ایران چهاردهمین تولیدکننده خودرو در جهان/ از سال ۵۷ تا کنون ۲۱ میلیون خودرو تولید شده است

رییس هیات عامل ایدرو گفت: به نظر می رسد جایگاه تولید خودرو در ایران با توجه به برنامه تولید سه میلیون دستگاه بهبود خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ منصور معظمی، در پنجمین همایش بین المللی خودرو ایران، با بیان اینکه صنعت خودرو کشور در حال تیک آف است، اظهار کرد: از سال 1357 تا روز گذشته نزدیک به ۲۱ میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید شده و به نظر می رسد جایگاه تولید خودرو در ایران با توجه به برنامه تولید سه میلیون دستگاه بهبود خواهد داشت.

او ادامه داد: با سختگیری ها و چارچوب هایی که وزارت صنعت اجرایی می کند، رضایت بیشتر مشتریان از کیفیت خودروها را در پی خواهیم داشت و این وظیفه ماست گرچه کار را بر صنعت گران سخت تر خواهد کرد.

معظمی با بیان اینکه صنعت خودرو در رشد اقتصادی ۳ درصد سهم دارد، تصریح کرد: هدف همایش امسال قطعه سازان هستند. جامعه فعال قطعه سازی حدود ۸۰۰ واحد بوده اما تعداد ثبت شده آنها، هزار و ۵۰۰ واحد است. نکته مورد توجه این است که صنعت خودروسازی بدون صنعت قطعه سازی معنا ندارد و اگر ما به صنعت قطعه سازی نپردازیم، ناچار به واردات قطعه خواهیم شد که خلاف اقتصاد مقاومتی است.

رییس هیات عامل ایدرو، تصریح کرد: ۱۳ قطعه ساز ما با شرکای خارجی قرارداد امضا کرده و خود را به زنجیره جهانی وصل کرده اند. صنعت قطعه سازی ما راهی جز پیوستن به زنجیره جهانی و ادغام و توسعه آموزش ندارد.

او با اشاره به اینکه صنعت خودرو و قطعه متاثر از سیاست های پولی و بانکی است، بیان کرد: در دنیا سیستم های بانکی همیشه کمک حال صنعت گران بودند اما با این نرخ سود بانکی، فعالیت برای اهالی صنعت خودرو و قطعه مقدور نیست، مگر این صنایع چقدر سود دارند که باید دو برابر آن را سود بانکی بپردازند؟

معظمی افزود: باید سهامداری بنگاه های خودروسازی شفاف شود و هر چه بیشتر به سمت خصوصی سازی پیش رود. همچنین باید قطعه سازان به سمت شرایط رقابتی پیش بروند چرا که شرط بقا در زنجیره جهانی همین است.

رییس هیات عامل ایدرو همچنین با اشاره به نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری، توضیح داد: سرمایه ۱۰ میلیارد دلاری برای نوسازی ۲۰۲ هزار دستگاه در عرض دو سال در نظر گرفته شده که بخش عمده ای از آن توسط وزارت نفت تامین خواهد شد.

401

کد خبر: 906787

وب گردی

وب گردی