آمارهای ارتش مصر از عملیات پاکسازی شبه جزیره سینا

ارتش مصر با انتشار بیانیه از انهدام 66 هدف نظامی گروه تروریستی وهابی داعش و هلاکت 16 تن از اعضای آن در جریان عملیات گسترده نظامی برای پاکسازی شبه جزیره سینا خبر داده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اعلام الحربی، عملیات گسترده مصر علیه تروریسم بعد از مهلت تعیین شده توسط عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر در ۲۹ نوامبر گذشته انجام شد که عبدالفتاح السیسی خطاب به ژنرال محمد فرید، رئیس ستاد نیروهای مسلح و مجدی عبدالغفار، وزیر کشور مصر گفته بود: رئیس ستاد نیروهای مسلح را در مقابل مردم ملزم به برقراری دوباره امنیت و ثبات در سینا می‌کنم.

این سخنرانی رئیس‌جمهور مصر چند روز بعد از حمله در مسجد الروضه در سینا ایراد شد که بیش از ۳۰۰ کشته بر جای گذاشت.

گمان می‌رود این عملیات تروریستی توسط داعش انجام شده باشد. ارتش مصر مدتی است عملیاتی همه جانبه را علیه عناصر تروریستی در شمال و وسط سینا و مناطقی در دلتای مصر و “الظهیر” که منطقه‌ای صحرایی در غرب وادی نیل است را آغاز کرده که در این عملیات ۱۶ تروریست کشته و ۶۶ موضع منهدم شد.

سخنگوی نظامی مصر اظهار کرد: این عملیات به دنبال مسئولیتی صورت گرفت که عبدالفتاح السیسی به منظور مقابله همه جانبه با تروریسم و عملیات‌های جنایی دیگر بر عهده فرماندهی کل نیروهای مسلح و وزارت کشور مصر با همکاری نزدیک با تمامی سازمان‌های بین‌المللی گذاشت.

در این راستا فرمانده کل نیروهای مسلح مصر،‌ مردم را به همکاری با نیروهای دولتی برای مقابله با گروه‌های تروریستی، ریشه کن کردن آنها و گزارش فوری هر عنصری که امنیت و ثبات ملی را تهدید کند، فراخواند. ارتش مصر هفت سال است عملیات علیه افراد تندرو را دستورکار قرار داده است که می‌توان به شکل زیر به آن اشاره کرد:

مرحله اول:

این عملیات در ۱۲ اوت ۲۰۱۱ به دنبال منفجر کردن چند خط لوله انتقال گاز به اسرائیل صورت گرفت که گروهی با نام “جیش تحریر الاسلام” آغاز شد. این گروه به دنبال تبدیل سینا به یک “امارت اسلامی” بود.

مرحله دوم:

در ۵ اوت ۲۰۱۲، ارتش مصر در پاسخ به کشته شدن ۱۶ سرباز در حمله‌ای مسلحانه در نزدیکی گذرگاه “کرم ابوسالم” در شمال سینا حمله‌ای نظامی را به منظور پاکسازی سینا از عناصر تندرو ترتیب داد.

مرحله سوم (عملیات حق الشهید):

در سپتامبر ۲۰۱۵ نیروهای مسلح مصر عملیات نظامی را با عنوان “حق الشهید” برای نابودی “عناصر تروریستی” در مناطق مختلف سینا انجام دادند که مرحله اول آن ۱۶ روز به طول انجامید و طی این عملیات ده‌ها تن از نیروهای تندرو کشته شدند و این عملیات طی چند مراحله تا سال ۲۰۱۷ ادامه یافت.

مرحله چهارم”عملیات همه جانبه”:

در فوریه ۲۰۱۸ تامر الرفاعی، سخنگوی نظامی مصر شروع “عملیات همه جانبه مقابله با عناصر تروریستی در مناطق مختلف شمال و مرکز سینا” را اعلام کرد. این عملیات که گسترده‌ترین عملیات نظامی ارتش مصر است، هم اکنون جریان دارد و با مشارکت همه بخش‌های نظامی و امنیتی این کشور اجرا می‌شود

کد خبر: 906319

وب گردی

وب گردی