دغدغه های وزیر بهداشت درباره طرح تحول سلامت/تلاش کردیم کم‌فروشی نشود، اما...

وزیر بهداشت گفت: نمی‌توانم کتمان کنم اگر منابعی که سال ۹۲ برای اجرای طرح تحول نظام سلامت مشخص شد، جهت اجرای آن در سال‌های آتی فراهم نشود، مجبور هستیم که بسته‌های طرح را کوچک کنیم؛ اما تاکید می‌کنم که تا امروز تمام تلاش همکارانم آن بوده که در طرف گیرنده خدمت که همان مردم هستند، کم‌فروشی نشود و برای آنها مشکل و محدودیتی ایجاد نشود.

به گزارش ایسکلنیوز، دکتر سیدحسن هاشمی درباره اولویت وزارت بهداشت برای توسعه امکانات بهداشتی – درمانی در مناطق محروم و مرزی در قالب طرح تحول نظام سلامت و سرانجام آن با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای و اعتباری وزارت بهداشت، گفت: هیچ یک از برنامه‌های ما در مناطق محروم حذف نشد و تمام این برنامه‌ها ادامه دارد؛ به طوری که در دهه فجر نیز مشاهده کردید ۸۰ درصد از ۱۰۲۴ پروه‌ای که افتتاح ‌شد، در مناطق محروم بود. البته ما از همان ابتدا سهم مناطق محروم و نقاط مروزی را در اعتبارات جدا کرده بودیم.

بسته‌های خدمتی که در مناطق محروم اجرا نشد

وی ادامه داد: مشکلی که وجود داشت و همچنان هم ادامه دارد، مربوط به جریان وجوهی است که باید به وزارت بهداشت بیاید. در مجموع آن ارقامی که اول سال مشخص می‌کنند حداقل در سال‌های ۹۳ تا ۹۵ تا حدودی تامین شده و از این بابت هم تشکر می‌کنیم. بنابراین نگرانی برای تامین اعتبارات نقاط محروم نداریم. البته شاید انتظار این بود که حمایت بیشتری در قالب بسته‌هایی دیگر در این نقاط داشته باشیم؛ بسته‌هایی مانند درمان‌های ناباروری، دندانپزشکی، بیمارانی که آنها هم بیماری‌شان به نوعی خاص تلقی می‌شود وافراد ضعیفی که باید بیش از آنچه که در قانون آمده، حمایت مالی شوند، اما متاسفانه این بسته‌ها را حداقل با شرایط فعلی نمی‌توانیم در دولت دوازدهم شروع کنیم. در هر حال از اصل کار و طرح تحول در مناطق محروم محدودیتی ایجاد نشد.

ماجرای کوچک شدن دو بسته خدمتی طرح تحول سلامت

وزیر بهداشت درباره برخی مباحث مبنی بر کوچک شدن برخی بسته‌های طرح تحول مبنی بر مقیمی و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، گفت: بله این درست است و در بسته‌های این خدمات، آن قسمت که به ارایه کننده خدمت مربوط می‌شود، مقداری محدودیت ایجاد شد که البته بخشی از آن لازم بود؛ به این معنا که حتی اگر ما از نظر منابع هم مشکلی نداشتیم، باید حتما این محدودیت ایجاد می‌شد؛ چراکه شاید در شروع این بسته‌ها مقداری زیاده‌روی وجود داشته است.

تلاش کردیم کم‌فروشی نشود، اما...

وی افزود: در عین حال نیز نمی‌توانم کتمان کنم اگر منابعی که سال ۹۲ برای اجرای این طرح مشخص شد، جهت اجرای آن در سال‌های آتی دریافت نکنیم، مجبور هستیم که بسته‌ها را کوچک کنیم. ولی تا امروز تمام تلاش همکاران من آن بوده که در طرف گیرنده خدمت که همان مردم هستند، کم‌فروشی نشود و برای آنها مشکل و محدودیتی ایجاد نشود.

شرط کامیابی طرح تحول نظام سلامت

وزیر بهداشت درباره ایراد مجلس به کلیات لایحه بودجه ۹۷ که یک مورد آن مربوط به کمبود منابع طرح تحول بود، گفت: در حقیقت مجلس در این زمینه از وزارت بهداشت حمایت و اعلام کرد برای آنکه طرح تحول نظام سلامت آسیب نبیند، باید بودجه‌اش واقعی دیده شود. اما درعمل تا امروز اتفاقی در این زمینه نیفتاده است؛ یعنی همچنان بخشی از منابع به هدفمندی یارانه‌ها گره خورده و با توجه به اینکه اعلام کردند کسی از فهرست یارانه‌بگیران حذف نخواهد شد، بنابراین برای پرداخت خود یارانه نیز کمبودهای اعتباری وجود خواهد داشت چه رسد به اینکه بخواهند به "سلامت" کمک کنند.

هاشمی ادامه داد: به این ترتیب مشکل مزمنی که در نظام سلامت وجود داشت، همگان نیز به آن معترف بودند و در سیاست‌های کلی نظام سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری هم بر رفع آن تاکید شده بود، پایدار شدن منابع نظام سلامت بود، اما متاسفانه در بودجه ۹۷ هم تا امروز اتفاقی برای رفع این مشکل نیفتاده است و همچنان این خطر برنامه‌هایمان را تهدید می‌کند. نمی‌دانیم واقعا تا پایان سال ۹۷ حدود ۳۷۰۰ یا ۴۰۰۰ میلیارد تومان سهم سلامت از هدفمندی یارانه‌ها یا حداقل بخشی از آن، تحویل داده می‌شود یا خیر.

وی درباره وضعیت اعتباری وزارت بهداشت در سال ۹۶ نیز گفت: اکنون که کمتر از یک ماه و نیم به پایان سال زمان باقی مانده، هنوز نمی‌دانیم چه بخشی از مطالبات‌مان را دریافت می‌کنیم و آیا می‌توانیم با کسانی که طلبکارمان هستند و درعین حال با ما صبوری و همراهی کردند، تسویه حساب کنیم یا خیر. امیدوارم آنچه که قول داده شده عملیاتی شود.

ایسنا ۷۰۵

کد خبر: 907615

وب گردی

وب گردی