مکاتبه خودرویی رئیس گمرک با وزارت صنعت/ مخالفت با ترخیص خودروهای در گمرک مانده

در حالی که یک ماه قبل رئیس سازمان توسعه تجارت خواستار ترخیص خودروهای در گمرک مانده شده بود، رئیس گمرک در نامه‌ای با این در خواست مخالفت کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رئیس کل گمرک ایران در مکاتبه‌ای با خسرو تاج رئیس کل سازمان توسعه تجارت تاکید کرد، امکان ترخیص خودروهای در گمرک مانده بدون مصوبه هیئت دولت وجود ندارد. به این ترتیب ترخیص خودروهای در گمرک مانده با نامه گمرک ایران به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتفی شد. حدود یک‌ماه پیش رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در پیشنهادی به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار تعیین تکلیف خودروهای موجود در گمرکات و مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری شده بود.

فرود عسگری در این نامه تاکید کرده، با توجه به مصوبه هیئت وزیران در خصوص ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودروهای با سال ساخت بیشتر از یک سال عملا امکان ترخیص خودروهای موصوف بدون تصویب پیش نویس مصوبه پیشنهادی وجود نخواهد داشت.

خودروها که پیش از توقف سایت ثبت‌سفارش وارد گمرک شده بودند با مصوبه جدید هیات دولت که تاکید بر افزایش تعرفه و ممنوعیت واردات خودروهای بالای 40‌هزار دلار دارد، امکان ترخیص نداشته اند. این در حالی است که رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار ورود این خودروها با ساز و کاری جدید شده بود.

بیشتر بخوانید:

رانت عجیب برای یک واردکننده خودرو/دستگاه های نظارتی جلوی سودهای نجومی را بگیرند

در مدت بسته ماندن سایت ثبت سفارش خودرو برخی واردکنندگان اعم از شرکتهای نمایندگی‌ و غیر نمایندگی اقدام به وارد کردن خودرو به گمرکات کرده اند. این در حالی است که اخیراً مصوبه هیئت دولت ورود خودروهای با ارزش بیش از 40 هزار دلار به کشور را ممنوع کرده است. از سوی دیگر تعرفه واردات خودرو بسته به حجم موتور از 40 و 55 درصد به 75 و 95 درصد افزایش یافته است. نکته جالب تر آنکه در نامه رئیس سازمان توسعه تجارت به وزیر صنعت یک بند استثنا برای یکی از واردکنندگان خودرو در نظر گرفته شده که تا کنون مورد توجه رسانه قرار نگرفته است. بر این اساس شرکت افرا موتور که پیش از این نمایندگی واردات خودروهای ولو بوده است، تقاضای تمدید ثبت سفارش خودروهایی را که در زمان ثبت سفارش دارای شرایط آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو بوده‌اند را مطرح کرده است. این شرکت با توجه به گواهی نمایندگی قبلی و امکان ثبت سفارش برای کلیه خودروها اعم از بالای 40 هزار دلار؛ در خارج از کشور برای خرید خودرو اقدام کرده در حالی که هنوز هیچ خودرویی وارد کشور نشده است. از سوی دیگر این شرکت اقدام به پیش فروش خودرو کرده و در متن نامه وزیر صنعت این امر به عنوان ایجاد تعهد ذکر شده است.

حالا با مخالفت رئیس گمرک با ترخیص خودروهای در گمرک مانده، برخی خبرها از مصوبه جدید دولت برای تعیین تکلیف و ترخیص این خودروها حکایت دارد. در صورت صحت این موضوع یک رانت خاص برای واردکنندگانی که خودروهای خود را بدون ثبت سفارش وارد کرده اند ایجاد خواهد شد.

منبع: تسنیم

401

کد خبر: 905599

وب گردی

وب گردی