انتشار کتاب «شورش شیخ عبیدالله شمزینی در تبریز و ارومیه از منظر روزنامه¬های دوره ناصری»

کتاب­ «شورش شیخ عبیدالله شمزینی در تبریز و ارومیه از منظر روزنامه­ های دوره ناصری» توسط امیر چهره ­گشا دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تاریخ واحد شبستر تألیف و از سوی نشر اختر منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز، کتاب­ «شورش شیخ عبیدالله شمزینی در تبریز و ارومیه از منظر روزنامه­ های دوره ناصری» توسط امیر چهره ­گشا دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تاریخ واحد شبستر تألیف و از سوی نشر اختر منتشر شد.

امیر چهره­ گشا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز اظهار کرد: «آذربایجان به خاطر موقعیت جغرافیایی ­اش همواره در طول تاریخ از جایگاه ویژه ­ای برخوردار بوده است. همجواری با دو قدرت جهانی عثمانی و روسیه بر اهمیت سوق ­الجیشی آن افزوده است. همجواری آذربایجان با دولت عثمانی و سکونت طوایف کٌرد در بخشی از قصبات مرزی دو دولت همواره باعث ایجاد منازعاتی ببین دو دولت می­شد که فتنه شیخ عبیدالله شمزینی در سال 1297 هـ.ق. از مهم­ترین آنها می ­باشد».

چهره­ گشا با اشاره به این­که از مهم­ترین نتایج اسف­بار فتنه شیخ عبیدالله، انعقاد معاهده آخال بین دو دولت ایران و روسیه بود افزود: «همچنین وقوع این رویداد موجب شد ایالات متحده آمریکا دولت ایران را به رسمیت بشناید و در سال 1882 م نماینده­ی سیاسی به دولت مزبور بفرستد تا او را از حمایت اتباع خود مطمئن سازد».

وی ادامه داد: «در نظر بسیاری از کسان، شیخ عبیدالله نخستین ملی­ گرای بزرگ کٌرد است، با این همه جدا از سخنان و ادعاهای وی مبنی بر تشکیل حکومت مستقل کٌردی، شورش شیخ چیزی متفاوت از آشوب­ های قبیله­ ای نبود که منطقه را به ویرانی کشید. این جنبش کٌردی در سپتامبر 1880 شروع شد و در مدت سه ماه به کلی ساکت و خاموش گردید ولی از حیث اهمیت سیاسی فوق­ العاده مهم بود»

دانشجوی واحد شبستر با توجه به این­که مطبوعات یکی از منابع مهم در تاریخ ­نگاری است گفت: «آن چه در مطبوعات درج می­شودد چند دهه بعد به صورت متنی برای تاریخ به آن نگاه می­شود. مطالب مطبوعات از آن جهت ارزشمند تلقی می­شود که جریان رویدادها با ذکر جزئیات و تاریخ دقیق ثبت و ضبط می­شوند. همچنین اوضاع اجتماعی، وضعیت طبقات اجتماعی، تحولات سیاسی و اقتصادی، فرمان­ها و احکام دولتی در این جراید قابل پیگیری هستند.»

فصل اول با عنوان زمینه ­های شورش اکراد به رهبری شیخ عبیدالله شمزینی شامل مباحث قیام امیر بدرخان زمینه ظهور ناسیونالیست کردها، حسب و نسب طایفه شیخ عبیدالله، اهداف شورش، بهانه ­های لازم برای آغاز شورش، نقش دولتین خارجی در ظهور و افول شورش است.

در فصل دوم با عنوان آغاز یورش به ایران مطالبی همچون رویای فتح تبریز، اشغال شهرهای اشنویه، نقده و مهاباد، قتل عام مردم مظلوم میاندوآب، حمله به بناب، حضور نیروهای اکراد در عجب­ شیر، رویای فتح ارومیه و عاقبت سران شورش مورد بررسی قرار گرفته است

فصل سوم شامل مطالب مندرج در نشریات اختر، ایران و فرهنگ اصفهان در باره این رویداد است. در فصل چهارم نیز با عنوان تصاویر، ضمن درج تصاویر اشخاص تاثیرگذار در این واقعه، شرح مختصری از شرح حال­شان آودره شده است. در فصل پایانی نیز منابع مورد استفاده و نیز فهرست اعلام به منظور دستیابی سریع محققان و علاقه­ مندان به مطالب متن کتاب استخراج شده است

کتاب «شورش شیخ عبیدالله شمزینی در تبریز و ارومیه از منظر روزنامه ­های دوره ناصری» در سال 1396 از سوی نشر اختر تبریز در 332 صفحه و تیراژ 1000 نسخه چاپ و با قیمت 220000 ریال روانه بازار گردید.

این هفدهمین کتاب امیر چهره­گشا است. عنوان تعدادی از کتاب­های چاپ شده به شرح ذیل است: یادمان صفرخان، زندانی زمان، نگاهی به مبارزات با سابقه­ترین زندانی سیاسی جهان، صفرخان قهرمانیان؛ تاریخ عجب شیر؛ پیشگامان تاریخ و فرهنگ آذربایجان؛ عجب شیر در گذر زمان؛ آتالاردان چاتان سسلر؛ ائل قایغی­سی: زندگی­نامه و آثار دکتر حسین دوزگون؛ سهند دونیاسی؛ فیزیک نور؛ امامزاده‌های آذربایجان و شمال‌غرب ایران، امام­زاده­ های آذربایجان و شمال غرب ایران، تاریخ امکنه شریفه و رجال برجسته،

کد خبر: 906859

وب گردی

وب گردی