برجام به هیچ وجه قابل بازبینی و بازنگری نیست

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت: برجام به هیچ وجه قابل بازبینی و بازنگری نیست و ما هیچ شرطی را نمی‌پذیریم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، علی اکبر ولایتی دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی و مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، امروز در حاشیه نشست شورای مشورتی اجلاس جهانی محبان اهل بیت(ع) در جمع خبرنگاران درباره اظهارات رئیس جمهور فرانسه پیرامون برجام اظهار کرد: جمهوری اسلامی علی‌رغم برخی مشکلاتی که برجام داشت، آن را امضا کرد و پذیرفت و تاکنون نیز به تعهدات خود عمل کرده است.

وی با تأکید بر اینکه برجام به هیچ وجه قابل بازبینی و بازنگری نیست، گفت: ما هیچ شرطی را در زمینه‌های دفاعی، حضور منطقه‌ای و... نمی‌پذیریم، برجام به صورتی که وجود دارد با امضای 7 کشور باقی می‌ماند و نه یک کلمه به آن اضافه و نه یک کلمه از آن کم می‌شود.

ولایتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود مقامات آلمان، فرانسه و انگلیس به درخواست رژیم صهیونیستی درباره حضور ایران در سوریه، به کشورمان هشدار داده‌اند، گفت: منطقه، منطقه ماست و ایران کشوری مهم در غرب آسیاست.

وی ادامه داد: ایران در منطقه خود حق دارد که به ندای ملت‌های دیگر که دوست ما و جزء محور مقاومت هستند و یا اینکه ممکن است جزء محور مقاومت نباشند اما با ما رابطه خوبی دارند، پاسخ مثبت بدهد. اگر آنان برای مشورت و یا هر کمک دیگری از ما دعوت کنند، قطعا پاسخ‌مان مثبت است.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با تشریح مبانی حضور ایران در منطقه گفت: ما عضو این منطقه هستیم اگر در سوریه و یا عراق حضور داریم بنابر دعوت دولت‌های قانونی آنان است و کشورهایی همچون انگلیس، آلمان و فرانسه و ... در منطقه آسیا قرار ندارند، اما به خود حق حضور در این منطقه را می‌دهند.

ولایتی اظهار کرد: حضور کشورهای اروپایی و یا آمریکایی در منطقه خلاف قوانین بین‌المللی است. ما به صحبت‌های این کشورها اعتنایی نداریم و به سیاست حضور فعال و دوستانه خودمان در منطقه ادامه می‌دهیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره سقوط هواپیمای رژیم صهیونیستی در سوریه گفت: این موضوع نقطه عطفی در تاریخ مبارزات جبهه مقاومت است. کشورها حق دارند از تمامیت ارضی خود دفاع کنند و اگر هواپیماهای رژیم صهیونیستی به فضای سوریه وارد می‌شوند، امروز سوریه در خود این اقتدار را می‌بیند که از آسمان خود دفاع کند.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی تأکید کرد: رژیم صهیونیستی باید بداند اگر به فضای سوریه و یا هر کشور دیگری تجاوز کند، دولت‌های آن کشورها حق دارند که در برابر متجاوز از خود دفاع کنند؛ حق دولت و ملت سوریه است که به هواپیماهای متجاوز پاسخی بدهند و آنها را پشیمان کنند.

ولایتی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری نشست آستانه با محوریت ایران، روسیه و ترکیه بیان کرد: ایران از اجلاس آستانه دفاع می‌کند. سوریه، ترکیه، روسیه و ایران از مدت‌ها قبل با یکدیگر همکاری‌هایی را آغاز کرده‌اند و این نشست هم در استمرار جلسه‌های قبلی است.

وی با تأکید بر اینکه ما نسبت به این نشست خوشبین هستیم، ادامه داد: تنها راه برای حل مسائل، سیاسی است.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در پاسخ به سوالی درباره ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه ایران قصد دارد در سوریه پایگاه نظامی تأسیس کند، اظهار کرد: حضور ایران در سوریه برای کمک به دولت قانونی آن و مردم مظلوم این کشور است و ایران هیچ هدف دیگری ندارد جز اینکه به ندای آنها پاسخ مثبت بدهد و کمک‌شان کند.

ولایتی تأکید کرد: اگر کمک‌های ایران نبود، معلوم نبود که تکلیف خط مقاومت چه می‌شد. حضور ایران به عنوان محور اصلی خط مقاومت همچنان ادامه خواهد یافت، اما نه به آن تعبیری که صهیونیست‌ها ادعا کرده‌اند؛ هر جایی که توافق جمهوری اسلامی و سوریه باشد، ما براساس آن عمل خواهیم کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز جلسه کمیته مشورتی و مقدماتی محبان اهل بیت(ع) با حضور نمایندگان بیش از چهل کشور شیعه و سنی برگزار شد.

وی ادامه داد: این اجلاس برای انجام مشورت‌هایی به منظور تشکیل شورای عالی مجمع محبان اهل بیت(ع) برگزار شد. در این اجلاس افراد پیشنهادهای خود را بیان کردند و به زودی شورای عالی را تشکیل می‌دهیم.

ولایتی تصریح کرد: بعد از جلسه امروز کمیته‌هایی در زمینه سیاسی، ایدئولوژیک، فرهنگی، اقتصادی و... تشکیل می‌شود تا بتوانیم برای رسیدن به راه حل‌های مشترک و انجام مشورت‌هایی اقدام کنیم.

302

کد خبر: 906557

وب گردی

وب گردی