لزوم توجه ویژه به اشتغال داروسازان در بیمارستان‌ها

رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: بیمارستان‌ها یکی از مکان‌هایی هستند که می‌توانند نقش بسزایی در اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی ایفا کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، محمدباقر ضیاء رئیس انجمن داروسازان ایران در سمینار تلفیق دارویی با رویکرد جایگاه داروسازان در ارتقای ایمنی و کیفیت خدمات دارویی در عرصه بیمارستانی که با همت انجمن داروسازان ایران در حال برگزاری است، اظهار داشت: در حال حاضر داروسازان بیمارستانی در کشور ما از لحاظ اشتغال با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارند و در حال حاضر از هر 100 نفر 3 نفر از داروسازان در بیمارستان‌ها مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به نقش جایگاه داروسازان بیمارستانی در کاهش عوارض دارویی، گفت: با مطالعه‌ای که در کشور آمریکا صورت گرفت، مشخص شد که سالانه 1.5 میلیون عارضه دارویی ثبت می‌شود که این عوارض هزینه‌ای بالغ بر 3.5 میلیارد دلار را برای درمان بر روی دست دولت می‌گذارد اما در کشور ما سیستم دقیقی در خصوص آمار وجود ندارد هرچند که سازمان غذا و دارو در طی چند سال گذشته تلاش‌هایی را برای رصد عوارض دارویی راه‌اندازی کرده است.

وی تصریح کرد: با مطالعه مقالات و بررسی صفحات رسانه‌ها مشاهده می‌کنیم که آمار خطاهای دارویی در کشور ما بسیار زیاد است و برگزاری همایش و سمینارهایی در زمینه آگاه‌سازی داروسازان می‌تواند از بروز این خسارات جلوگیری به عمل آورد.

رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به موضوع بد خط بودن نسخه‌های پزشکی و بروز عوارض دارویی گفت: در تحقیقی که بر روی دست‌خط پزشکان انجام شد، مشخص شد که یکی از خطاهایی که اصلاً مورد توجه قرار نمی‌گیرد بحث پرستاری است که پرستار نمی‌تواند خط پزشک را به درستی بخواند و متوجه تداخلات دارویی نمی‌شود که همین موضوع باعث بروز عوارضی برای بیمار می‌شود.

ضیاء در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های امروز داروسازان بحث اشتغال است که بیمارستان‌ها باید عرصه را برای اشتغال این افراد فراهم کنند.

وی گفت: باید همکاری بیمارستان‌ها با داروسازان عمومی و بالینی افزایش یابد تا در آینده با توجه به حجم فارغ‌التحصیلان این رشته شاهد افزایش بیکاری در این رشته‌ها نباشیم.

وی در پایان گفت: باید مشکلات فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی توجه ویژه داشته باشیم تا در آینده بتوانیم با همکاری این افراد شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در این عرصه باشیم.

706

کد خبر: 907529

وب گردی

وب گردی