حمایت از واحدهای پتروشیمی در جهت قطع وابستگی و رقابت در بازار جهانی/ بها دادن به خلق دانش در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: واحدهای پتروشیمی باید به منظور رقابت در بازار جهانی حمایت شوند تا برای تهیه کاتالیست و فناوری‌های روزآمد به کشورهای دیگر وابسته نباشیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سیدرضا نوروززاده معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در آیین امضای قرارداد تجاری‌سازی کاتالیست 500SAC گفت: تحقیقاتی که در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به منظور تکمیل فرآیند و افزایش تولید در کشور انجام می‌شود، باید عملیاتی شود.

او افزود: به منظور تجاری‌سازی تحقیقات شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و توسعه این صنعت، بهتر است این شرکت شریک و همکار داخلی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با قدردانی از شرکت پتروشیمی شازند که ریسک همکاری با شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برای تجاری‌سازی این کاتالیست را پذیرفته است، ادامه داد: امیدوارم این اطمینان در همه واحدهای پتروشیمی گسترش یابد.

نوروززاده با اشاره به این که همه واحدها بخش پژوهش و فناوری را دارند، گفت: تمرکز فعالیت در یک واحد خلق دانش بدون شک نتایج مطلوب‌تری به دنبال دارد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اظهار کرد: واحدهای پتروشیمی کشور باید به منظور رقابت در بازار جهانی حمایت شوند تا برای تهیه کاتالیست و فناوری‌های روزآمد به کشورهای دیگر وابسته نباشیم.

او با بیان این که اهمیت دادن به پژوهش و فناوری مورد تأکید دولت و همسو با سیاست‌های وزیر نفت است، تصریح کرد: بها دادن به خلق دانش در چارچوب سیاست‌های ابلاغی ازسوی مقام معظم رهبری و همان اقتصاد مقاومتی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: امیدواریم با کمک واحدهای تولیدی شاهد به نتیجه رسیدن دستاوردهای بیشتری در این زمینه باشیم.

قطع وابستگی به واردات کاتالیست در صنایع پتروشیمی رقم خورد

در ادامه اسماعیل قنبری، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در مراسم امضای قرارداد تجاری سازی کاتالیست اس.ای.سی٥٠٠ با اشاره به اینکه بخش پژوهش و فناوری پتروشیمی به بلوغ کامل رسیده است، گفت: تاکنون در 5 بخش فرایندی و ١٠کاتالیست مورد نیاز این صنعت را در داخل تولید کردیم که این نوع کاتالیست از نوع ‌های‌تک بوده که تنها در اختیار یک شرکت آمریکایی است.

او تصریح کرد: کاتالیست اس.ای.سی٥٠٠ یعنی تولید پلی اتیلن سنگین است که تجاری سازی این کاتالیست به صورت مشترک بین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و یک شرکت پتروشیمی انجام می شود.

قنبری افزود: مصرف گرید لوله پلی اتیلن سنگین در کشور حدود ٤٠٠هزار تن است که برای تولید آن سالانه ٣٠تن کاتالیست با قیمت متوسط٤٠٠دلار برای هر کیلوگرم مورد نیاز است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، میزان صرفه جویی ارزی حاصل از تولید داخلی این کاتالیست را٤٠میلیون دلار عنوان کرد و افزود: پیش از این کاتالیست های مورد نیاز خود را از چین تامین می کردیم.به این ترتیب با تولید و تجاری سازی این کاتالیست توانستیم نقش مهمی در تامین امنیت تکنولوژی ایفا کنیم.

402

کد خبر: 907312

وب گردی

وب گردی