جیلی برگشت؛‌ ناصح جنس ویترینش را جور کرد!

یکی از بزرگ‌ترین و شاید ثروتمندترین خودروسازان چین، اقبال درست و درمانی در یکی از بزرگ‌ترین و شاید ثروتمندترین بازارهایش ندارد. جیلی با تمام اسم و رسمش نتوانست در این کشور حداقل مانند دیگر هموطنانش عرض اندام کند. بعد از کلی این در و آن در زدن، سرانجام توانست یک شریک برای خود دست و پا کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ یکی از بزرگ‌ترین و شاید ثروتمندترین خودروسازان چین، اقبال درست و درمانی در یکی از بزرگ‌ترین و شاید ثروتمندترین بازارهایش ندارد. جیلی با تمام اسم و رسمش نتوانست در این کشور حداقل مانند دیگر هموطنانش عرض اندام کند. بعد از کلی این در و آن در زدن، سرانجام توانست یک شریک برای خود دست و پا کند.

جیلران، خودروسازان بم و حالا هم آرین خودرو پارس (با آرین موتور نماینده میتسوبیشی اشتباه نشود). آن‌طور که مدیران این شرکت چینی می‌گویند، قصد آن‌ها از حضور در بازار ایران به دو صورت مجزای تولید و واردات است. گروه کرمان موتور از طریق زیرمجموعه خود یعنی خودروسازان بم که چندی است توانسته مجوز تولید و مونتاژ برخی از محصولات جیلی را اخذ کند، تاکنون اقبال چندانی به دست نیاورده است. با اینکه در وب‌سایت رسمی شرکت اشاره به سه محصول سواری GC6، شاسی‌بلند NL3 و سدان لوکس GC9 شده ولی در عمل تمرکز اصلی خود را روی همان مدل اول یعنی جی‌سی 6 قرار داده که البته هنوز بازار به آن واکنشی نشان نداده است. این خودروی چینی تولید داخل قیمت زیر 50 میلیون دارد.

در واقع، جیلی جرات ریسک و تاب تحمل حضور در بازار ایران با تک محصول تولیدی کرمانی‌ها را ندارد. شکست آن به هر دلیل جیلی را به‌کلی از حافظه تاریخ خودرویی این مملکت حذف می‌کرد. شاید به همین دلیل است که با فرستادن مدیران ریز و درشت خود به ایران در پی پیدا کردن یک شریک دیگر در حوزه‌ای دیگر بوده است.

سرنوشت تلخ با جیلران

مشکلات داخلی در گروه تجاری گرامی (مالک برندهای آسان موتور نماینده HYUNDAI، اطلس خودرو نماینده KIA، چای گلستان و غیره) جیلی را مجبور به ترک شریکش کرد. البته عرضه ضعیف در بازار و خدمات پس از فروش بحث برانگیز نیز در این میان بی‌تأثیر نبوده است. جیلران که در ابتدای دهه 90 پای به بازی گذاشت، با اینکه مدل‌های خوب و باکیفیتی را به بازار عرضه می‌کرد ولی مسائل داخلی و اقتصادی‌شان نگذاشت که جیلی در ایران سر و سامان بگیرد. تاسف‌بار آنکه تمام تلاش‌ها و هزینه‌ها برای معرفی برند Geely در بازار ایران را باید به‌صورت یک‌جا تقدیم گروه دیگری بکند.

در دامان ناصح

بعد از گشت و گذار چندین ماهه چینی‌ها در بازار ایران و مذاکره با تعداد زیادی از شرکت‌ها، جیلی‌ها تصمیم خود را گرفتند. آن‌ها هلدینگ ناصح را برای ادامه همکاری انتخاب کردند. ناصح همان مادر ایرتویا (تویوتا و لکسوس) و نگین خودرو (رنو) در ایران به حساب می‌آید. طرف ایرانی که مقابل چینی‌ها قرار خواهد گرفت شرکت آرین خودرو پارس است. یکی از زیر مجموعه‌های ناصح که ویترین ژاپنی و فرانسوی آن‌ها را با یک برند چینی تکمیل می‌کند. این یعنی بال دیگر فعالیت این شرکت چینی در حوزه واردات نیز شکل گرفت. در برنامه‌های آتی آرین خودرو اشاره به عرضه مدل‌های جی‌سی 9 و ان‌ال 3 دیده می‌شود. این در حالی است که اگر کرمانی‌ها زودتر دست به تولید آن بزنند، طبق قانون واردات آن ممنوع خواهد بود. البته تجربه نشان داده شرکت‌های خارجی در صورتی‌که یک طرف ایرانی «درشت» را انتخاب کنند، به‌نحوی می‌توانند با این قانون «مدارا» کنند و البته آب هم از آب تکان نمی‌خورد. چرا حاشیه برویم؟ داریم درباره آسان موتور و کرمان خودرو صحبت می‌کنیم. یکی واردکننده و دیگری تولیدکننده. هر دو نیز ادعا می‌کنند که نماینده رسمی هیوندای هستند. یکی سانتافه وارداتی 2016 را به قیمت 265 میلیون تقدیم می‌کند و دیگری سانتافه را مونتاژ می‌کند و زیر 335 میلیون تومان نمی‌دهد. البته دوستان خارج از گود نیز مدل‌های جدید این شاسی‌بلند محبوب را در برنامه واردات خود قرار داده‌اند و آن را طبق قانون با گارانتی شرکتی به قیمت 329 میلیون تومان می‌فروشند. بگذریم!

ساز و کار سازمانی آرین خودرویی‌ها هنوز بسامان نشده است. هنوز سایت مستقلی ندارند. حتی صفحه آن‌ها در پایگاه اینترنتی هلدینگ ناصح نیز هم‌چنان ابتدایی و ناقص است. با اینکه خودروسازان بم، کمپانی جیلی را به‌عنوان سومین خودروساز چین می‌دانند، واردات‌کننده تازه‌کار آن، جیلی را بزرگ‌ترین شرکت چینی قلمداد کرده است. شریک جدید ناصح که چندی است مالکیت برند ولوو را در اختیار دارد، اخیراً شرکت خودروسازی لوتوس را نیز خریداری کرده است. این یعنی شاید به زودی پرونده آشفته ولوو در ایران سامان بگیرد و وضعیت عجیب و غریب شرکت ایلیا موتور که خود را نماینده لوتوس می‌داند نیز روشن شود. هرچه هست، آرین خودرو می‌گوید برنامه عرضه مدل‌های جیلی را زودتر از تابستان 97 ندارد.

آنچه جیلی نمی‌داند

طبق گفته مدیرعامل آرین خودرو پارس، مذاکره با چینی‌ها چیزی حدود 2 ماه طول کشیده است. این یعنی قبل از تاریخ ابلاغ مصوبه جدید واردات و قبل از تاریخ ابلاغ استانداردهای جدید. چینی‌ها که طی ماه‌های گذشته چندین جلسه با شرکت‌های ایرانی برای رصد بازار برگزار کرده بودند، گویی از این قضیه غافل هستند که دیگر با استانداردهای قدیم نمی‌شود خودرو وارد کرد. حتی هموطنان قدیمی و موفق آن‌ها نیز با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند. بحث استاندارد به کنار، چالش اصلی آن‌ها تعرفه‌های جدید است که حداقل 20 تا 30 درصد افزایش پیدا کرده‌اند. حضور یک چینی وارداتی در بازاری که رقبای تولیدی‌اش کسب و کار خوبی دارند، چندان عقلانی به نظر نمی‌رسد.

402

کد خبر: 905821

وب گردی

وب گردی