امضای قرارداد تجاری سازی یک کاتالیست در صنعت پتروشیمی با سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد تومانی

مدیر عامل پتروشیمی شازند میزان سرمایه گذاری این کاتالیست  را ۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این تفاهم‌نامه در راستای اقتصاد مقاومتی است و هدف ما از تولید آن بیشتر حرکت به مرز خودکفایی است، در تلاش هستیم که دانش فنی را در اختیار بگیریم و در حال حاضر اکثر دانش فنی ما از چین تامین می شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ ولدخانی مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند در مراسم امضای تفاهم‌نامه تجاری سازی کاتالیست SAC500 بین شرکت های پژوهش و فناوری پتروشیمی و پتروشیمی شازند اظهار کرد: پتروشیمی شازند جزئی از مجموعه استراتژی و زیر بنایی کشور است که در سال ۶۳ به تصویب شورای اقتصاد و در سال ۷۲ به بهره برداری رسید. هدف از تاسیس آن تربیت نیروی انسانی و تولید مواد اولیه با محوریت صادرات بود، هم اکنون ۱۷ واحد تولیدی با ظرفیت کم و متوسط در مدار است.

او تصریح کرد: در این مجتمع هم اکنون ۴ هزار نفر به صورت مستقیم مشغول بکار است.


ولدخانی با بیان اینکه تامین نفتا به عنوان یکی از مشکلاتی تلقی می شود که این مجتمع با آن روبه رو است، گفت: خوراک اصلی آن مایع است متاسفانه سازمان های امنیتی اجازه واردات نفتا از عراق را نمی دهند که هم اکنون در این بخش مشکل کلیدی داریم.


او میزان سرمایه گذاری این کاتالیست را ۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این تفاهم‌نامه در راستای اقتصاد مقاومتی و هدف ما از تولید آن بیشتر حرکت به مرز خودکفایی است، در تلاش هستیم که دانش فنی را در اختیار بگیریم در حال حاضر اکثر دانش فنی ما از چین تامین می شود. بنابراین از دولت انتظار حمایت در این زمینه را داریم.

او همچنین از اجرای پروژه پتروشیمی در شرکت بین المللی قشم خبر داد و گفت: هم اکنون کارهای مقدماتی آن در حال اجرا است و برای اجرای حدود ۱.۸ میلیون یورو هزینه خواهد شد.


گفتنی است؛ کاتالیست SAC500 از خانواده کاتالیست های زیگلر ناتا بوده و در فرایند دوغابی تولید پلی اتیلن سنگین قابل استفاده است. این کاتالیست از لحاظ فنی با کاتالیست‌های وارداتی قابل رقابت بوده و می‌تواند در واحدهای تولیدی فرایند هوستالن برای تولید گرید لوله مورد استفاده قرار گیرد.

در حال حاضر بازار مصرف گرید لوله پلی‌اتیلن سنگین در کشور، در حدود 400 هزار تن است که برای این منظور سالانه در حدود 30 تن کاتالیست با قیمت متوسط 400 دلار به ازای هر کیلو کاتالیست، مورد نیاز است. مجتمع های پتروشیمی جم، مارون، شازند و کرمانشاه تولیدکنندگان فعلی این گرید بوده و با راه‌اندازی طرحهای آتی پتروشیمی افزایش میزان مصرف این کاتالیست نیز پیش‌بینی می‌شود.

شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با 10 سال سابقه تحقیقاتی در زمینه کاتالیست‌ها و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای پژوهش و توسعه کاتالیست های مختلف پلی‌الفین‌ها، موفق به ساخت کاتالیست SAC500 شده است. مهندسی دقیق ساخت این کاتالیست منجر به تولید کاتالیستی با اندازه ذرات، مورفولوژی، فعالیت، هیدروژن‌پذیری و کومونومرپذیری قابل مقایسه با کاتالیست‌های وارداتی شده است.

این کاتالیست در مقیاس پایلوت برای تولید انواع گریدهای قالبگیری تزریق، بطری و لوله و در مقیاس نیمه صنعتی برای تولید گرید تخصصی PE100 مورد آزمایش قرار گرفته است. در فرآیند پلیمریزاسیون، تولید ذرات پودری ریز و واکس کمینه بوده و در نتیجه پایداری استاندارد فرایند تولید در طولانی مدت محقق گردید. پلیمر حاصل نیز آزمون های استاندارد لازم برای کاربری PE100 را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

این کاتالیست قابلیت جایگزینی کاتالسیت های وارداتی مصرفی در واحدهای پلی اتیلن سنگین دوغابی هوستالن را داشته و از مزیتهایی چون قیمت تمام شده به مراتب پایین‌تر، ضایعات کمتر در مراحل ساخت و مهمتر از همه دانش فنی بومی برخوردار است. با دستیابی به این دانش فنی، گامی بلند در راستای استقلال علمی مجتمع های پتروشیمی تولید کننده پلی‌اتیلن سنگین و قطع وابستگی به واردات این محصول برداشته شده است. در همین راستا، ساخت تجاری این کاتالیست بومی با همکاری پتروشیمی شازند مورد توافق قرار گرفته است.

401

کد خبر: 907285

وب گردی

وب گردی