استفاده از فناوری نانو در پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی

برای نخستین بار، استفاده از فناوری نانو در پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی در ریبویلر واحد تثبیت میعانات گازی با موفقیت انجام شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، ایرج خرمدل، مدیر پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی در این باره گفت: با توجه به پیشرفت و توسعه فناوری نانو در حوزه‌های مختلفی از قبیل آب و محیط زیست- سلامت- انرژی- نفت و گاز و پتروشیمی، سلول‌های خورشیدی، تجهیزات صنعتی، جلسات متعدد فنی بین کارشناسان ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی ریاست جمهوری و پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی انجام شد.

او در ادامه عنوان داشت: پس از بازدیدهای متخصصان و کارشناسان ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و متخصصان پالایشگاه پنجم از فازهای 9 و 10 پارس جنوبی، پیشنهاد شد که بطور آزمایشی از مواد "نانو سیال پوششی" در ریبویلر واحد تثبیت میعانات گازی فاز 10 در تعمیرات اساسی شهریورماه سال 96 استفاده شود.

او یادآور شد: با انجام این پروژه و پس از گذشت 5 ماه از اعمال این پوشش در پوسته و لوله ریبویلر مذکور، طبق گزارش کارشناسی، عملکرد ماده نانو سیال بر انتقال حرارت و پایداری شرایط این ریبویلر، در قیاس با شرایط مشابه، مطلوب گزارش شد و حاکی از پایداری شرایط عملیاتی و صرفه جویی انرژی است.

این مقام مسئول افزود: مکانیزم و مزیت رقابتی ماده نانو سیال، خاصیت افزایش دهی سطح انتقال حرارت و افزایش توان تبادل حرارت با راندمان بالا حتی در مجاورت املاح و رسوب چسبیده بر روی سطوح است.

مدیر پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه ماده نانو سیال پوششی برای نخستین بار در صنایع نفت و گاز، در تجهیزاتی که در مجاورت با ترکیبات هیدروکربنی و حاوی املاح و رسوب مورد استفاده قرار می گیرد، این عملیات به صورت آزمایشی و تست میدانی در تجهیز مذکور در واحد تثبیت میعانات گازی فاز 10 مورد استفاده قرار گرفت.

او با اشاره به نتایج مطلوب این عملیات گفت: نتایج آن تاکنون از نظر عملیاتی، انرژی و زیست محیطی رضایت بخش است و ارزیابی عملکرد نهایی ماده مذکور در آینده پس از بازدید از مبدل مذکور مشخص خواهد شد.

خرمدل در ادامه افزود: امید است با ارتباط نزدیک صنعت و شرکت های دانش بنیان و استفاده از تکنولوژی نانو و دیگر تکنیک‌های روز دنیا، در راستای حفاظت از محیط زیست، افزایش بهره‌وری و بهبود مصرف انرژی بتوانیم پویا تر عمل کنیم.

402

کد خبر: 907015

وب گردی

وب گردی