بررسی آتش بس 30 روزه در سوریه توسط شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل، پیش نویس قطعنامه سوئد، مبنی بر آتش بس 30 روزه در سوریه، جهت ورود کمک های بشر دوستانه به این کشور را بررسی می کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از "روسیا الیوم"، پیش نویس قطعنامه سوئد مبنی برآتش بس 30 روزه در سویه جمعه در شورای امنیت با مشارکت ۱۵ عضو به جریان افتاد، این قطعنامه برای تصویب نیازمند ۹ رای موافق و همچنین عدم وتو از جانب پنج عضو دائم شورای امنیت شامل روسیه، چین، انگلیس، آمریکا یا فرانسه است.

این در حالی است که سوئد و کویت خواستار برگزاری نشست شورای امنیت در روز پنجشنبه شده بودند، اما این شورا نتوانست به نتایج قابل لمسی در زمینه اعلام آتش‌بس انسانی دست یابد، سپس سوئد با ارائه یک پیش‌نویس قطعنامه‌، خواستار آتش‌بس انسانی فوری شد.

سازمان ملل متحد سه‌شنبه گذشته خواستار آتش‌بس بشردوستانه فوری در سوریه برای حداقل یک ماه شد که وزارت خارجه آمریکا پنج‌شنبه حمایت خود از این آتش بست را اعلام کرد.

با این حال، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه پنج‌شنبه در سازمان ملل متحد گفت: "این واقع‌بینانه نیست. ما هم خواستار آتش‌بس و پایان جنگ در سوریه هستیم اما اطمینانی ندارم که این تروریست‌ها هم با این مساله موافق باشند".

در پیش‌نویس قطعنامه آمده است که تمام طرفین فورا محاصره مناطق پرجمعیت از جمله غوطه شرقی، یرموک، کفریا و فوعه را پایان دهند.

دیپلمات‌های شورای امنیت احتمال می‌دهند این پیش‌نویس دوشنبه مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگیرد. هنوز مشخص نیست که سوئد و کویت چه زمانی قصد دارند این پیش‌نویس را به رای بگذارند.

کد خبر: 905873

وب گردی

وب گردی