حمایت از حقوق بیماران، خط قرمز وزارت بهداشت است/تحریک به تجمع غیر قانونی قابل پذیرش نیست

200 شهر کشور رادیولوژیست ندارند و به اذعان مسئولان وزارت بهداشت کمبود متخصص رادیولوژی در سراسر کشور واضح است؛ سوال این است که در خلاء این کمبود، نیازهای اورژانسی ساکنان این مناطق چگونه باید پاسخ داده شود؟

به گزارش ایسکانیوز، پیش از این رادیولوژیست‌ها نسبت به انجام سونوگرافی در مطب توسط متخصصان زنان و زایمان و البته اخذ وجه در قبال ارایه این خدمت منتقد بودند؛ مبحثی که ابلاغیه اخیر وزارت بهداشت تکلیف آن را مشخص و مجددا تاکید کرد که «همچنان انجام سونوگرافی توسط متخصصان فاقد مدارک آموزشی معتبر تایید شده توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت و اخذ تعرفه در مطب پزشکان مذکور تخلف انتظامی و تعزیراتی محسوب می‌شود.» همچنین در این بخشنامه تاکید شده که «بخشنامه مذکور صرفا"در راستای تامین نیاز کمک تشخیصی متخصصان زنان و زایمان دارای گواهینامه معتبر و در بیمارستان‌های دانشگاهی با شرایط اعلامی مجاز است.»

این انتقاد و اعتراض رادیولوژیست‌ها در حالی است که طبق اعلام وزارت بهداشت کمبود رادیولوژیست بویژه در مناطق محروم امری مبرهن است و قاعدتا متولی نظام سلامت کشور، باید به نحوی نیاز ساکنان این شهرها به این خدمات را پاسخ دهد.

این درحالیست که طبق گفته معاون درمان وزارت بهداشت، همه ابلاغ‌ها در این زمینه با هماهنگی انجمن رادیولوژی و با تایید آنها انجام شده است و معاونت درمان وزارت بهداشت با توجه به شرایط موجود از جمله عدم دسترسی به نیروی متخصص رادیولوژیست در مناطق محروم و طی جلساتی مفصل و فنی با اعضاء انجمن رادیولوژی و لحاظ کردن نظرات آنها، آیین‌نامه توانمندسازی متخصصان زنان و زایمان برای انجام سونوگرافی سطح یک در مراکز دولتی مناطق محروم را ابلاغ کرده و البته بر اجرای آن نظارت خواهد داشت.

دکتر قاسم جان‌بابایی با اشاره به آیین‌نامه انجام سونوگرافی سطح یک توسط متخصصان زنان و زایمان گفت: وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت جامعه باید تامین‌کننده منافع عمومی باشد و خط قرمزش هم حمایت از حقوق دریافت‌کننده خدمات یعنی آحاد مردم به خصوص در زمان رنج و بیماری است.

وی افزود: کمبود متخصص رادیولوژی در سراسر کشور به خصوص مناطق محروم و کمتر توسعه یافته که همیشه اولویت خدمت برای دست‌اندرکاران حوزه سلامت بوده است، واضح و مبرهن است. شاید این کمبود در برخی موارد بخصوص موارد غیر اورژانس خطرات جانی نداشته باشد، اما در مواردی که سلامت مادر باردار و فرزند وی مطرح است، اهمیتی دو چندان دارد.

دکتر جان‌بابایی ادامه داد: در برخی کشورها نیز سایر رشته‌های تخصصی با گذراندن دوره آموزشی و کسب مجوز می‌توانند سونوگرافی رشته تخصصی خودشان را انجام دهند و این کار را در راستای اتخاذ تصمیم سریع‌تر و صحیح‌تر برای بیماران خود استفاده می‌کنند.

بنا بر اعلام وبدا و به نقل از ایسنا، معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: این معاونت با توجه به شرایط موجود از جمله عدم دسترسی به نیروی متخصص رادیولوژیست در مناطق محروم و طی چهار جلسه مفصل و فنی با اعضاء انجمن رادیولوژی و لحاظ کردن نظرات آنها، آیین‌نامه توانمندسازی متخصصین زنان و زایمان برای انجام سونوگرافی سطح یک در مراکز دولتی مناطق محروم را ابلاغ کرده و بر حسن اجرای آن نظارت خواهد داشت.

دکتر جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت ضمن انتقاد شدید از انجمن علمی رادیولوژی، علیرغم حضور در تمامی مراحل تدوین این آیین نامه و اعمال نظرات این انجمن در تدوین این آیین نامه، گفت: تحریک به تجمع غیر قانونی قابل پذیرش نیست و انتظار می‌رود متخصصان رادیولوژی نیز ضمن همراهی با سیاست‌های کلان نظام سلامت در دسترسی عادلانه آحاد ملت به خدمات تشخیصی ودرمانی مناسب، نظرات خود را از مجاری قانونی و به صورت فنی و کارشناسی پیگیری کنند.

701

کد خبر: 906917

وب گردی

وب گردی