متخلفان موسسات غیر مجاز مجازات می شوند/آخرین وضعیت پرداخت سپرده بالای۲۰۰ میلیون در موسسات غیرمجاز

معاون اقتصادی رئیس جمهوری آخرین روند رسیدگی به پرونده موسسات غیرمجاز و پرداخت سپرده سپرده گذاران این موسسات را تشریح و تاکید کرد که متخلفان در این موسسات بی مجازات نمی مانند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمد نهاوندیان درباره آخرین وضعیت ساماندهی موسسات غیرمجاز، گفت: خوشبختانه با تشکیل کمیته مشترک سران قوا مشکل تعداد بسیار زیادی از سپرده گذاران به ویژه سپرده گذاران با ارقام کوچک تر و کمتر از 100 میلیون در برخی از این موسسات و 200 میلیون در برخی دیگر از این موسسات حل شد.

او درباره ابهام ایجاد شده برای برخی از سپرده گذاران درباره کسر شدن از اصل سپرده آنها گفت: برخی از سپرده گذاران ابهامی داشتند که چون پیشتر قبلا برداشت سود از سپرده خود داشتند، میزان پرداختی به آنها کمتر از سپرده شان بوده است؛ در حالی که محاسبات بانک مرکزی مبنای این موضوع بوده است.

معاون رئیس جمهوری درباره مبنای محاسبه بانک مرکزی توضیح داد که از زمان اعلام شدن نام موسسه غیرمجاز، سود سپرده این موسسات با نرخ 15 درصد محاسبه شده است هرچند که گاهی این موسسات تا 30 درصد به برخی از سپرده ها سود پرداخت می کرده اند.

نماینده رئیس جمهوری در کمیته مشترک سران قوا برای ساماندهی موسسات غیرمجاز، گفت: امروز سپرده های تا 100 میلیون تومان به سپرده گذاران پرداخت شده و حتی افرادی که بیش از 100 میلیون تومان نیز سپرده گذاری کرده بودند، به میزان 100 میلیون تومان از سپرده خود را دریافت کرده اند.

نهاوندیان گفت: برخی دیگر از سپرده گذاران در طبقه بندی های عادی قرار نداشتند به عنوان نمونه کارمندان برخی از این موسسات اعتباری حقوق خود را دریافت نکرده بودند و در واقع حقوق آنها در حساب سپرده ای برای آنها واریز شده بود؛ این افراد سپرده گذار نبودند اما حقوق خود را طلب داشتند.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری تصریح کرد: رسیدگی به این گونه موارد، تا تعیین تکلیف سایر سپرده گذاران باقی مانده بود ولی درباره آنها نیز تصمیم گیری کردیم و پرداختی به آنها مشابه سایر سپرده گذاران انجام شد.

نهاوندیان ادامه داد: از دیگر مواردی که در کمیته مشترک سران قوا درباره آنها تصمیم گیری کردیم، سپرده گذارانی بودند که بعد از شنیدن اخبار مربوط به ساماندهی موسسات غیرمجاز، سپرده های با ارقام بالای خود را به چندین سپرده با ارقام کوچک تبدیل کرده بودند؛ برای تمامی موارد براساس پیشنهادات بانک مرکزی تصمیم گیری کردیم.

متخلفان بی مجازات نمی مانند

معاون رئیس جمهوری در ادامه گفت: مدیریت عالی نظام برای پاسخ به دغدغه تعداد قابل توجهی از هم وطنان دستورات و اختیاراتی را به کمیته مشترک سران قوا تفویض کرده است؛ با این حال مبالغی که توسط بانک مرکزی پرداخت شده در واقع تنخواه گردان بوده و متکی به منابعی است که از این موسسات با تبدیل اموال تامین خواهد شد.

او تاکید کرد نکته اول اینکه کسانی که تخلف کرده اند حتما باید پاسخگوی تخلف خود باشند و با ورود بانک مرکزی یا دستگاه های حاکمیتی دیگر برای ساماندهی موسسات غیرمجاز خطا یا فریبی اگر صورت گرفته باشد، بدون رسیدگی و بی مجازات نخواهد ماند.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری ادامه داد: دوم اینکه منابعی که از محل منابع بانک مرکزی برای رفع مشکل مردم مورد استفاده قرار گرفته، حتما با میعان بخشیدن به اموال موسسات غیرمجاز به بانک مرکزی برخواهد گشت.

او تاکید کرد که اقدامات انجام شده در زمینه استفاده از منابع بانک مرکزی برای پرداخت سپرده سپرده گذاران موسسات غیرمجاز به نوعی مدیریت زمان و تامین مالی موقت بوده است و این منابع به خزانه بانک مرکزی بازخواهد گشت.

جزییات پرداخت سپرده گذاران بیش از 200 میلیون

نماینده رئیس جمهوری در کمیته سران قوا برای حل مشکل موسسات غیرمجاز درباره پرداخت سپرده سپرده گذاران بیش از 100 و 200 میلیون تومان، گفت: این موضوع فاز بعدی کار است؛ هر اندازه از اموال این موسسات شناسایی شود، فروخته و به نقدینگی تبدیل خواهد شد.

نهاوندیان ادامه داد: سپرده های بیش از 100 و 200 میلیون تومان موسسات غیرمجاز از محل فروش اموال پرداخت خواهد شد؛ البته در این زمینه همکاری هیات های تسویه موسسات بسیار ضروری است.

او توضیح داد: در برخی از موارد این موسسات اموال خود را مخفی کرده بودند و گاهی به نام افراد دیگر حتی ثبت شده بود؛ با این حال با کمک سایر دستگاه ها و نهادها در حال شناسایی و فروش اموال موسسات غیرمجاز هستیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد که فاز بعدی پرداخت به سپرده گذاران بیشتر از 100 و 200 میلیون تومان با فروش اموال شناسایی و فروخته شده انجام شود.

402

کد خبر: 907636

وب گردی

وب گردی