محقق: شعر نو و کلاسیک در داوری تفکیک نمی‌شود/قزلی: بخش نوقلمان بی‌کتاب سال آینده اضافه می‌شود

دبیر علمی دوازدهمین دوره جشنواره شعر فجر دربار داوری آثار این دوره، گفت: طبق آیین نامه جشنواره تفکیکی برای شعر نو و کلاسیک قائل نیستیم زیرا در غیر این صورت تعداد جوایز باید افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، مهدی قزلی دبیر اجرایی دوازدهمین جشنواره شعر فجر در نشست خبری این دوره از جشنواره، گفت: طبق 4 دوره گذشته جشنواره امسال نیز جشنواره در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی برگزار خواهد شد و اختتامیه 6 اسفندماه در تبریز برگزار می شود.

قزلی اظهار کرد: امسال به همت بنیاد شعر و ادبیات داستانی محافل شعری در شهرهای زاهدان، اصفهان، کرمانشاه، مناطق زلزله زده سرپل ذهاب برگزار شد همچنین امروز محفل شعری برای فارسی آموزان غیر ایرانی درشهر قم برپا خواهد شد.

دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر اضافه کرد: اواخر این هفته به مدت سه شب متوالی در تالار محراب نیز محفل شعری با حضور 60 نفر از شاعران برگزار خواهد شد که با حضور وزیر ارشاد و مسئولان دیگر برپا می شود.

قزلی درباره اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر گفت: امسال اختتامیه شعر فجر در شهر تبریز برگزار می شود و یک شب قبل از این مراسم محفل شعرخوانی بخصوص برای اشعار ترکی و شاعران ترک زبان در نظر گرفته ایم و امیدوارم اگر به عنوان دبیر اجرایی جشنواره شعر باقی باشم سال آینده جشنواره شعر را زودتر از ماه اسفند و در بهمن ماه برگزار کنیم.

دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر درباره حضور کشور تاجیکستان در این دوره از جشنواره اظهار کرد: کشور تاجیکستان به دلیل مسائل سیاسی علیرغم تلاش های بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در دوره جایزه ادبی جلال اجازه حضور نویسندگان و شعرایشان را به ایران ندادند اما برای حضور شاعران این کشور با جدیت در حال رایزنی هستیم در این رابطه در سفری که به کشور تاجیکستان داشتم امیدواریم امکان حضور شعرای تاجیک در این دوره از جشنواره میسر شود.

قزلی درباره رایزنی برای دعوت از کشورهای فارسی زبان در این دوره از جشنواره گفت: به غیر از فارسی زبانان کشور هند که به صورت پراکنده در این کشور صاحب اشعاری هستند دو کانون اصلی شعر فارسی کشور افغانستان و تاجیکستان است و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایران طبق تعهدی که در این باره بر دوش خود حس می کند پیگیر دعوت از شاعران این کشورها است البته کشور این دو کشور نیز مانند ایران جریان ادبی جدی ندارند در این رابطه به بررسی آثار یک دهه از این کشورها پرداختیم.

وی افزود: امسال بخش جنبی بررسی یک دهه ادبیات ترک در ایران با حضور میهمانان خارجی ترک زبان به جشنواره اضافه شده است و به بهترین آثار جوایزی اهدا خواهد شد البته اسامی میهمانان هنوز مشخص نیست.

**انتخاب ناشر برتر برای اولین بار در جشنواره شعر فجر

قزلی اظهار کرد: در بخش جنبی این دوره از جشنواره علاوه بر بررسی 12 ساله شعر فارسی و بخش یک دهه ادبیات ترکی ایران بخش انتخاب بهترین ناشر شعر را نیز خواهیم داشت و امیدواریم با حضور میهمانان خارجی و شاعران ایرانی برنامه خوبی را در شهر تبریز داشته باشیم.

دبیر اجرایی دوازدهمین دوره جشنواره شعر فجر درباره معیار انتخاب ناشران برگزیده گفت: برای انتخاب ناشر برگزیده مجموعه ای از شرایط کمیت انتشار آثار و کیفیت مورد بررسی قرار می گیرد همچنین معیارهای کتاب سازی، طراحی جلد و پخش کتاب نیز برای انتخاب مورد نظر است در این رابطه امید می رود این انتخاب، به نفع شعر فارسی رقم بخورد تا در حوزه شعر با توجه به ناشر و پوشش رسانه ها با دقت بیشتری از سوی ناشران در چاپ اشعار روبرو شویم.

وی اضافه کرد: تعداد ناشران مورد نظر در این دوره از جشنواره حدود 8 ناشر است و خوشبختانه مجری اختتامیه این دوره از جشنواره رضا رشیدپور نخواهد بود علیرغم اینکه انتخاب اولیه ما وی به دلیل آذری بودنش بود اما قرار است فرد دیگری را برای اجرا انتخاب کنیم.

قزلی گفت: سال آینده بخش شعر جوان خارج از حوزه کتاب به جشنواره شعر فجر اضافه می شود تا شاعرانی که دستی بر شعر دارند و هنوز کتابی منتشر نکرده اند نیز وارد گردش کاری جشنواره شعر شوند و این جشنوراه به صورت حیاط خلوتی برای معرفی آنان عمل کند.

وی با توجه به مزایای پایگاه نقد شعر در راستای بخش شعر جوانعنوان کرد: پایگاه نقد شعر راهی را برای شاعران نو قلم ایجاد کرد که بتوانند در مسیری حرفه ای تر و تکنولوژیک آثار خود را مورد نقد و داوری شاعران حرفه ای قرار دهند و بخش شعر جوان به دلیل حضور این افراد سال آینده راه اندازی می شود.

وی درباره جایزه در نظر گرفته شده گفت: امسال 30 سکه به اثر برگزیده و 10 سکه به آثار تقدیری تعلق می گیرد و امیدوارم که جامعه ادبی از انتخاب های این دوره از جشنواره راضی باشند زیرا به حق انتخاب اثر برتر از میان 7 نامزد برگزیده کار بسیار دشواری است.

دبیر علمی دوازدهمین جشنواره شعر فجر درباره آمار آثار ارسالی به این دوره از جشنواره بیان کرد: در جشنواره امسال 4 هزار و 781 کتاب مورد بررسی قرار گرفته که سه هزار و 800 کتاب در حوزه شعر بزرگسال، 762 عنوان در حوزه کودک و نوجوان را شامل می شود.

در ادامه مراسم جواد محقق دبیر علمی دوازدهمین دوره جشنواره شعر فجر درباره بخش بین الملل گفت: چون تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 امسال تلاش کردیم که میهمانانی از ترکمن های کشورهای عراق، آذربایجان و ترکیه به این جشنواره دعوت کنیم که تناسب زبانی با محل برگزاری جشنواره داشته باشند.

محقق درباره بررسی شعر نو و کلاسیک توسط داوران توضیح داد: براساس آئین نامه جشنواره شعر فجر داوری اشعار بدون در نظر گرفته گونه شعری صورت می گیرد زیرا هر یک از سبک های شعری دارای شاخه های متعددی هستند و در این رابطه در انتخاب داوران سعی شده که دارای تخصص های متعددد در زمینه های مختلف شعری باشند تا همه آثار به صورت کامل داوری شوند.

وی درباره دعوت از کشور تاجیکستان عنوان کرد: خط تاجیک ها سرلیک است و به الفبای فارسی در این کشور نگارش نمی شود و تنها به شکل شفاهی امکان مفاهمه بین ایران و تاجیک ها مهیاست البته در بین آثار جدید کتاب قابل توجهی بین آثار تاجیکستان نبود و سعی شد آثار 10 سال اخیر این کشور در جشنواره شعر فجر مورد بررسی قرار گیرد.

**بخش نوقلمان بی کتاب سال آینده به جشنواره شعر اضافه می شود

دبیر علمی دوازدهمین دوره جشنواره شعر فجر درباره بخش آثار نو قلمان بی کتاب در سال آینده اظهار کرد: در سالهای اولیه برگزاری جشنواره شعر فجر شاعران آثار خود را به صورت دستنویس به جشنواره ارسال می کردند که در سالهای اخیر به کتابهای چاپ شده اختصاص پیدا کرد اما در این میان شاعرانی که توفیق انتشار آثارشان را نداشتند از این مسئله گله مند بودند که در جشنواره شعر فجر برای دوستان بی کتاب نیز فکری شد تا آنان نیز جایگاهی در این رویداد هنری داشته باشند.

وی افزود: امسال در هر سه بخش آثار سه داور به بررسی می پردازند و از حدود 7 اثر منتخب، سه اثر با بررسی دوباره دبیر جشنواره و یک نفر از اعضای هیات علمی انتخاب می شود.

محقق خاطرنشان کرد: بخش رقابتی این دوره از جشنواره شامل سه حوزه شعر کودک ونوجوان، شعر بزرگسال و بخش درباره شعر در نظر گرفته شده است و قرار است از اشعار برگزیده این دوره کتابی به جامعه ادبی کشور معرفی شود.

براساس این گزارش اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره شعر فجر به دبیری مهدی محقق 6 اسفندماه در تبریز به کار خود پایان می دهد.

502

کد خبر: 906530

وب گردی

وب گردی