مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن فهمشان را به رخ دنیا کشیدند

نماینده فراکسیون امید در مجلس گفت: اگر روزی مردم از اصلاح طلبان عبور کنند، از ظرفیت جمهوریت نظام جمهوری اسلامی عبور کرده اند.

به گزارش ایسکانیوز، محمدعلی وکیلی نماینده مجلس و عضو فراکسیون امید طی سخنانی در همایش جمهوریت نظام که در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن فهمشان را یکبار دیگر به رخ دنیا کشاندند.

وکیلی در خصوص مرزبندی جریانات سیاسی با جمهوریت نظام تصریح کرد: دموکراسی از نردبان قدرت بالا رفتن نیست بلکه باید به راحتی از آن نردبان برگردیم و در این مسیر، هر جریانی که به نتیجه صندوق رای تمکین کند، نشاندهنده دموکراسی اوست.

وی ادامه داد: آنهایی که برای به قدرت رسیدن جان می‌کنند، دموکراسی را قبول ندارند و قدرت را مادام العمر و گفتمان خودشان را گفتمان حاکمیت می‌دانند. جریانات سیاسی که حضورشان در قدرت باعث مشارکت حداکثری می‌شود، معنا بخش جمهوریت می‌شوند و بالعکس.

نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: جریاناتی که بقای خودشان را به مشارکت حداقلی مردم در صحنه گره می‌زنند، جریانات جمهوریت ستیز هستند.

وکیلی گفت: جریان اصلاح طلبی در طول این سالیان‌ چون مقبولیت خودش را برآمده از رای مردم می‌دانست، بیشترین سهم را در ارتقا جمهوریت نظام ایفا کرده و می‌کند.

وی افزود: اگر روزی مردم از اصلاح طلبان عبور کنند، از ظرفیت جمهوریت نظام جمهوری اسلامی عبور کرده اند.

نماینده تهران در مجلس اضافه کرد: در جریانات فکری ایران، نگاهی داریم که معتقد است رای مردم اصالتا فاقد وجاهت است. صاحبان این نگاه اولا بدنبال حکومت اسلامی و بعد دنبال جمهوری اسلامی هستند. در این تفکر که لیدری آن با حضرت آیت الله مصباح است، جمهوریت فاقد وجاهت است و نمی‌توان بین این تفکر و جمهوریت قرابتی پیدا کرد.

وکیلی اظهار داشت: مسائل سال ۸۸ را باید بدون حب‌و بغض کالبدشکافی کرد اما ما آنطور که دلمان می‌خواهد آن را مطرح می‌کنیم و تلویزیون هم طوری که خودش می‌خواهد.

وی افزود: آنها که یک طرف قضیه هستند در دادگاه علنی محاکمه نمی‌شوند و تلویزیون هم مستندهای یک طرفه می‌سازد.

این نماینده اصلاح طلب با بیان اینکه سهم احمدی نژاد در پیدایش حوادث ۸۸ به مراتب بیش از موسوی و کروبی بود، گفت: نحوه ورود و موضع گیری این دو نفر (موسوی و کروبی) قابل نقد است اما کاری که احمدی نژاد این روزها می‌کند جدا از کاری‌ که آن روزها می‌کرد، در آشفتگی جامعه و بسیج مردم به نظم ستیزی و تشکیک به همه مناسبات جمهوری اسلامی به مراتب خطرناکتر از وقایع ۸۸ است اما احمدی نژاد با قدرت و رویین تن به کار خودش ادامه می‌دهد و شهر به شهر می‌رود اما بقیه دارند تاوان‌ می‌دهند.

وکیلی با بیان اینکه حافظه مردم یک حافظه حقیقت گراست، اظهار داشت: ممکن است تکرار خبر غلط باور ایجاد کند اما مردم ایران ثابت کرده اند تحت تاثیر این معادله قرار نمی‌گیرند.

وی گفت: در خصوص اعتراضات اخیر در کشور معتقدم مجموعه ای از عوامل سالیان گذشته باعث ایجاد گسل‌های مختلف در جامعه بر اثر ناکارآمدی شده است و اینها در این اواخر توسط برخی محرکهای داخلی تحریک شد و محرک اصلی یک محرک اصولگرایی بود و یک جریان قدرتمند در مشهد فکر کرد روی اعتراضات مردم موج سواری می‌کند و یک گلوله برفی به پیشانی روحانی می‌زند اما این گلوله در مسیر تبدیل به یک موج عظیم می‌شود.

وکیلی خاطرنشان کرد: ما به اشکال مختلف ملت را در حوزه های گوناگون تحقیر کرده ایم و این یک جا سر باز می‌کند.

نماینده تهران در مجلس گفت: مردم در سال ۸۸ برای نقد ناکارآمدی ها به صحنه آمدند و بنای تخریب نداشتند اما جریانات حاشیه ای سوار بر جریان متن مردم شدند. در حوادث اخیر هم اعتراضات حق مردم بود و رهبری هم فرمودند که اعتراض حق مردم است.

وی افزود: اولین کاری که مجلس در خصوص این اعتراضات کرد پیرامون بودجه بود. بودجه با تم دولت آمد و به کمیسیون تلفیق رفت و تم مسایل اجتماعی را گرفت و من با کلیات آن مخالف بودم چون دیگر تم بودجه تم دولتی نبود.

وکیلی گفت: تصمیماتی که در لایحه بودجه گرفته شد، تا حدودی به نفع اقشار آسیب‌پذیر است اما با خواست کف مردم فاصله دارد.

منبع: فارس

302

کد خبر: 907054

وب گردی

وب گردی