مشکل علاوه بر افزایش سرانه فضای سبز و طرح ساخت موزه گیاه شناسی، طرحی را به عنوان «مسیر سبز ویژه دوچرخه» را با تعامل مناطق همجوار و به شکل فرامنطقه ای ارائه داده که اکنون در مرحله مطالعه است. با دکتر مصطفی سلیمی شهردار منطقه 3 در این مورد گفتگو کردیم.

امروز اصلی ترین معضل شهروندان تهرانی آلودگی هواست. به عنوان شهرداری که در چندین دوره شهردار نمونه تهران معرفی شده اید و فارغ التحصیل رشته محیط زیست هم هستید، معضل آلودگی هوا را چگونه ارزیابی می کنید؟

متأسفانه یکی از مهم ترین مشکلات و معضلاتی که اکنون در شهر و البته در کشور درگیر آن هستیم، موضوع آلودگی هواست. به گونه ای که هوای شهرهای غربی و جنوبی کشور به شدت توسط ریزگرد ها آلوده شده است. در کلانشهر تهران هم علت بخشی از آلودگی هوا ریزگرد ها و بخشی دیگر، مصرف سوخت های فسیلی است که وضعیت و شرایط اقلیمی تهران هم به آن دامن زده است.

با توجه به اینکه یکی از مشوقان گسترش فرهنگ دوچرخه سواری در شهر هستید، استفاده از دوچرخه در کشورمان را با کشورهای دیگر جهان چگونه مقایسه می کنید. آیا برای ایجاد مسیر سبز ویژه دوچرخه در منطقه 3 برنامه ای را در نظر گرفته اید؟

آلمان 80 میلیون جمعیت دارد و 70 میلیون دوچرخه! در کپنهاک پایتخت دانمارک روزانه 12500 دوچرخه سوار از روی پل 200 متری روی رودخانه استفاده می کنند و 35 درصد از مسافرت های شهری با دوچرخه انجام می شود این آمار در شهر آمستردام هلند 32 درصد است و در تهران حدود یک درصد! همه این مواردی که مثال زدم برای این است که بدانیم کشورهای پیشرفته تا چه اندازه در این موضوع برای مردم فرهنگسازی کرده اند. متأسفانه فرهنگ استفاده مردم از دوچرخه در شهر و کشور ما بسیار ضعیف است چرا که زیرساخت های شهر این امکان را فراهم نکرده است و مردم هم هنوز به استفاده از دوچرخه عادت نکرده اند اما در عوض متأسفانه استفاده از ماشین های مدل بالا و مصرف سوخت زیادی دارند، این روزها در تهران رواج پیدا کرده است! یکی از موضوعاتی که در منطقه 3 به جد پیگیر آن هستیم، ایجاد مسیر امن ویژه دوچرخه است، به طوری که شهروندان با دوچرخه و هم پیاده بتوانند در تمامی نقاط منطقه 3 با آسایش و آرامش تردد کنند و این شرایط برای مردم به شکل پیاده یا دوچرخه فراهم شود. البته اولویت ما استفاده مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی و بعد دوچرخه است تا این امکان فراهم شود که علاقه مندان به دوچرخه سواری با طی حداقل مسافت مورد نظر در مسیر امنی قرار گیرند و بتوانند به همه نقاط شهر به راحتی تردد کنند.

برای اجرا و بهره برداری از این طرح چه مدت زمانی را پیش بینی می کنید؟ آیا اجرای این طرح منوط به شهرداری منطقه 3 می شود یا مناطق همجوار را هم در بر می گیرد؟

در حال حاضر یک کارگروه متخصص در حال بررسی تمام مسیر ها هستند و فعالیت شان را آغاز کرده اند و در حال نقشه برداری از مسیرها هستند. دقیقا نقشه شهر تهران و منطقه 3 را داریم و با بعضی از مناطق هم در حال هماهنگی هستیم و احتمال دارد که نقاط شروع یا نقاط پایان مان مناطق هم جوار منطقه 3 باشند. یعنی ما به شکلی فرا منطقه ای و کلان و در سطحی وسیع تر به این موضوع نگاه کرده ایم و اجرای این طرح را تنها در چهارچوب یک منطقه ندیده ایم. به عنوان مثال شاید از یک بوستان در منطقه ای آغاز و در بوستانی در منطقه ای دیگر تمام کنیم. به هر حال سعی کرده ایم با همکاری و هماهنگی بین مناطق محدودیت ها و خط کشی های جغرافیایی نداشته باشیم. اکنون در حال مطالعه و طراحی مسیرها هستیم. مثلا مسیر شمال به جنوب خوبی برای اجرای این طرح داریم اما در مسیر شرق به غرب و غرب به شرق نه؛ که اکنون برای این مسیرها در حال بررسی و مطالعه هستیم.

اجرای این طرح قطعا هزینه زیادی را در بر دارد. آیا تمایل به مشارکت بخش خصوصی برای تسریع در روند اجرایی این طرح دارید؟

پس از نقشه برداری و طراحی مسیر دوچرخه، برآورد هزینه ها صورت می گیرد و آغاز به کار می کنیم و با توجه به اینکه شهرداری درگیر مشکلات اقتصادی و مالی است، در تلاشیم تا شهرداری هزینه ای را متقبل نشود و برنامه ما به شکلی خواهد بود که بخش خصوصی را در این حرکت ارزشی و محیط زیستی فعال کنیم. به طوری که بخش خصوصی سرمایه گذاری کند و حتی دوچرخه هم در اختیار مردم قرار دهد. چون مردم می توانند با دوچرخه خودشان و یا با دوچرخه هایی که ما در اختیار آنها قرار می دهیم، تردد کنند. به یاری حق ظرف یک ماه آینده از مرحله طراحی خارج شده و وارد مرحله اجرای طرح با مشارکت بخش خصوصی می شویم.

سرانه فضای سبز منطقه را چگونه ارزیابی می کنید؟ تا چه اندازه نسبت به کاهش آلودگی های صوتی و هوا با کاشت درختان مثمر و غیر مثمر معتقدید؟

در 3ماه گذشته بیش از 30 هزار درخت و نزدیک به 100 هزار درختچه کاشته شده و پیش بینی کرده ایم تا درطرح استقبال از بهار بتوانیم تا 100 هزار درخت در سطح معابر وبوستان های منطقه کاشته شود. بی شک تأثیر درخت در بهبود محیط زیست شهری از نظر تجربی و علمی در تلطیف هوا، بالا بردن سطح رطوبت، جذب آلاینده های محیطی، کاهش دمای تابستان و سایه اندازی به اثبات رسیده است. همچنین گیاهان با تاج پوشش فشرده در کاهش آلودگی های صوتی نقش بسزایی دارند و شهروندان در زندگی روزمره نمونه های بارز آن را مشاهده می کنند.

با توجه به اینکه در بحران کم آبی هستیم و در این منطقه فضای سبز گسترده ای داریم، برای آبیاری این فضا چه برنامه ای دارید؟

خوشبختانه برای صرفه جویی در مصرف آب و در راستای اقتصاد مقاومتی تکمیل و توزیع شبکه آب خام( آب چاه برای آبیاری فضای سبز) منطقه که نیاز به اقدام فوری داشت را در بزرگراه های آفریقا، میرداماد و جلفا- شریعتی فعال کردیم. یکی دیگر از طرح های اجرا شده در منطقه فعال کردن آبنماهای غیر فعال منطقه مانند میدان ونک، بوستان طالقانی و بهشت مادران است. همچنین برای دسترسی بهتر، امنیت و آسایش توان یابان هم بازسازی و مناسب سازی بوستان های شریعتی و ارغوان انجام شد و بازسازی بوستان های بهشت مادران، طالقانی، آرارت، سئول، صبا آغاز شده و در دست اقدام است.

برای علاقه مندی بیشتر اهالی به حفاظت از محیط زیست به شکل فرا منطقه ای چه برنامه ای را در در نظر گرفته اید؟

از دیگر طرح های اجرایی که در دستور کار داریم راه اندازی موزه گیاه شناسی برای توجه بیشتر شهروندان به مسائل زیست محیط است. این موزه در فضایی قرار دارد که در دوران دفاع مقدس به عنوان پناهگاهی امن برای شهروندان در بوستان پایداری بوده است که عملیات ساخت آن از ابتدای دی ماه آغاز شده و در3 ماه نخست سال 97 به بهره برداری می رسد و دارای امکاناتی مانند کتابخانه تخصصی، انواع گیاهان خشک، عکس،آزمایشگاه و... است.

طرح های عمرانی منطقه به لحاظ پیشرفت فیزیکی در چه مرحله ای هستند؟

علاوه بر تونل آرش- اسفندیار چند طرح دیگر هم داریم که بین 80 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امید است تا برای کاهش بار ترافیک و همچنین افزایش سرانه های خدماتی، فرهنگی و ورزشی پایان یافته و افتتاح شود. البته شهرداری در تلاش است تا نیازهای خدماتی، ورزشی و فرهنگی شهر با توجه به ظرفیت بالای منطقه و با مشارکت و حضور فعال بخش خصوصی و علاقه مندان فعال رفع شود.

اکرم فراهانی

700

کد خبر: 905594

وب گردی

وب گردی