جدال برادرانه

پس از چند سال که حضور فیلم کوتاه در جشنواره فجر به حالت تعلیق درآمده بود امسال و بعد از مدت ها بار دیگر 4 فیلم کوتاه در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد.

**نقد فیلم وقت ناهار؛ تلخ اما واقعی

وقت ناهار به کارگردانی علی قاسمی فیلم کوتاهی که توانسته نامزد نخل طلای بهترین فیلم کوتاه هفتاد و نهمین دوره جشنواره فیلم کن شود.

این فیلم داستان دختری را که برای تشخیص هویت مادرش به بیمارستان می رود بیان می کند که مسئولین بیمارستان به خاطر سن کم او مانع از ورود او به سردخانه می‌شوند اما دختر با زیرکی که دارد وارد سردخانه میشود و داستان از آنجا شکل می‌گیرد.

فیلم کوتاه به وقت ناهار دارای فیلمنامه ای تلخ سیاه ولی در عین حال منسجم و دارای خط داستانی است که در ۱۵ دقیقه فیلم تماشاگر را همه چیز را می فهمند و هیچ نکته مبهمی را باقی نمی گذارد .

کارگردانی فیلم هم بسیار عالیست دکوپاژ‌های دقیق کارگردان هر چه می گذرد به عنوان شخص سومی ناظر بیشتر ما را به دنیای بخت برگشته دختر نزدیک تر می کند.

اما از هرچه بگذریم بازی بازیگر نوجوان فیلم خورشید چراغی پور در این فیلم بسیار عالی است و می‌توان گفت اگر این بازیگر در سینمای ایران به کار خود ادامه دهد بازیگر خوبی خواهد شد.

فیلم به وقت ناهار به لحاظ سطح کیفی در مقایسه با فیلم های کوتاه و داخلی و خارجی در مرتبه قابل توجهی قرار دارد و می توان گفت که یکی از بهترین فیلم های کوتاهی که تا کنون دیده شده است.

**نقد فیلم حیوان؛ فرار تا پای جان

فیلم حیوان با اینکه ایده داستانی بسیار ساده ای دارد اما کارگردان آنان موفق شده اند با مهارت فضاسازی بتوانند فیلم خوبی را از آب درآورند . فیلمی که در سراسر بخش آن هیچ دیالوگی ندارد و کاملا در سکوت می گذرد.

حیوان به موضوع علل مهاجرت و فرار می‌پردازد داستان مردی را به تصویر می‌کشد که در پوشش حیوانی قوچ از کشور خود قصد فرار دارد که در آخر هم طعمه شکارچیان می شود و مرگ سراغش می آید.

فیلمبرداری فیلم نیز نماهای خوبی را به تماشاگر نشان می دهد و بعد از فیلمبرداری تدوین نیز یکی از نکات مثبت فیلم حیوان است.

حیوان ساخته برادران ارک یک فیلم بدون دیالوگ و در عین حال تاثیرگذار است که نگاهی جسورانه به جدال میان انسان و حیوان می پردازد.

**نقد فیلم فاش؛ جدال برادرانه

فیلم داستان دو برادر را روایت می کند که در خانه پنهان شده اند و طلبکاران در انتظار یکی از دو برادر هستند تا طلبشان را از آن بگیرند. آنها با خاموش کردن چراغ‌ها و نشان دادن که در خانه نیستند تا طلبکاران خانه را ترک کنند اما برادر کوچکتر سیامک دیگر تاب این وضعیت را ندارد و در را برای طلبکاران باز کند و برادر را درگیر با طلبکاران می کند.

فاش با این که فیلم کوتاه است و یک خط داستانی را دنبال می کند اما در همان چند دقیقه هم شاید بتوان گفت که کار کمی کشدار است و تماشاگر هر لحظه منتظر است تا پایانی که از اول معلوم است را یک روز طول دهد و در پایان به جایی برسد که حدسش از اول هم با المانهایی که در فیلم وجود دارد سخت نیست.

ساخته احسان مختاری از لحاظ نویسنده نقد فیلم کوتاه کشداری است که حتی همان چند دقیقه هم حوصله تماشاگر را سر می برد و حرفی برای گفتن ندارد.

**نقد فیلم مارلون؛ روایتگر کشف استعداد کودکی توسط مادرش

این فیلم که تمرکز روی بازیگر کودک دارد و بقیه بازیگران فیلم فقط صدایشان وجود دارد دارای یک داستان سطحی است

فیلمی که تمام بازیگران آن خارجی هستند و حتی در خارج از کشور فیلمبرداری شده است و کارگردان و چند نفر از عوامل ایرانی هستند.

مارلون نه داستان کشنده ای دارد که بتواند تماشاگر را جذب کند و نه نکته مثبتی در فیلم وجود دارد که بتواند تماشاگر را به این فکر سوق دهد که فیلم را برای پایانش ببیند.

آخرین اثر درناز حاجیها حتی پایان مشخصی ندارد و تماشاگر نمی فهمد که کودک توانسته در تست نمره قبولی بیاورد یا نه و این باعث می شود فیلم هیچ چیز برای گفتن نداشته باشد.

لاله محمودی - عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران

کد خبر: 906201

وب گردی

وب گردی