تقویت دیپلماسی علمی توصیه رهبری و سیاست اجرایی وزارت علوم است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:پارک های علم و فناوری به صورت جدی مورد حمایت دولت است و در سالجاری نیز با وجود محدودیت های مالی 30 درصد رشد در بودجه این مراکز را داشتیم.

به گزارش ایسکانیوز،دکتر منصور غلامی جمعه شب در آیین جشن انقلاب در مسجد قباد همدان، اظهار کرد: هم اکنون بسیاری از طرح های پژوهشی دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم، در سطح جهان جایگاه ویژه کسب کرده اند.
وی اضافه کرد: دانشگاه های کشورمان همچنین در رشد علمی که زمانی دغدغه رهبر معظم انقلاب بود، به جایگاه مهمی از جمله رتبه نخست در میان کشورهای اسلامی دست یافته اند.
وی بیان کرد: تحقق این هدف در شرایطی محقق شده است که در برنامه ششم نیز راهبرد توسعه دانشگاه ها تدوین شده بود و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توانست به این مهم دست یابد.
دکتر غلامی با اشاره به سرعت رشد علمی در کشورمان، گفت: در سرعت نسبی رشد، تعداد دانشمندان و محققان و نیز عملکرد علمی، رتبه دوم جهان را اختیار داریم و از لحاظ شاخص های تبدیل دانش به ثروت نیز سرعت بسیار خوبی در سطح جهان کسب کرده ایم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها نیز شروع بسیار خوبی دارند و با گردهمایی گروه هایی که فکرهای خلاق دارند، هم اکنون جزو کشورهای فعال در سطح جهان هستیم.
وی افزود: توان علمی کشورمان در سطوح بین المللی در مسیر دیپلماسی علمی است و تاکید رهبر معظم انقلاب نیز برهمین اساس بود که در سطح جهانی حضور چشمگیر داشته باشیم و توان علمی کشور را در سطح جهان عرضه کنیم.
دکتر غلامی با بیان اینکه هم اینک 25 دانشگاه بزرگ کشورمان در این گروه فعالیت می کنند، اضافه کرد: این دانشگاه ها ارتباط بین المللی بسیار مطلوبی دارند.

اجرای بیش از 120 طرح تحقیقاتی بین المللی دانشگاهی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: در حال حاضر بیش از 120 طرح تحقیقاتی مهم با کشورهای جهان در حال اجرا داریم.
وی افزود: این طرح ها مورد تائید مراکزی است تا نتایج آن برای کشورمان مفید باشد و در این راستا در حال گسترش روابط بین المللی هستیم.
وی یادآور شد: این روابط باعث می شود دانشمندان، دانشجویان و مردم دیگر کشورها شناخت بیشتری از توان علمی، روحیه و فرهنگ مردم کشور و به خصوص جوانان نخبه ما پیدا کنند.
دکتر غلامی خنثی شدن دسیسه و نیرنگ دشمنان را از دیگر دستاوردهای ارتباط مطلوب دانشگاهای کشورمان با مراکز علمی جهان اعلام و اضافه کرد: تعامل های علمی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، به عنوان دیپلماسی علمی در راستای روشن شدن مواضع اسلامی کشورمان بسیار کارساز است.
وی به رشد قابل توجه دانش آموختگان دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: دولت در تلاش برای فراهم کردن شرایطی است که این قشر بدون اتکا به مراکز دولتی بتوانند با فکر، نبوغ و اندیشه خود کارآفرین باشند و برای دیگران نیز اشتغال ایجاد کنند.

فعالیت افزون بر سه هزار شرکت دانش بنیان
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر حمایت های لازم از نخبگان و جوانان صاحب اندیشه، گفت: در همین چارچوب شرکت های دانش بنیان را مورد حمایت جدی قرار داده ایم و هم اکنون بیش از سه هزار شرکت فعال در این عرصه داریم.
وی بیان کرد: شرکت های توانمندی داریم که شاید عمر آنها کمتر از 10 سال باشد اما در کنار شرکت های بزرگ چند 10 ساله توان اشتغال زایی و تولید ثروت دارند.

رشد 30 درصدی بودجه پارک های علم و فناوری
دکتر غلامی با اشاره به اینکه 42 پارک علم و فناوری در کشورمان فعالیت می کند، گفت: پارک های علم و فناوری به صورت جدی مورد حمایت دولت است و در سالجاری نیز با وجود محدودیت های مالی 30 درصد رشد در بودجه این مراکز را داشتیم.
دکتر غلامی با اشاره به حمایت های مالی از جوان های خوش فکر و صاحب اندیشه نیز اظهار کرد: تولید درآمد و رونق کسب و کار خواسته ما از جوانان خوش فکر است و در این راستا صندوق نوآوری و شکوفایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از افکار و اندیشه های جدید حمایت مالی و در مواردی وام های بلاعوض پرداخت می کند.
وی ساماندهی مراکز آموزش عالی را از برنامه های اجرایی وزارتخانه تحت مدیریت خود اعلام و اضافه کرد: بر این اساس قرار است برخی دانشگاه های بزرگ همچون پیام نور، جامع علمی کاربردی، فنی حرفه ای و نیز فرهنگیان که زیر مجموعه این وزارتخانه هستند سازماندهی و در چارچوب ماموریت های خاص خود هدایت شوند.
وی افزود: بر این اساس مهارت افزایی برای مراکز جامع علمی و کاربردی و نیز فنی حرفه ای در دستور کار است ضمن اینکه دانشگاه پیام نور نیز علاوه بر سیاستگذاری های داخلی، در عرصه فراملی نیز مورد توجه جدی قرار دارد.
دکتر غلامی یادآوری کرد: حفظ و در صورت امکان افزایش دانشگاه های پیام نور در خارج از کشور از برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در همین راستا است.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه ها باید درگیر حل مسایل و مشکلات جامعه شوند، گفت: بررسی و ایجاد راهکارهای مناسب برای رفع بحران های اجتماعی، اقتصادی و نیز بحران های طبیعی نظیر خشکسالی، آلودگی های محیطی و زیست محیطی و نیز مسایلی که منطقه را تهدید می کند، باید مورد توجه جدی دانشگاه ها قرار بگیرد.
وی همچنین از سازمان محیط زیست خواست تا از ظرفیت های بالقوه دانشگاه ها در حل بحران های منطقه ای استفاده کند.

منبع:ایرنا

204

کد خبر: 905752

وب گردی

وب گردی