آمایش سرزمینی نقطه عطفی در آموزش علوم پزشکی است

معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست کلان منطقه آمایشی 5 و 8 با بیان شرایط این دو منطقه در حوزه آموزش و ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: باتوجه به ظرفیت های خاص برخی دانشگاههای علوم پزشکی ماموریت های جدیدی برای توسعه آموزش علوم پزشکی کشور به این دانشگاهها سپرده می شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ به نقل از روابط عمومی معاونت آموزش وزارت بهداشت، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست کلان منطقه های 5 و 8 آمایشی که روز جمعه 27 بهمن 1396 در دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس برگزار شد با اشاره به همکاری خوب دانشگاههای این کلان مناطق گفت:‌ بحث مناطق آمایشی و همکاری دانشگاههای مستقر در هر منطقه بسیار مهم است و با گزارش هایی که در نهادهای بالادستی ارائه شده مسئولین اذعان می دارند که وزارت بهداشت در این بحث به خوبی پیش رفته و سایر بخش ها هم باید از این الگو استفاده شود.

دکتر لاریجانی اظهار داشت: برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به عنوان برنامه جامع حوزه آموزش علوم پزشکی با نظر تمامی دانشگاههای علوم پزشکی کشور طراحی شده و بیش از 14 بار با نظرات افراد مختلف در ستاد و دانشگاهها مورد بازبینی قرار گرفت.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه در طراحی بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تمامی اسناد بالادستی مرتبط مورد بررسی قرار گرفته است گفت: در تدوین اسناد بالادستی ساعت ها کار کارشناسی صورت گرفته است و باید از این اسناد در برنامه ریزی بخش های مختلف استفاده شود.

وی مرجعیت علمی را یکی از محورهای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: هدف در اجرای این بسته این است که دانشگاههای علوم پزشکی بدانند چه ماموریت هایی را باید به صورت ویژه پیگیری کنند.

دکتر لاریجانی خاطرنشان کرد:‌ خوشبختانه با گذشت چندسال از اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی بسیاری از دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی چند ماموریت اصلی برای خود تعریف کرده اند، ضمن اینکه بقیه امور و توسعه سایر رشته ها را نیز پیگیری می کنند.

وی از ماموریت محور شدن دانشگاههای کوچک و دانشکده های علوم پزشکی سخن گفت و اظهار داشت: مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی تاسیس شده و هدف این است که منابع علمی کشور در زمینه آموزش علوم پزشکی در یک مرکز جامع گردآوری شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت حرکت دانشگاهها به سمت دانشگاههای نسل جدید را یک نیاز دنیای امروز عنوان کرد و گفت:‌باید شرایط فراهم شود تا در بستر شرکت های دانش بنیان از ظرفیت های اعضای هیات علمی دانشگاهها برای خلق ثروت در کشور بهره برداری شود و این رویکردی است که با آموزش باید در قشر دانشگاهی نهادینه شود.

وی خاطرنشان کرد: با پیگیری بحث آمایش سرزمینی و تجمیع ظرفیت دانشگاههای مستقر در این مناطق به زودی هر منطقه آمایشی می تواند پاسخگوی نیازهای خود باشد.

دکتر لاریجانی از نهایی شدن سند نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت تا 1404 خبر داد و گفت: به زودی برش منطقه ای این برنامه تدوین می شود و مناطق می توانند 70 درصد نیروی انسانی خود را تربیت کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه آمایش سرزمینی نقطه عطفی در آموزش علوم پزشکی است گفت:‌ در قالب این برنامه بحث ماموریت گرایی دانشگاههای علوم پزشکی پیاده شده و این برنامه و پیگیری آن در دانشگاههای علوم پزشکی باعث شد اقدامات ملی بزرگی نظیر اعتباربخشی دانشگاهها و بیمارستان های آموزشی توسط دانشگاههای علوم پزشکی کشور انجام شود.

دکتر لاریجانی اضافه کرد: با تلاش های دانشگاههای علوم پزشکی ایران و اصفهان اعتباربخشی تمامی دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی و بیمارستان های آموزشی به اتمام رسیده است.

وی بیان کرد: امسال در بحث ماموریت گرایی به صورت جدی تری پیش می رویم و علاوه بر ماموریت های فعلی ماموریت های جدیدی متناسب با ظرفیت دانشگاهها تعریف خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اذعان داشت: در بحث ماموریت گرایی بسیاری از نیازهای اصلی کشور شناسایی شده و با واسپاری ماموریت ها به دانشگاهها و کلان مناطق برای تربیت نیروی انسانی در این رشته ها برنامه ریزی شده و اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است.

وی از اهمیت مباحث مرتبط با توسعه اخلاق حرفه ای سخن گفت و افزود: در کنار تمامی اقداماتی که در این راستا صورت گرفته، کمیته ملی اخلاق در آموزش علوم پزشکی تشکیل شده و لازم است تا کمیته متناظر در دانشگاه تشکیل و بحث اخلاق توسط مدیران ارشد دانشگاهها پیگیری شود.

دکتر لاریجانی به اهمیت توجه به توسعه بین المللی آموزش علوم پزشکی سخن گفت و اضافه کرد:‌ با برنامه هایی که در کشورهای منطقه صورت گرفته و باتوجه به ظرفیت خوبی که در حوزه علوم پزشکی کشور داریم لازم است برنامه ریزی جامعی در این حوزه در دانشگاهها صورت بگیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به راه اندازی سامانه Education Iran و معرفی ظرفیت های دانشگاههای علوم پزشکی در این سامانه اشاره کرد و گفت: تاکنون حدود 2 هزار دانشجوی خارجی در کشور وجود دارد و برخی دانشگاههای علوم پزشکی تلاش های خوبی در این زمینه کرده اند.

وی اظهار داشت: در بحث ارزشیابی دانشگاههای خارجی از رتبه بندی های بین المللی بهره برداری می شود و فهرست دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت به تازگی به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده است.

دکتر لاریجانی به تشکیل دانشگاه علوم پزشکی مجازی و اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: بسیاری از آزمون ها به صورت الکترونیک برگزار می شود و برنامه ریزی هایی هم برای تحول در برگزاری آزمون های تخصصی صورت گرفته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بر اهمیت توسعه زیرساخت های آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت:تلاش های زیادی برای توسعه این زیرساخت ها صورت گرفته است.

وی از تدوین برنامه های اقدام برای اجرای بسته های تحول و نو آوری در آموزش علوم پزشکی در 3 سطح ستادی، منطقه ای و دانشگاهی سخن گفت و اظهار داشت: این برنامه ها مسیر دانشگاهها برای اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را مشخص کرده و برنامه ها با همکاری خود مناطق و دانشگاهها طراحی شده است.

کد خبر: 907837

وب گردی

وب گردی