کمتر از یک سوم بودجه مختص بخش عمرانی است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به کاهش شدید سهم بخش عمرانی از بودجه کشور طی سال های گذشته گفت: گاز و نفت متعلق به همه ملت است و همه آحاد مردم ایران حق دارند از بودجه سهم ببرند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حاجی دلیگانی گفت: امروز به سرعت به سمت افزایش بودجه جاری حرکت می کنیم و این روند باعث می شود تا همه بودجه کشور را بخش جاری ببلعد و درنتیجه تنها قشر خاصی از این منابع عمومی استفاده کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: حدود 78 درصد بودجه کشور تا 30 سال گذشته صرف بخش عمرانی کشور می شد درحالیکه اکنون این میزان به کمتر از 17 درصد رسیده است و دولت و مجلس قدرت مانور چندانی در بودجه ندارند.

او ادامه داد: فروش نفت، اخذ مالیات و واگذاری سهم شرکت های دولتی زمانی به ثمر می رسد که این منابع مالی در حوزه عمرانی کشور صرف شود علاوه بر این موضوع، منابع بودجه سال آتی بیشتر صرف اعداد و ارقامی می شود که قابل توجیه نیست.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه باید عقبگردی به بودجه های سال های گذشته داشته باشیم، گفت: امروز به سرعت به سمت افزایش بودجه جاری حرکت می کنیم و این روند باعث می شود تا همه بودجه کشور را بخش جاری ببلعد و درنتیجه تنها قشر خاصی از این منابع عمومی استفاده کنند.

حاجی دلیگانی با اشاره به اینکه تحقق این امر خلاف عدالت است، ادامه داد: گاز و نفت متعلق به همه ملت است و همه آحاد مردم ایران حق دارند از این سهم ببرند بنابراین با این شیوه بودجه ریزی با مشکل مواجه خواهیم شد.

عضو برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: مجلس حداکثر می تواند 10 درصد تا 15 درصد تغییرات را در لایحه اعمال کند اما ضروری است وزرای ما چابک تر شوند و از فرصت بودجه در راستای حل مشکلات کشور استفاده کنند.

او تصریح کرد: کمتر از یک سوم بودجه مختص بخش عمرانی است و بیش از 70 درصد آن مربوط به هزینه های جاری و اسناد خزانه و اوراق مشارکت است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس افزود: مشکل ما این است که اعتباری که به بخش عمرانی می دهیم اعتبار نقدی نبوده و تنها یک برگه اوراق مشارکت است.

حاجی دلیگانی اظهار کرد: برابر برنامه ششم توسعه باید سالانه 15 درصد از حجم دولت کاهش یابد اما این مسئله در لایحه بودجه رعایت نشده است علاوه بر این موضوع، انطباق مواد لایحه با برنامه توسعه کم است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان گفت: کلیات بودجه در شرایطی رد شد که ما از یک سال گذشته برخی از فشارهای مردم را بیان می کردیم اما دولت به آن توجه نداشت بنابراین به منظور شفاف سازی خواستار برخی از اصلاحات در درون آن بودیم.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 906214

وب گردی

وب گردی