انتشار کتاب «ابعاد حقوقی حق مالکیت دولت در اراضی ملی»

کتاب­ «ابعاد حقوقی حق مالکیت دولت در اراضی ملی» توسط رحیم درخشانی از کارکنان واحد شبستر تألیف و از سوی نشر نامه خرد منتشر شد.

کتاب­ «ابعاد حقوقی حق مالکیت دولت در

رحیم درخشانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز با توجه به این که اراضی ملی، از منابع مهم و سرمایه­های اصلی کشور می­باشند اظهار کرد: «وجود قوانین و مقررات متعدد از یک سو و عدم شناخت تعداد کثیری از دانش آموختگان حقوق به مبانی حقوقی حق مالکیت در این اراضی از سوی دیگر، باعث شده است تا برخی تعرّض­ها به این ثروت ملی صورت گرفته و پدیده­هایی نظیر زمین خواری محصول ضعف­های موجود در این زمینه است».

درخشانی با اشاره به هدف از تهیه این کتاب افزود: «از آن جا که دانش آموختگان رشته حقوق در مقطع کارشناسی، با وجود نیاز به فراگیری مفاهیم موضوعی و قانونی اراضی به دلیل عدم تعریف سرفصل­های مدون و مرتبط، با این مباحث آشنایی چندانی ندارند و بعد از فارغ­التحصیلی و شرکت در آزمون­های مختلف و حتی ادامه تحصیل یا ورود به مشاغل وکالت و قضاوت و سردفتری اسناد رسمی، نیاز شدیدی به آشنایی با مفهوم حقوقی زمین و اراضی پیدا می­کنند، کتاب حاضر می­تواند راه­گشا و تامین کننده بخش زیادی از اطلاعات مورد نیاز این اشخاص را تامین کند ».

وی ادامه داد: «کتاب­های وزین و ارزشمندی در بازار اندیشه از سوی مولفان و محققان در مورد اراضی و املاک تدوین شده و موجود می­باشد. ولی، حسن این کتاب، انسجام موضوعی، آشنا ساختن با مفاهیم موضوعی همراه با قانون و مقررات موجود می­باشد که به همراه قیمت مناسب کتاب، می­تواند نیاز هر علاقه­مند به این حوزه را مرتفع سازد».

این کتاب مشتمل بر سه فصل می­باشد و نویسنده، فصل اول را به بیان توصیفی و مفهومی از اراضی، مالکیت و منابع طبیعی اختصاص داده و کوشیده است تا آن چه را که در کتاب­های مختلف و قوانین متعدد در مورد این مفاهیم وجود دارد، با شیوایی نوشتاری و به صورت منسجم و مستند با الهام از اندیشه­های فقهی و استناد سازی از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رشته تحریر درآورد.

فصل دوم کتاب، به انواع اراضی، تغییر کاربری­ها، تبیین و تشریح قوانین و مقررات جاری در رابطه با پیشینه تاریخی این مفاهیم پرداخته و سپس در یک تقسیم بندی موضوعی مناسب، اراضی داخل در محدوده شهرها و خارج از محدوده با حریم­های قانونی مورد بحث قرار گرفته است. به گونه­ای که خواننده را به صورت روان و سهل، به درک درست از تفکیک موضوعی همراه با قوانین و مقررات مرتبط هدایت نموده و زمینه فکری لازم را برای افراد علاقه­مند فراهم می­نماید.

در فصل سوم، اراضی موات، جنگلی و محیط زیست به صورت منظم مورد بحث واقع شده و ارتباط موضوعی با هدف اصلی کتاب در حق مالکیت دولت بر اراضی ملی برقرار گردیده است.

کتاب «ابعاد حقوقی حق مالکیت دولت در اراضی ملی» برگرفته از پایان­ نامه کارشناسی ارشد نویسنده در سال 1396 از سوی نشر نامه خرد در 194 صفحه و تیراژ 1000 نسخه چاپ و با قیمت 200000 ریال روانه بازار گردید.

کد خبر: 907550

وب گردی

وب گردی