به ایرانی بودن و حضور در این سرزمین افتخار می‌کنیم

رئیس مجمع کلیمیان ایران در گفت‌‌وگو با رسانه خارجی اظهار داشت: «کلیمیان آزادانه فرایض مذهبی خود را برگزار می‌کنند و کنیسه‌های ما از آمریکا و اروپا امن‌ترند.»

به گزارش ایسکانیوز،درحالی که رسانه‌ها و دولت‌های غربی همیشه ایران را متهم به تبعیض بین مسلمانان و دیگر ادیان می‌کنند، شهروندان کلیمی ایران در اظهار نظرهایی آزاد خلاف این ادعا را بیان کردند.

بر این اساس، هم‌زمان با آغاز مراسم سالگرد بیست دوم بهمن و جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی در حالی که رسانه‌های خبری مختلفی برای پوشش این رویداد به ایران سفر کرده‌اند، از هر فرصتی برای تهیه گزارش و خبر اسفاده می‌کنند.

خبرنگار شبکه خبری «راشاتودی» در تهران در همین زمینه با رئیس انجمن کلیمیان، نماینده آن‌ها در مجلس و برخی هموطنان کلیمی گفت‌‌‌وگوهایی انجام داد.

این وبگاه در ابتدا نوشت:«با وجود تنش بین ایران و اسرائیل، یهودیان ایران می‌گویند در ایران راحت‌تر از اروپا و آمریکا هستند.»

«همایون سامه یح» رئیس مجمع کلیمیان ایران در این زمینه به راشاتودی گفت: «کلیمیان ایران آزادانه عبادات و فرایض مذهبی را برگزار می‌کنند. آن‌ها با هیج فشاری مواجه نیستند. کنیسه‌های ما از آمریکا و اروپا امن‌ترند و دولت ایران از ما حمایت می‌کند.»

یکی دیگر از کلیمیان در این مصاحبه درحالی که در رستوران ویژه کلیمیان حضور داشت، به خبرنگار راشاتودی گفت: «به این رستوران می‌آیم زیرا کلیمیان نیز اینجا هستند. بچه‌های من تورات را به زبان عبری می‌خوانند اما قادر به تکلم آن نیستند.»

یک بانوی کلیمی یگر در تائید آزادی اجرای فرایض مذهبی خود گفت: «ما نوشیدنی‌های خاص خود را در مراکز ویژه می‌نوشیم . البته با حجاب ظاهر می‌شویم و به قوانین عادت کرده‌ایم. ما تابع قانونیم.»

راشاتودی سپس نوشت: «ایران یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین جوامع یهودی جهان خارج از سرزمین های اشغالی دارد .»

«سیامک مره صدق» نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی در این مصاحبه اظهار داشت: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل و ضد یهودیها نیاز های هم را برآورد می‌کنند. آن‌ها بی‌صبری و تنفر را برای هم عرضه می‌کنند .»

وی ادامه داد: «این یک اتحاد غیرقابل انکار است که برای آن‌ها مناسب است، اما به دیگران آسیب بزرگی وارد می‌کند. واقعیت این است که ایران جایی است که یهودیان احساس امنیت می‌کنند و ما از این‌که در اینجا حضور داریم، خوشحالیم. افتخار می‌کنیم که ایرانی هستیم .می‌دانم که این روند کردار صهیونیست‌ها را دنبال نمی‌کند.»

نماینده کلیمیان در خاتمه اظهار داشت: «اسرائیلی‌ها به یهودیان برای مهاجرت به اسرائیل پول می‌دهند، اما ما اقامت در ایران را انتخاب می‌کنیم. دیدگاه من این است که اعمال نتانیاهو و دولت او و نحوه رفتار آن‌ها نسبت به فلسطینیان باعث ایجاد مشکل برای یهودیان در همه جا می‌شود.»

گفتنی است، در جمهوری اسلامی ایران اقلیت‌های مذهبی (یهودی،مسیحی، زرتشتی ) در کنار مسلمانان زندگی می‌کنند. طبق آماری منتشر شده اینک حدود 20 هزار نفر کلیمی در ایران زندگی می‌کنند و از حقوق و مزایای سایر شهروندان برخوردارند. این اقلیت مذهبی در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و در دفاع از کشور، حضوری فعال داشته و شهدایی را تقدیم کرده است.

منبع: فارس

۳۰۴

کد خبر: 906144

وب گردی

وب گردی