نشست خبری مشترک تیلرسون و چاووش‌اوغلو

وزیر امور خارجه ترکیه، روز جمعه در نشست خبری مشترک با رکس تیلرسون، همتای آمریکایی خود، اعلام کرد روابط این کشور و آمریکا مرحله سختی را سپری می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، گفت: با وجود برخی تنش‌ها بین ترکیه و آمریکا، مشارکت و همکاری راهبردی با یکدیگر را حفظ کرده‌ایم. روابط ما با واشنگتن اخیرا دچار تنش‌هایی شد. روابط ما از مدتی پیش متشنج شده است، اما در خصوص برخی موضوعات به نتیجه رسیدیم.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه اظهاراتش افزود از واشنگتن خواستیم اقدامات ملموسی در خصوص بحران سوریه انجام دهد.

چاووش‌اوغلو همچنین اعلام کرد: در نشست با تیلرسون درباره مبارزه با تروریسم و پرونده سوریه بحث و تبادل نظر کردیم.

تیلرسون نیز در این نشست خبری اعلام کرد: آمریکا و ترکیه «هدفی مشترک در سوریه» دارند. ترکیه و آمریکا دیگر نمی‌خواهند به تنهایی در سوریه اقدام کنند.

او در ادامه گفت درباره امنیت کارکنان محلی نمایندگی‌های دیپلماتیک آمریکا در ترکیه شدیدا نگران است و از این کشور خواست کشیش آمریکایی و سایر اتباع آمریکایی بازداشت شده را آزاد کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه اعلام کرد: آمریکا حق مشروع ترکیه را برای تامین امنیت مرز‌های خود به رسمیت می‌شناسد.

تیلرسون افزود: ترکیه یکی از شرکای اصلی ما در جنگ علیه گروه داعش است. می‌خواهیم در عملیات عفرین از کشته شدن غیرنظامیان جلوگیری کنیم.

او در ادامه تاکید کرد: هیچ اختلافی بین اهداف ترکیه و آمریکا در سوریه وجود ندارد. پیشنهاداتی برای حل همه موضوعات مهم و فوری با ترکیه، ارائه کردیم. به همراه ترکیه تلاش می‌کنیم به راه حلی دموکراتیک درباره سوریه دست پیدا کنیم.

وزیر خارجه آمریکا افزود: آمریکا درباره همه مسائل مورد اختلاف در خصوص سوریه به ترکیه تضمین داده است.

کد خبر: 907876

وب گردی

وب گردی