آشنایی با هزینه های گمرکی و حقوق صاحب کالا

هزینه های گمرکی وجوهی هستند که میزان و چگونگی وصول آنها با تصویب هیات وزیران تعیین می شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ هزینه های گمرکی وجوهی هستند که میزان و چگونگی وصول آنها با تصویب هیات وزیران برای تخلیه، باربری، صفاهی (بارچینی)، بارگیری، انبارداری، آزمایش، تعرفه بندی کالا، کارشناسی، بدرقه کالا، خدمات فوق العاده و نظایر آن، توسط گمرک یا اداره بنادر و کشتیرانی یا انبارهای عمومی وصول می شود.

بر اساس این گزارش صاحب کالا یا نماینده قانونی او حق دارد قبل از تسلیم اظهار نامه، طبق تقاضای کتبی و ارائه اسناد مالکیت با موافقت گمرک کالای خود را رویت و با توزین بسته ها و یا بازکردن و دیدن محتویات آنها جهت بدست آوردن مشخصات مذکور و نمونه برداری و همچنین برای خشک کردن کالا و تعویض لفاف آن اقدام نماید. این اقدام با حضور و تحت نظارت مستمر ماموران مطلع و بصیر انجام خواهد گرفت.

گفتنی است هر گاه بر اثر بازکردن و بستن بسته ها به ترتیب فوق خسارتی به محتویات آن‌ها وارد آید مسئولیت آن متوجه گمرک نخواهد بود و از بابت آن خسارت یا تخفیفی در حقوق گمرکی و سود بازرگانی و هزینه های گمرکی و عوارض داده نخواهد شد.

این گزارش می افزاید هرگاه صاحب کالا خواهان بازدید محتویات بسته ها و یا تغییر لفاف و یا خشک کردن کالا و یا سایر اعمالی که مستلزم تغییر در بسته بندی و دست خوردگی کالا باشد، است باید مراتب را صریحاً و بطور وضوح و تفکیک شده در درخواست خود قید نماید و مأموری که برای این کار تعیین می گردد باید مراقبت نماید که غیر از آنچه صاحب کالا درخواست کرده و با آن موافقت شده عمل دیگری انجام نگیرد.

همچنین قبل از انجام هر گونه عملی مأمور باید مشخصات ظاهری بسته ها را از حیث نوع بسته و علامت و سالم بودن یا پارگی و یا دستخوردگی داشتن، صورتجلسه کرده سپس اجازه بازکردن آنها را صادر نماید. پس از بازکردن بسته ها باید پر و یا خالی بودن، وزن خالص، نوع جنس، مقدار، تعداد و سایر مشخصات کامل کالای محتوی تمام بسته یا بسته هایی را که مورد در خواست صاحب کالا بوده صورت‌جلسه نماید و در هر حال یک نسخه از صورت‌جلسه باید به انبار تسلیم شود.

400

کد خبر: 907676

وب گردی

وب گردی