طرح کاهش سرعت مجاز در کمیسیون ایمنی راه ها مطرح نشد/ نوسازی ناوگان حمل و نقل از محل صرفه جویی در مصرف سوخت

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: در حال حاضر طرح کاهش سرعت مجاز در مرحله اولیه قرار دارد و هنوز در کمیسیون ایمنی راه ها مطرح نشده است اما این پیشنهاد از سوی سازمان راهداری جهت کاهش تصادفات عنوان شده است.

داوود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز به زمان پیش فروش بلیت های اتوبوس در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: با توجه به ابلاغیه انجمن شرکت ها قیمت بلیت اتوبوس نسبت به قیمت بلیت هایی که اکنون در اختیار مسافران قرار می گیرد، افزایشی نداشته و با ثبات قیمت همراه بوده است.

او به زمان پیش فروش بلیت اتوبوس در ایام نوروز اشاره کرد و افزود: تعیین زمان براى پیش فروش بلیت اتوبوس از جمله اقدامات انجمن ها محسوب مى شود و سازمان راهداری نقش چندانی را در این زمینه ندارد اما براساس آمارهای ارائه شده پیش فروش بلیت اتوبوس از 17 بهمن ماه آغاز شد و در اختیار مسافران قرار گرفته است.

کشاورزیان در ادامه اظهار داشت: با توجه به افزایش مسافران و نیز ناوگان موجود حمل و نقلى در ایام نوروز با کمبود ناوگان همراه نخواهیم بود و مسافران با اطمینان خاطر سفر خواهند کرد، متاسفانه هر ساله به دلیل افزایش خودروهای شخصی با کمبود مسافر برای حمل و نقل عمومی مواجه هستیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور به تدابیر اتخاد شده برای کاهش تصادفات جاده ای در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: تصادفات جاده ای ارتباط مستقیمی با حجم سفر دارد، زمانی که حجم سفر با افزایش همراه می شود، به طور قطع میزان تصادفات افزایش خواهد یافت.

او افزود: حضور پلیس در جاده ها طى ایام نوروز بسیار پررنگ است و امیدوارم که امسال هم با حضور به موقع پلیس، همکاری مسافران و رعایت سرعت مجاز شاهد کاهش تصادفات جاده ای باشیم.

کشاورزیان به طرح کاهش سرعت مجاز که طی چند وقت گذشته مطرح شده بود اشاره و بیان کرد: در حال حاضر طرح کاهش سرعت مجاز در مرحله اولیه قرار دارد و هنوز در کمیسیون ایمنی راه ها مطرح نشده است اما این پیشنهاد از سوی سازمان راهداری جهت کاهش تصادفات عنوان شده است.

کشاورزیان با اشاره به طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل گفت: در حال حاضر این طرح به اجرا در آمده اما پیشنهادی که از سوی ریاست محترم جمهور مطرح شد شامل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید است که در این زمینه به وزارت نفت اجازه داده شد تا از محل صرفه جویی در مصرف سوخت، اقدام به جبران بخشی از این سرمایه گذاری ها کند.

او با تاکید بر اینکه طرحى که اکنون با مشارکت وزارت نفت در حال انجام است در قالب سود تسهیلات است، گفت: خریداران اتوبوس و کامیون وام با بهره 9 درصد دریافت می کردند اما در طرح جدید قرار شد تا بخشی از قیمت کامیون را وزارت نفت بپردازد و در عوض میزان وامی که در اختیار خریداران قرار مى گیرد با بهره 18 درصد باشد، بنابراین میزان وام کمتر شده و یارنه ای از سوی دولت و وزارت نفت پرداخت نمی شود بلکه یارانه دولت در قالب بخشی از قیمت کامیون است.

معاون وزیر راه و شهریازى گفت: جزییات اجرایی این اقدام باید در جلسات کارشناسی وزارت صنعت معدن و تجارت با مشارکت وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی انجام و نهایی شود.

او در پایان به تعداد ناوگانى که نوسازى خواهند شد اشاره کرد و افرود: حدود 350 هزار ناوگان فرسوده از طریق پلیس پلاک شدند که شامل اتوبوس، کامیون و مینی بوس است، اما پیشنهاد ما بدین صورت بود که با توجه به وجود ظرفیت مازاد به ازای هر 2 دستگاه کامیون 1 دستگاه کامیون نو وارد چرخه فعالیت شود، بنابراین حدود 205 هزار خودرو جایگزین 350 هزار دستگاه خواهد شد.

401

کد خبر: 906230

وب گردی

وب گردی