کتاب در هفته ای که گذشت

اخبار مربوط به دوازدهمین دوره جشنواره شعر انقلاب و نشست خبری دوازدهمین دوره جشنواره شعر فجر همچنین انتصاب ریاست نمایشگاه قرآن  از جمله  اخبار مهم حوزه کتاب در این هفته بود.

به گزارش ایسکانیوز، در هفته ای که گذشت مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی روز یکشنبه 22 بهمن ماه طبق هر سال با شکوه هر چه تمام تر برگزار شد. در این میان سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی عموم هنرمندان و اهالی فرهنگ را برای حضور در راه پیمایی این روز بزرگ دعوت کرد. همچنین نشست خبری جشنواره شعر فجر به دبیری جواد محقق در محل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان از مهمترین اتفاقات این هفته در حوزه کتاب و ادبیات بود.

در ادامه اخبار مهم حوزه کتاب و نشر را در هفته ای که گذشت، از نظر می گذرانیم:

پایان مرحله اول داوری جشنواره بین المللی شعر انقلاب

نشست داوری اشعار نو هفتمین جشنواره بین المللی شعر انقلاب با حضور داوران این بخش در موسسه فرهنگی و هنری سپهر سوره هنر حوزه هنری برگزار شد.

در هفتمین دوره جشنواره بین المللی شعر انقلاب تعداد ۲۴۳ اثر مورد ارزیابی و داوری قرار گرفتند. این اشعار شامل ۲۱۵ تک اثر و ۲۸ مجموعه در بخش شعر نیمایی می شوند. ۱۰ شعر در بخش تک اثر و چهار مجموعه شعر به مرحله نهایی راه یافتند همچنین مصطفی علیپور، مرتضی کاردر و سید احمد نادمی داوران بخش شعر نو هفتمین جشنواره بین المللی شعر انقلاب حوزه هنری هستند.

پیش از این چهار مجموعه شعر و ۱۸ تک اثر از میان ۳۹۷ اثر در بخش شعر کهن به مرحله نهایی رقابت راه یافته بودند.

هفتمین جشنواره بین المللی شعر انقلاب همزمان با هفته هنر انقلاب در فروردین ماه ۹۷ برگزار می شود.

برگزاری آیین اختتامیه روزهای فرهنگی ایران در ترکمنستان

مراسم اختتامیه روزهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با حضور وزیر فرهنگ ترکمنستان و رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در عشق‌آباد برگزار شد. وی برگزاری هفته‌های فرهنگی به عنوان نماد دوستی و محبت دو ملت دانست که اسباب آشنایی و تعامل افزون‌تر نخبگان فرهنگی و هنری دو کشور را فراهم می‌کند. همچنین شاه مراداف، وزیر فرهنگ ترکمنستان نیز در اختتامیه روزهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران این گونه مراسم را در روابط دوستانه مردم دو کشور مهم ارزیابی کرد.

دعوت وزارت ارشاد از اصحاب فرهنگ و هنر برای حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با فرا رسیدن جشن شکوهمند انقلاب اسلامی، با صدور بیانیه‌ای عموم مردم به ویژه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را به حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن دعوت کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

«انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) نقطه عطف تاریخ ساز دوران معاصر کشور عزیزمان است. آنچه که مبنای این حرکت عظیم و هویتبخش این نهضت مردمی گردید، ابتنای انقلاب بر مدار فرهنگ غنی ایرانی اسلامی این سرزمین بود. انقلاب اسلامی زمینه ساز عزت و هویت ملی شد و بیست و دوم بهمن ماه نقطه پایان تحقیر ملت از سوی استعمارگران و زورگویان و سرآغاز فصل نوین شکوفایی ایران در سایه فرهنگ دینی و ملی است. عرصه فرهنگ و هنر در دوران پس از انقلاب، نقطه وصل و انسجام بخش اقشار و اقوام مختلف این مرزو بوم بوده و هست.

اکنون و در آستانه سالروز پیروزی پرشکوه انقلاب اسلامی و آغاز چهلمین بهار آزادی، مدیران وکارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همگام با آحاد ملت شریف ایران با گرامیداشت یاد شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و امام شهدا و با تجدید میثاق با آرمان های بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی و تجدید عهد با مقتدای خویش مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی) در راهپیمایی غرورآفرین یوم الله ٢٢ بهمن شرکت کرده و ندای وحدت و سربلندی ایران اسلامی سر خواهند داد.

از عموم مردم عزیز کشورمان به ویژه اصحاب فرهیخته فرهنگ، هنر و رسانه که همواره در روزهای سخت انقلاب یار و همراه و در پیمودن مسیر پیشرفت و توسعه کشور، پیشرو و تاثیرگذار بوده اند، دعوت می کنیم تا با حضور پرنشاط خود در این راهپیمایی ملی، برگ زرین دیگری بر اوراق پرافتخار ایران اسلامی افزوده و حماسه پر شور دیگری بیافرینند

بروجردی: حضور در راهپیمایی 22 بهمن عرصه را بر مداخله‌گران تنگ می‌کند

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در راه پیمایی روز 22 بهمن شرکت کرد و با تاکید بر حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و بالندگی آن گفت: حضور در راهپیمایی 22 بهمن، عرصه را بر مداخله گران امور داخلی کشور تنگ می کند.

نشست خبری دوازدهمین دوره جشنواره شعر فجر

نشست خبری جشنواره شعر فجر دوشنبه 23 بهمن ماه با حضور دبیران این جایزه ادبی جواد محقق و مهدی قزلی در محل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد.

قزلی دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر در این نشست درباره بخش جنبی این جایزه گفت: در بخش جنبی این دوره از جشنواره علاوه بر بررسی 12 ساله شعر فارسی و بخش یک دهه ادبیات ترکی ایران بخش انتخاب بهترین ناشر شعر را نیز خواهیم داشت و امیدواریم با حضور میهمانان خارجی و شاعران ایرانی برنامه خوبی را در شهر تبریز داشته باشیم.

دبیر اجرایی دوازدهمین دوره جشنواره شعر فجر درباره معیار انتخاب ناشران برگزیده گفت: برای انتخاب ناشر برگزیده مجموعه ای از شرایط کمیت انتشار آثار و کیفیت مورد بررسی قرار می گیرد همچنین معیارهای کتاب سازی، طراحی جلد و پخش کتاب نیز برای انتخاب مورد نظر است در این رابطه امید می رود این انتخاب، به نفع شعر فارسی رقم بخورد تا در حوزه شعر با توجه به ناشر و پوشش رسانه ها با دقت بیشتری از سوی ناشران در چاپ اشعار روبرو شویم.

بخش نوقلمان بی کتاب سال آینده به جشنواره شعر اضافه می شود

جواد محقق درباره بخش آثار نو قلمان بی کتاب در سال آینده اظهار کرد: در سالهای اولیه برگزاری جشنواره شعر فجر شاعران آثار خود را به صورت دستنویس به جشنواره ارسال می کردند که در سالهای اخیر به کتابهای چاپ شده اختصاص پیدا کرد اما در این میان شاعرانی که توفیق انتشار آثارشان را نداشتند از این مسئله گله مند بودند که در جشنواره شعر فجر برای دوستان بی کتاب نیز فکری شد تا آنان نیز جایگاهی در این رویداد هنری داشته باشند. امسال در هر سه بخش آثار سه داور به بررسی می پردازند و از حدود 7 اثر منتخب، سه اثر با بررسی دوباره دبیر جشنواره و یک نفر از اعضای هیات علمی انتخاب می شود.

فراخوان جشنواره کتاب سال خلیج فارس

فراخوان دومین جشنواره انتخاب کتاب سال خلیج فارس دو بخش «آثار مرتبط با خلیج فارس» و «آثار مرتبط با استان هرمزگان» منتشر شد.

انجمن نویسندگان و مولفان هرمزگان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب دومین جشنواره انتخاب کتاب سال خلیج فارس را در دو بخش «آثار مرتبط با خلیج فارس» و «آثار مرتبط با استان هرمزگان» برگزار می کند.

سایت اهالی قلم راه اندازی می شود

خانه کتاب از راه اندازی سایت جدید اهل قلم با هدف ایجاد پیوند میان نویسندگان، مترجمان، صاحبان آثار و علاقه مندان آثار آن ها با امکانات گسترده تر از ۲۵ بهمن ماه خبر داد.

پایگاه اینترنتی اهل قلم به نشانی www.ahleghalam.ir پایگاهی اختصاصی برای معرفی پدیدآورندگان کتاب است که با دارا بودن نزدیک به ۱۶ هزار عضو، زمینه‌ای کارآمد برای ایجاد پیوند میان نویسندگان، مترجمان، صاحبان اثر و علاقه‌مندان آثار آن ها است.

همۀ کسانی که حداقل یک کتاب از آنها انتشار یافته و در بانک اطلاعاتی خانه کتاب ثبت شده باشد می توانند در این پایگاه ثبت نام کنند. همچنین امکان ارتباط میان پدیدآورندگان کتاب و دوستداران آثار آن ها به صورت شبکه‌ای فراهم است.

پدیدآورندگان کتاب می‌توانند در پایگاه اهل قلم، صفحه‌ای ویژۀ خود داشته باشند و تازه‌ترین اطلاعات مرتبط با آثار خود را در آن قرار دهند.

انتصاب فقهی‌زاده به ریاست نمایشگاه قرآن

و زیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی، عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عنوان رییس بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم منصوب کرد.

در متن پیام وزیر در این باره آمده است:

اکنون که آن آوای دلنشینی که از ژرفای سینه بلال حبشی برخاسته بود در سراسر گیتی طنین افکن شده و تلالو شورانگیز کلام حق، دل ها را به شور و اندیشه ها را به نور مزین می کند؛ پذیرش هر مسئولیتی در بزرگداشت کلام نور دشوارتر و عظیم تر می نماید.

با توجه به شایستگی و تجارب مفید جناب عالی به موجب این حکم به سمت«رییس بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم» منصوب می شوید.

امید است با تلاش مجدانه و بهره گیری پیوسته از تجارب گذشته و ظرفیت های حوزه های مختلف قرآن و عترت به ویژه تشکل های صنفی و نهادهای مردمی موید و موفق باشید

اختصاص 650 میلیون تومان یارانه خرید کتاب در نمایشگاه اهواز

در راستای برگزاری نمایشگاه های استانی کتاب، این بار موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، سیصد و پنجاه و سومین نمایشگاه استانی کتاب را از 25 تا 30 بهمن در اهواز برگزار می‌کند.

دوازدهمین دوره نمایشگاه کتاب استان خوزستان با 3 سالن مجزا در 340 غرفه و حضور 538 ناشر از سراسر کشور با نمایش 68 هزار و 244 عنوان کتاب در بخش داخلی برگزار می‌شود.

در این دوره از نمایشگاه 17 ناشر عرب نیز 7500 عنوان کتاب را در معرض دید عموم قرار می‌دهند. 30 ناشر از استان خوزستان در نمایشگاه حضور دارند و 8 کتاب‌فروشی اهواز نیز در برگزاری نمایشگاه مشارکت می کنند. مبلغ 650 میلیون تومان بن یارانه‌ای خرید کتاب با تخفیف 20 درصد از طریق بانک شهر مستقر در نمایشگاه در بین بازدیدکنندگان توزیع می‌شود.

دنیای ادبیات در هفته ای که گذشت

در هفته جاری دنیای ادبیات نیز خالی از اتفاق نبود و در این هفته برندگان قدیمی‌ترین جایزه کتاب کودک جهان معرفی شدند.

مراسم جایزه کتاب کودک «نیوبری» در نیویورک برگزیدگان را شناخت. «سلام، دنیا» نوشته ارین اِنترادا کِلی به عنوان برنده مدال «نیوبری» و همچنین کتاب برتر سال توسط کتابخانه ملی آمریکا معرفی شد.

رمان «سلام، دنیا» نوشته ارین اِنترادا کِلی، که داستان چند دانش‌آموز از طبقه متوسط به عنوان برنده مدال «نیوبری» و همچنین کتاب برتر سال 2017 توسط کتابخانه ملی آمریکا معرفی شد. مدال «رندولف کالدِکات» که به بهترین تصویرگری کتاب کودک داده می‌شود نیز به ماتیو کوردل برای داستان تصویری زیبایش تحت عنوان «گرگی در برف» تعلق گرفت.

اهدای جایزه برتولت برشت 2018 به نویسنده گرجی‌تبار

نینو خاراتیشویلی، نویسنده گرجستانی‌تبار آلمانی جایزه برتولت برشت را برای اثر تحسین‌شده‌اش با عنوان «زندگی هشتم» دریافت کرد.

اعضای هیات داوران جایزه ادبی برتولت برشت شهر آوگسبورگ نینیا خاراتیشویلی، نویسنده آلمانی‌زبان گرجی‌تبار را به عنوان برنده این جایزه ادبی در سال 2018 معرفی کردند.

جایزه ادبی برتولت برشت که هر سه سال یک بار اهدا می‌شود در سال 1995 میلادی در شهر آوگسبورگ، محل تولد برتولت برشت، شاعر و نمایشنامه‌نویس شهیر آلمانی راه‌اندازی شد. این جایزه که از مهم‌ترین جوایز ادبی آلمانی‌زبان شناخته می‌شود، امسال برای نهمین بار است که برنده‌اش را معرفی می‌کند. نویسندگان، نمایشنامه‌نویسان و شاعرانی چون اورس ویدمر، سیلکه شویارمن، اینگو شولتسه از برندگان پیشین این جایزه هستند.

502

کد خبر: 907416

وب گردی

وب گردی