حضور گسترده‌ شرکت‌های ایرانی در کشور سریلانکا/ برگزاری کمیسیون مشترک دوازدهم ایران و سریلانکا بهار آینده در تهران

رئیس توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق وزارت نیرو گفت: زمینه برای حضور گسترده‌تر شرکت‌های ایرانی در کشور سریلانکا آماده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حمیدرضا تشیعی رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق وزارت نیرو پس از بازگشت از سریلانکا، با بیان این مطلب که وزارت نیرو مسئولیت کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی چند کشور از جمله تاجیکستان، ارمنستان، اسلونی، سریلانکا و نیکاراگوئه را به عهده دارد، اظهار داشت: به دنبال برپایی یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سوسیالیستی دمکراتیک سریلانکا در اسفند سال 94 و پیرو نشست وزیر نیرو با سفیر کشورمان در سریلانکا مقرر شد، تا قبل از سال 97،‌ کمیته پیگیری یازدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در 7 و 8 فوریه (چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته) در سریلانکا برگزارشود.
او ادامه داد: هیاتی با مسئولیت رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق و متشکل از نمایندگانی از وزارت نیرو، بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان توسعه تجارت با هدف پیگیری مصوبات یازدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور که در اسفند سال 94 برگزار شده و مصوبات آن در محورهای همکاری‌های اقتصادی، بانکی، فرهنگی، بهداشتی، حمل و نقل و کشاورزی و ... بود به سریلانکا اعزام شد و در مذاکرات فشرده دو روزه با هیات سریلانکایی به سرپرستی رانجیت آسوکا، معاون وزیر صنعت و تجارت و مرکب از بیش از 40 نفر از مدیران و مسئولان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مختلف کشور موصوف، میزان پیشرفت بند بند مصوبات کمیسیون یازدهم را مورد بررسی قرار داد.
تشیعی با اشاره به اینکه پس از هر کمیسیون بایستی مصوبات آن تا قبل از کمیسیون بعدی اجرایی شود، افزود: کمیسیون دوازدهم تا پایان سه ماهه اول سال آینده در تهران برگزار می‌شود، لذا تلاش کردیم این مصوبات با قید زمانی به امضای طرفین برسد که موفقیت خوبی برای کمیته پیگیری داشت.
او اضافه کرد: مشکل مراودات بانکی مهمترین مشکل در مسیر توسعه روابط تجاری و اقتصادی طی چند سال اخیر تلقی می‌شود، لذا وزارت نیرو بعنوان مسئول ایرانی کمیسیون مشترک، حل و فصل آنرا در صدر تلاش‌های خود قرار داده و در این اجلاس نیز با حضور نماینده بانک مرکزی بخش مهمی از زمان جلسات و مذاکرات به این موضوع مهم اختصاص یافت که از نتایج آن تاکید مجدد طرف سریلانکایی مبنی بر بلامانع بودن مراودات بانکی بانک‌های آن کشور با بانک‌های ایرانی از طریق بانک‌های اروپایی و همچنین ابراز آمادگی برای پرداخت تمام مطالبات ایران تا پایان سه ماهه دوم 2018 بوده است.
رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق وزارت نیرو با اشاره به اینکه در خصوص مطالبات ایران در پروژه‌های آب و برق کارهای خوبی در حال انجام بوده و طرف سریلانکایی به تعهدات خود عمل کرده است، افزود: پروژه برق‌رسانی به روستاهای سریلانکا با 77 میلیون یورو در ماه دهم سال 2016 توسط شرکت صانیر به اتمام رسیده و پروژه بزرگ برق‌آبی "اومااویا" نیز که از بزرگترین پروژه‌های ایران در سریلانکا و در سطح منطقه است به‌خوبی در حال اجرا است.
او در ادامه با بیان اینکه این گونه پروژه‌ها ضمن معرفی توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی در سریلانکا فرصت خوبی برای حضور پیمانکاران دسته یک و دو ایرانی در این کشور خواهد بود، افزود: در زمان حاضر مهم‌ترین پروژه ایران به میزان 529 میلیون دلار در دست اجرا است و پروژه برقرسانی روستایی نیز توسط شرکت صانیر با اعتباری بالغ بر 77 میلیون یورو به اتمام رسیده است.
تشیعی با اشاره به اینکه در جلسات این کمیسیون، مهم‌ترین توافق‌ها در خصوص حمل و نقل هوایی بین دو کشور، صدور نفت خام و توسعه پالایشگاه‌های آن توسط شرکت‌های ایرانی، تأمین بخشی از واردات کشور سریلانکا در زمینه مشتقات نفتی و پلاستیک، انواع کودهای شیمیایی، آهن، فولاد، سیمان و برپایی نمایشگاه‌های تخصصی بین المللی برگزار شده است، افزود: تداوم حضور شرکت‌های ایرانی در بخش صنعت آب و برق در سریلانکا از دیگرمواردی است که توسط این هیات مطرح و مقرر شد مورد پیگیری قرار گیرد.
حمیدرضا تشیعی گفت: همچنین مقرر شد لیست پروژه‌های آب و برق کشور سریلانکا قبل از برپایی مناقصات برای حضور گسترده‌تر شرکت‌های ایرانی در سریلانکا، در اختیار جمهوری اسلامی قرار گیرد.
او با اشاره به اینکه کشور سریلانکا بازار بسیار خوبی را برای حضور تجار و بازرگانان و پیمانکاران ایرانی در اختیار دارد که می‌توان محصولات و خدمات فنی و مهندسی را به خوبی در آنجا عرضه کرد، اذعان داشت: با پیگیری سازمان توسعه تجارت و تشکل‌های بخش خصوصی، باید از این فرصت که مسئولیت کمیسیون آن به عهده وزارت نیروی جمهوری اسلامی است نهایت استفاده را برد و حضور شرکت‌های داخلی را در کشور سریلانکا تثبیت کرد.
رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق وزارت نیرو با اشاره به اینکه چای یکی از اقلام صادراتی مهم سریلانکا است، در این خصوص نیز مذاکراتی بین وزارت جهاد کشاورزی و طرف سریلانکایی انجام پذیرفته و قرار شد پیشنهاد ایران مبنی بر انتقال فناوری چای سریلانکا به ایران مورد بررسی طرف سریلانکایی قرار گرفته و تا زمان برگزاری اجلاس دوازدهم نهایی گردد.
او هدف از این اقدام را انتقال فناوری و ایجاد اشتغال دانست و افزود: بهترین فراورده سریلانکا چای است و این فرصت مناسبی برای بازارداخلی و صادرات کشورمان ایجاد خواهد کرد.
تشیعی تصریح کرد: سند مشترک پیگیری در روز 19 بهمن ماه جاری (8 فوریه 2018) بین روسای دو هیات یعنی تشیعی و آسوکا به امضا رسید و مقرر شد موارد موجود از طریق طرفین پیگیری و کمیسیون مشترک دوازدهم تا پایان سه ماهه اول سال 97 در تهران برگزار شود تا بتوانیم با توجه به مصوباتی که داشتیم به نتایج مطلوبی دسترسی پیدا کنیم.
او اضافه کرد: در این سفر نشست‌های جانبی نیز در خصوص صادرات گاو شیری از ایران،‌ انتقال صنایع کوچک مانند فراوری لبنیات، نیز برگزار و تصمیمات خوبی در این خصوص اتخاذ شد.

402

کد خبر: 906981

وب گردی

وب گردی