اقدامی از سوی مسئولان برای تک نرخی شدن ارز انجام نشد/ عدم مدیریت صحیح زمینه ساز تنش در بازار

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در گذشته مسایل تک نرخی شدن ارز از طریق بانک مرکزی بارها مطرح شده اما متاسفانه تاکنون اقدام جدی و عملی در این زمینه اتفاق نیفتاده است.

سید تقی کبیری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز به افزایش و نوسان موجود در بازار ارز اشاره کرد و گفت: طی چند وقت اخیر که قیمت ارز با افزایش و نوسان همراه شده بود به دولت و بانک مرکزی تاکید بسیار زیادی شد تا اقداماتی را در راستای کنترل بازار ارز در دستور کار قرار دهد.

او در ادامه بیان کرد: طی سال های گذشته در ماه های آذر و دی نیز با نوسان قیمت ارز همراه بودیم اما افزایش قیمت ارز در سال جاری نشان می دهد که دولت و بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز، تزریق ارز در بازار و مدیریت صرافی ها ورود قوی تری نداشته است.

کبیری با بیان اینکه به دلیل بحث های روانی موجود در بازار امکان ورود نقدینگی به بازار ارز بسیار زیاد است، اظهار داشت: برخی از سرمایه گذاران درصدد هستند تا به دلیل کاهش نرخ سود بانکی سرمایه های خود را به سمت بازار ارز، طلا، خودرو و مسکن وارد کنند که درحال حاضر سرمایه گذاران تمایل بیشتری به سرمایه گذاری در بازار ارز را دارند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: علیرغم اینکه مسئولان بانک مرکزی افزایش نرخ ارز را به دلیل برخی از عوامل روانی، به صورت موقتی مطرح کرده بودند اما نبود مدیریت صحیح و نیز عدم ساماندهی باعث ایجاد تنش در این بازار شده است.

او اظهار داشت: مسئولان بانک مرکزی باید به منظور جلوگیری از افزایش نرخ ارز به صورت حباب گونه یک برنامه کوتاه و صرب الاجلی را برای مدیریت و ساماندهی بازار در دستور کار قرار دهند چراکه در غیر اینصورت شاهد افزایش قیمت ارز بیش از میزان کنونی خواهیم بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه براساس تجربیات سال های گذشته فاصله نرخ ارزمبادله ای با نرخ آزاد باید 400 تا 500 تومان باشد، گفت: دولت نرخ ارز را برای بودجه سال آینده، سه هزار و 500 تومان اعلام کرده است اما زمانی که فاصله نرخ اعلام شده با قیمت کنونی دلار مورد مقایسه قرار می دهیم شاهد یک فاصله ای هستیم که نشانگر غیرطبیعى بودن فاصله موجود است و به طور حتم بانک مرکزی و دولت باید در راستای مهار نرخ ارز از زوایای مختلف ورود پیدا کند.

کبیری با بیان اینکه بانک مرکزی در عین حال که تصمیماتی را در راستای تنظیم نرخ ارز اتخاذ می کند باید برنامه ای را برای مدیریت زیرمجموعه های خود مانند صرافی ها را در دستور کار قرار دهد، افزود: با توجه به اینکه اکنون فصل سفر خارجى نیست و با افزایش تقاضا برای مسافرین همراه نیستیم بنابراین نرخ ارز نباید تا این میزان با نوسان مواجه شود.

او در پایان اظهار داشت: در گذشته مسایل تک نرخی شدن ارز از طریق بانک مرکزی بارها مطرح شده اما متاسفانه تاکنون اقدام جدی و عملی در این زمینه اتفاق نیفتاده و این روزها شاهد نابه سامانی بازار ارز هستیم.

401

کد خبر: 907226

وب گردی

وب گردی