تولید پادزهرهای انسانی هم‌پای استانداردهای جهانی

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در مراسم رونمایی از 8 نوع واکسن دامی و انسانی گفت: با ورود بخش‌ خصوصی به میدان سرمایه‌گذاری و حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه زیست‌فناوری پزشکی با ایفای نقش هدایتگری و تسهیل‌گری دولت، ضمن تأمین نیاز کشور زمینه صادرات این فرآورده‌ها فراهم می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، سورنا ستاری در بازدید از مراسم رونمایی از فرآورده‌های دارویی دامی و انسانی تولید شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شتاب‌دهنده و مرکز رشد زیست‌فناوری پزشکی «پرسیس‌ژن»، ورود بخش خصوصی به عرصه حمایت و سرمایه‌گذاری در حوزه استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان زیست‌فناوری را مهم‌ترین لازمه پیشرفت کشور در این حوزه دانست و گفت: حضور بخش خصوصی در حوزه‌های دانش‌بنیان همچون زیست‌فناوری پزشکی زمینه رشد و رونق کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارتاپی را فراهم می‌کند و دولت نیز باید زیرساخت لازم برای حضور این بخش را فراهم کند.

ستاری، تولید محصولات یا ارائه خدمات کیفی در دسترس و مبتنی بر نیاز جامعه را مهم‌ترین ویژگی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: دستاورد این کسب و کارها با حمایت بخش خصوصی ایجاد می‌شود و بر همین اساس، مبتنی بر خواست و نیاز جامعه است.

نقش تسهیل‌گر دولت در حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به نقش دولت در حمایت از ایجاد زیرساخت مساعد فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها گفت: دولت می‌تواند با ارائه تسهیلات کم بهره و تسهیل روند صدور مجوزها مسیر را برای حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در عرصه دانش‌بنیان فراهم کند.

وی با بیان این‌که 25 هسته‌فعال در این مرکز رشد، در آستانه ارائه محصولات دانش‌بنیان به بازار هستند، اظهار کرد: در حال حاضر دو نمونه از این محصولات تجاری‌سازی و رونمایی شد، این در حالی است که سال آینده ۷ داروی حوزه زیست‌فناوری پزشکی که توسط هسته‌های فناور مستقر در این مرکز رشد تولید شده است، روانه بازار می‌شود.

فرهنگ ایران باور به حرکت در مسیر توانمندی است

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی نیز در این مراسم، رشد کشور در عرصه دانش‌بنیان را نتیجه خودباوری و بهره‌مندی از امکانات و توانمندی‌های موجود دانست و گفت: ظرفیت‌های فوق‌العاده و امکانات وسیع و توانمندی بالایی داریم که اگر خودمان را باور کنیم، می‌تواند پیشرفت کشور را به همراه داشته باشد.

وی دستاوردهای دانش‌بنیان واحدهای فناور مستقر در این مرکز رشد در توسعه ابزار، دانش و تولید را ارزشمند ارزیابی کرد و افزود: اگر به چشم خود نمی‌دیدیم، شاید باور کردنی نبود در مدت کوتاهی شاهد تحولات علمی باشیم.

حجتی ادامه داد: آنچه فرهنگ ایران می آموزد، باور به توانمندی‌ها و حرکت در مسیر علمی و فناوری است و ما وارث دستاوردهای پیشینیان هستیم و بار دیگر در زیر سایه انقلاب این ارزش‌ها و دستاوردها را بازآفرینی می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر این‌که تمامی بخش‌های فعال کشور نیز باید حامی دستاوردهای علمی و پژوهشی باشد، ادامه داد: باید ضمن رفع نارسایی‌ها در بخش‌های مختلف با کمک تمامی بخش‌ها، ایران به عنوان پیشتاز منطقه در عرصه تولید محصولات دانش‌بنیان معرفی شود.

رونمایی از 8 فرآورده دارویی در حوزه زیست‌فناوری پزشکی

در این مراسم از 8 نوع واکسن دامی و انسانی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور ، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و محمدعلی نجفی استاندار البرز با سرمایه‌گذاری اولیه 22 میلیارد تومان و توان خالص‌سازی 10 هزار لیتر پلاسما رونمایی شد.

رشد شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی و تأمین نیاز کشور

بر اساس این گزارش، شتاب‌دهنده پرسیس‌ژن که با سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان اولین شتاب دهنده زیست فناوری پزشکی کشور در سال 1395 آغاز به کار کرده است، از واحدهای فناور فعال و نوآور حوزه زیست فناوری پزشکی (دارو و تجهیزات) و طب بازساختی( سلول های بنیادی) حمایت و زمینه تجاری‌سازی ایده‌های دانش‌بنیان آن‌ها را فراهم می‌کند.

جذب نخبگان جوان برای کسب مهارت‌های لازم تولید صنعتی و تاسیس استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه‌های یاد شده برای تولید محصولاتی که نمونه مشابه ندارند، برای رفع نیاز کشور در تأمین داروهای خاص بیولوژیک و بیماری‌های صعب‌العلاج، مهم‌ترین رسالت این شتاب‌د هند زیست فناوری پزشکی عنوان شده است.

با اعلام فراخوان اولیه، 8 تیم فناور توسط معاونت علمی و فناوری برای فعالیت مورد حمایت قرار گرفتند و تعدادی از این واحدها در کم‌تر از یک سال به محصول دانش‌بنیان رسیدند.

در مجموع از میان بالغ بر 25 واحد مستقر در این مرکز رشد، بیش از 106 متخصص در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری که 57 نفر از آن‌ها در مقطع PHD هستند، در این مرکز مشغول به کار هستند.

تولید پادزهرهای انسانی هم‌پای استانداردهای جهانی

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شتاب‌دهنده پرسیس‌ژن که در زمینه تولید پادزهرهای مار و عقرب برای انسان فعالیت می‌کند توسط تعدادی از متخصصان بیولوژی دارویی کار خود را در این مرکز رشد آغاز کرده و اکنون با تکیه به توانمندی متخصصان خود در حوزه آنتی‌بادی‌های مونوکلونال، با دریافت استانداردهای ملی و جهانی آماده عرصه فرآورده‌های خود به بازارهای داخلی و منطقه‌ای است.

این شرکت دانش‌بنیان، با ارائه روشی جدید و خلاقانه در خالص‌سازی پلاسما و نوآوری در روش فرمولاسیون آنتی‌ژن‌ها، موفق شده است پادزهرهایی با خلوص بالای 95 درصد تولید و روانه بازار کند که واکنش‌های منفی حساسیتی در بیماران را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

این شرکت دانش‌بنیان مستقر در شتاب‌دهنده پرسیس‌ژن با تولید محصولاتی همچون پنتافب (پادزهر مار 5 ظرفیتی)، هگزافب (پادزهر مار 6 ظرفیتی) و اسکوفب (پادزهر عقرب) زمینه اشتغال مستقیم 50 نفر از متخصصان به صورت مستقیم و بالغ بر 150 نفر به صورت غیر مستقیم را فراهم آورده است.

تولید واکسن دامی برای جلوگیری از یک بیماری خطرناک

واکسن ویروس پی‌پی‌آر، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک محصول دانش‌بنیان پیشرفته‌ای است که توسط یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شتاب‌دهنده پرسیس‌ژن تولید و روانه بازار دارویی کشور می‌شود.

پی‌پی‌آر، بیماری ویروسی شدید با واگیری و انتشار سریع است که عمدتا نشخوارکنندگان کوچک (گوسفند و بز ) را مبتلا می‌کند و اکنون واکسن این بیماری توسط این شرکت فناور داخلی، با سرمایه ۲۲ میلیارد تومانی بخش خصوصی تولید شده است.

منبع:ایسنا

204

کد خبر: 907776

وب گردی

وب گردی