چرا  از وام‌های رونق تولید استقبال نمی شود؟

مدیرکل هماهنگی اقتصادی استانداری قم گفت: نرخ بالایی تسهیلات با سود ۱۸ درصد، عدم امید فروش محصولات در آینده، عدم تفاوت بین تسهیلات رونق تولید با تسهیلات عادی بانک‌ها ازجمله مهم‌ترین عوامل عدم استقبال از تسهیلات رونق تولید است.

به گزارش ایسکانیوز، مجید آوری‌فرد در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان قم که در سالن جلسات استانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: روند پرداخت تسهیلات در ماه اخیر با روند قابل قبولی در استان قم دنبال شده است.

وی افزود: ازجمله مهم‌ترین اموری که در هفته‌های گذشته صورت گرفته بررسی علل عدم استقبال واحدهای تولیدی از دریافت تسهیلات رونق تولید بوده که حائز نکات مهمی است که برای این مورد نیز جلساتی با دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها و متقاضیان برای مشخص شدن عدم استقبال متاقضیان از دریافت تسهیلات رونق تولید توسط بانک‌ها انجام‌شده است.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با اشاره به تسهیلات پرداخت‌شده برای رونق تولید در بخش کشاورزی استان گفت: در بخش کشاورزی درمجموع 842 طرح با اعتباری بالغ‌بر 376 میلیارد تومان به بانک‌های عامل استان معرفی‌شده است.

آوری فرد عنوان کرد: درمجموع برای 394 طرح و پروژه استانی مبلغ 174 میلیارد تومان پرداخت‌شده که نشانگر پرداخت 46 درصدی تسهیلات در استان قم است، همچنین در حال حاضر 25درصد پرونده‌ها در حال تکمیل پرونده در بانک‌های عامل استان هستند و 22 درصد از معرفی‌شدگان نیز به بانک‌ها مراجعه نکرده‌اند.

وی با بیان مجموع پرداخت‌های تسهیلات در بخش سرمایه ثابت و سرمایه در گردش ادامه داد: 500 میلیارد تومان سرمایه در گردش و 260 میلیارد تومان نیز سرمایه ثابت مجموع سهمیه قم در ارائه تسهیلات رونق تولید بوده که ازاین‌بین 560 میلیارد تومان درمجموع دو بخش تاکنون به بانک‌ها معرفی‌شده‌اند.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با اشاره به تسهیلات پرداخت‌شده در بخش جهاد کشاورزی استان قم خاطرنشان کرد: در بخش جهاد کشاورزی درمجموع 645 طرح بااعتباری بالغ‌بر 63 میلیارد تومان به بانک‌های عامل استان معرفی‌شده بود که از این میان 24 میلیارد تومان تحقق و پرداخت‌شده است.

وی با اشاره به ثبت طرح‌های صنعت گردشگری در سامانه بهین‌یاب عنوان کرد: در بخش گردشگری 33 طرح به مبلغ 71 میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی‌شده است که امید می‌رود به‌زودی به سرجمع پرداخت‌های استانی اضافه شود.

آوری فرد جایگاه استان درزمینهٔ پرداخت تسهیلات رونق تولید در کشور را موردتوجه قرار داد و ابراز کرد: استان قم در رتبه 17 کشور در پرداخت تسهیلات رونق تولید در کشور است که با مقداری همت و اراده مشترک می‌تواند این جایگاه از وضعیت بهتری برخوردار شود.

وی با اشاره به مهم‌ترین عوامل عدم استقبال متقاضیان از تسهیلات رونق تولید در استان قم تأکید کرد:نرخ بالایی تسهیلات با سود 18 درصد، عدم امید فروش محصولات در آینده، عدم تفاوت بین تسهیلات رونق تولید با تسهیلات عادی بانک‌ها، وجود تسهیلات ترکیبی و ارزان‌تر ازجمله مهم‌ترین عوامل عدم استقبال از تسهیلات رونق تولید بوده است.

آوری فر ادامه داد: طولانی بودن ارائه تسهیلات، درخواست فاکتورهای رسمی، سرعت‌های مالی حساب‌رسی شده، سخت‌گیری و تمایل اندک بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات، درخواست وثیقه‌های سنگین و ترازنامه ازجمله مهم‌ترین عوامل و موانع دیگر عدم استقبال متقاضیان از تسهیلات رونق تولید و اشتغال در استان بوده است.

کد خبر: 907431

وب گردی

وب گردی