سینمای مردانه سال 96/آثار درباره زنان از نصف هم کمتر است

آثار به نمایش درآمده در جشنواره فیلم فجر نشان می دهد که این رویداد سینمایی امسال به سمت مردانه بودن پیس رفته و در بیشتر آثار شخصیت اصلی فیلم یک مرد است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، کفه ترازوی فیلم های جشنواره فجر امسال به سمت مردانه بودن سنگین تر است و در بیشتر آثار شخصیت اصلی فیلم یک مرد است.

در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر 26 فیلم سینمایی نمایش داده شد که از این میان فیلم «کامیون» به کارگردانی کامبوزیا پرتوی که روز اول این رویداد سینمایی در پردیس ملت روی پرده رفت داستان راننده کامیونی است که زنی یزدی را به تهران می آورد تا همسرش را پیدا کند. شخصیت اصلی این فیلم سعید آقاخانی است.

فیلم «شعله ور» ساخته حمید نعمت الله درباره مردی معتاد و عقده ای است که هر کاری انجام می دهد با شکست رو به رو می شود. نقش این شخصیت را امین حیایی ایفا می کند.

«بمب؛ یک داستان عاشقانه» به کارگردانی پیمان معادی درباره دوران دفاع مقدس است که دو داستان را به طور موازی پیش می برد، اتفاقات یک مدرسه پسرانه و داستان ناظم همین مدرسه که با همسرش با مشکلاتی رو به رو است.

«چهار راه استانبول» ساخته مصطفی کیایی که درامی را در بستر حادثه آتش سوزی پلاسکو که سال گذشته رخ داد دنبال می کند. این فیلم درباره دو جوان ورشکسته که از کسبه و کارکنان پلاسکو هستند به آخر خط رسیده و به دنبال هر راهی برای فرار از دست طلبکاران اند.

«لاتاری» فیلمی از محمدحسین مهدویان که موضوعی آن به فروش دختران به کشورهای حاشیه خلیج فارس می پردازد و حال پسری برای نجات نامزدش از این اوضاع دنبال راه چاره ای می گردد. شخصیت های اصلی این فیلم حمید فرخ‌نژاد، ساعد سهیای و هادی حجازی‌فر هستند.

«امیر» اولین ساخته نیما اقلیما هم همانطور که از نامش پیدا است به داستان پسری به نام امیر می پردازد که درگیر مشکلات زندگی اطرافیانش می شود و سعی در حل آنها دارد. میلاد کی مرام شخصیت اصلی این فیلم را ایفا می کند.

«به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا درباره پدر و پسری خلبانی است که به عنوان مدافعان حرم در سوریه فعالیت می کنند. هادی حجازی فر و بابک حمیدیان نقش دو بازیگر اصلی را ایفا می کنند.

«مغزهای کوچک زنگ زده»، ساخته هومن سیدی است که داستان این فیلم به اتفاقاتی که در حاشیه تهران رخ می دهد می پردازد و نوید محمدزاده به عنوان شخصیت اصلی فیلم خط اصلی داستان را شکل می دهد.

«سرو زیر آب» ساخته محمدعلی باشه آهنگر که به شهدای اقلیت مذهبی در دوران دفاع مقدس می پردازد.

بابک حمیدیان نقش اصلی این فیلم را ایفا می کند.

«تنگه ابوقریب» فیلمی از بهرام توکلی است که داستان لشکر عمار را روایت می کند که در آخرین روزهای دفاع مقدس بسیاری از آنها به شهادت رسیدند. این فیلم بدون حضور هیچ بازیگر زنی ساخته شده است. جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ، امیر جدیدی، علی سلیمانی و مهدی پاکدل بازیگران این فیلم هستند.

«ماهورا» فیلمی به کارگردانی حمیدزرگرنژاد است که به داستان یسک عشق در بستر دفاع مقدس می پزدازد، این فیلم درباره امین به بازی ساعد سهیلی است که درپی نجات طایفه خود در روزهای جنگ است.

«مصادره» ساخته مهران احمدی است. این فیلم از دهه ۵۰ آغاز می‌شود و داستان یک ساواکی با بازی رضا عطاران است که درگیر ماجراهایی می‌شود.
رضا عطاران و هومن سیدی بازیگران این فیلم هستند.

در میان فیلم های به نمایش درآمده در جشنواره امسال تنها دو فیلم سینمایی «جاده قدیم»، «عرق سرد» و «دارکوب» به مشکلات زنان می پردازند ضمن اینکه دو مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» و «بانو قدس ایران» هم با موضوع زنان ساخته شده اند.

با نگاهی به فیلم های ساخته شده می توان نتیجه گرفت که آثار سینمایی تولیدی سال 96 با موضوع زنان به نسبت فیلم های ساخته شده درباره مردان از نصف هم کمتر است.

دیگر آثار سینمایی مسائل خانوادگی را دنبال می کنند و نمی توان شخصیت محوری در آنها یافت که از الگوی قهرمان و یا ضد قهرمان تبعیت کنند.

501

کد خبر: 905832

وب گردی

وب گردی