محقق: تاثیر جشنواره شعر در درازمدت مشخص می‌شود/«شعر» زبان گفت و گوی ملت هاست

دبیر علمی دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر درباره افزایش اعتبار این رویداد فرهنگی، گفت: ضعف و قوت آثارارتباطی به برگزار کنندگان جشنواره ندارد و جشنواره ها در درازمدت می توانند تاثیر گذار باشند.

جواد محقق در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، درباره اهمیت تاثیرگذاری جشنواره ها و اینکه به نظر می‌رسد جشنواره شعر فجر آنقدر که باید تاثیرگذاری نیست؟ اظهار کرد: جشنواره های فرهنگی به نوعی میوه چینی آخر فصل هستند و آثار ارائه شده به جامعه را مورد بررسی قرار می دهند که در درازمدت تاثیر گذار هستند.

وی افزود: بحث رشد کیفیت آثار در جشنواره شعر را می توان در یک بازه زمانی 10 الی 15 ساله بررسی کرد.

محقق درباره دستاوردهای جشنواره شعر فجر در معرفی شاعران به جامعه، گفت: شاعران معروف آثارشان آنها را در جامعه مطرح کرده اس. اما گاهی شاعرانی که از شهرت کمی برخوردارند به دلیل تلاش و فعالیت خود آثاری را می آفرینند که از آثار برخی افراد معروف بهتر است و لزوما چنین نیست که یک شاعر تا شهرتی پیدا کرد اثرش در همه دوره ها و سال ها بهتر از اثر دیگران باشد.

این شاعر و نویسنده افزود: همان طور که در عالم ورزش نیز افراد گمنامی وارد عرصه ورزشی می شوند که رکوردهای خوبی به نام خود ثبت می کنند و رکورد فرد قبلی که ورزشکار معروفی بوده را پشت سر می گذارند این در عالم ادبیات نیز اتفاق می افتد.

محقق درباره اهمیت بخش بین المللی جشنواره شعر فجر، گفت: امسال کشورهای مختلف برای شرکت در جشنواره هنوز جواب قطعی نداده اند اما این بدقولی های کشورهای فارسی زبان برای شرکت در جشنوراه شعر فجر همیشگی نیست.

وی افزود: جشنواره های ادبی باعث توسعه زبان در کشور مبدا و همین طور کشورهایی که به آن زبان خاص تکلم می کنند، می شود. در این رابطه کشورهای کمی به زبان فارسی تکلم می کنند اما اگر از همین کشورها هم دعوت نکنیم در آینده محدودیت های بیشتری را باید بپذیریم.

دبیر علمی دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر، اظهار کرد: برای گسترش زبان فارسی بخصوص برای تاثیرگذاری و تبادل فرهنگی بیشتر در منطقه همچنین معرفی و فروش آثار فارسی بهتر است با کشورهایی که به زبان فارسی تکلم می کنند همراه شویم.

محقق خاطرنشان کرد: در عالم سیاست گاهی به دلایل مختلف بین کشورها اختلاف نظرهایی رخ می دهد و این اهالی فرهنگ هستند که به عنوان پیش قراولان عرصه زبان و ادبیات باید تلاش کنند که همدلی و گفت و گوها بین کشورها را افزایش دهند زیرا شعر یکی از زبان های گفت و گوی میان ملت ها است.

دوازدهمین جشنواره شعر فجر روز ششم اسفند با شناخت برگزیدگان بخش های مختلف در تبریز به کار خود پایان خواهد داد.

502

کد خبر: 906643

وب گردی

وب گردی