شکوفایی تولید پتروشیمی‌‌ها در مسیر خط اتیلن غرب/ رکورد تولید پلی‌اتیلن شکسته شد

با پایان دوره عرضه قطره چکانی اتان توسط پالایشگاه‌های پارس جنوبی و افزایش تولید اتیلن در پتروشیمی کاویان، دی ماه امسال تولید پتروشیمی‌ها در مسیر خط اوله اتیلن غرب هم شکوفا شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی، همزمان با افزایش عرضه خوراک اتان از سوی پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی پس از یک دوره رکود (به دلیل انجام تعمیرات اساسی)، تولید در مجتمع‌های پتروشیمی خط لوله اتیلن غرب دی ماه سال جاری تا مرز شکوفایی پیش رفته است.

بر این اساس با افزایش عرضه اتان به پتروشیمی کاویان، تولید اتیلن در بزرگترین مجتمع اتیلن ساز ایران و خاورمیانه دی ماه امسال به بیش از 137 هزار تن رسید که 93 درصد برنامه‌های تولیدی در نخستین ماه زمستان در این مجتمع پتروشیمی را محقق کرده است.

افزایش تولید اتیلن در مجتمع پتروشیمی کاویان و افزایش تولید اتیلن عملا زمینه ساز افزایش تولید در مسیر مجتمع‌های پتروشیمی خط لوله اتیلن غرب شده به طوری‌که دی ماه امسال رکوردهای جدید تولید در مجتمع‌های پتروشیمی مهاباد، لرستان، پلیمر کرمانشاه و تا حدودی پتروشیمی کردستان شده است.

دی ماه امسال در هر یک از دو مجتمع پتروشیمی لرستان و مهاباد حدود 31 هزار و 500 تن انواع پلی اتیلن تولید شده و در هر دو مجتمع 116 درصد برنامه های تولید در نخستین ماه زمستان امسال محقق شده است.

علاوه بر این در مجتمع پتروشیمی پلیمر کرمانشاه هم دی ماه امسال حدود 30 هزار تن تولید شده و در مجموع در دی ماه 107 درصد برنامه های تولیدی به طور کامل تحقق یافته است.

در پتروشیمی کردستان هم به نسبت کمتر در مقایسه با سه پتروشیمی لرستان، مهاباد و پلیمر کرمانشاه، دی ماه امسال 21 هزار تن پلی اتیلن تولید شده و در مجموع 97 درصد برنامه‌های تولیدی در دهمین ماه امسال محقق شده است.

در واحد پلی‌اتیلن پتروشیمی ایلام هم دی ماه سال جاری حدود 13 هزار تن پلی اتیلن تولید شده و حدود 70 درصد برنامه‌های تولیدی در دی ماه امسال تحقق یافته است.

در مجموع با پایان دوره تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های پارس جنوبی و افزایش تولید اتان در این پالایشگاه‌ها عملا وضعیت تولید اتیلن و محصولات پلیمری در مسیر خط لوله اتیلن غرب به وضعیت مطلوبی رسیده است.

از سوی دیگر هم اکنون طرح تولید اتلین پتروشیمی ایلام هم دارای پیشرفت حدود 90 درصدی بوده که در صورت بهره‌برداری از این واحد با ظرفیت تولید سالانه 458 هزار تن اتیلن در سال 97 عملا ظرفیت مازادی برای تولید اتیلن در مسیر خط لوله اتیلن غرب به وجود می‌آید که منجر به بالا رفتن تولید در مجتمع‌های پتروشیمیایی در غرب و شمال غرب کشور خواهد شد.

پیشرفت طرح پتروشیمی میاندوآب هم با ظرفیت تولید سالانه 140 هزار تن پلی اتیلن سنگین در مسیر خط لوله اتیلن غرب تا پایان دی ماه امسال به حدود 58 درصد رسیده که پیش بینی می شود از سال 98 امکان تولید تجاری در این طرح در دست ساخت صنعت پتروشیمی فراهم شود.

گفتنی است، در طول فعالیت دولت یازدهم، با بهره برداری از 6 طرح جدید ظرفیت نصب شده در مسیر خط لوله دو هزار و 700 کیلومتری اتیلن غرب به حدود چهار میلیون و 580 هزار تن رسیده است.

به عبارت دیگر پس از بهره‌برداری از فاز اول پتروشیمی کاویان با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن، واحد اتیلن پتروشیمی مروارید با ظرفیت 500 هزار تن و پتروشیمی پلیمر کرمانشاه با ظرفیت تولید 300 هزار تن پلی اتیلن سنگین، در طول فعالیت دولت یازدهم هم 6 طرح شامل فاز دوم پتروشیمی کاویان با ظرفیت تولید یک میلیون تن اتیلن، لرستان با 330 هزار تن پلی‌اتیلن و بوتن یک، کردستان با 300 هزار تن، مهاباد با 330 هزار تن پلی‌اتیلن و بوتن یک، واحد اتیلن گلایکول پتروشیمی مروارید با 550 هزار تن و طرح پلی‌اتیلن پتروشیمی ایلام با 300 هزار تن در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.

402

کد خبر: 907152

وب گردی

وب گردی