عدم شفافیت در نظام پولی زمینه ساز مشکلات اقتصادی کشور/ حجم بالای نقدینگی اصلی ترین عامل افزایش قیمت دلار

یک اقتصاددان با بیان اینکه نقدینگی به عنوان اصلی ترین عامل موثر بر افزایش قیمت دلار بوده است، گفت: حدود 20 درصد از نقدینگی در اختیار موسسات غیر متشکل پولی بود که تاکنون مشخص نشده حامی تعاونی هایی که موسسات پولی را تشکیل داده اند چه کسانی هستندبنابراین عدم شفافیت در نظام پولی و اقتصاد ایران زمینه ساز مشکلاتی برای کشور شده است.

مهدی پازوکی، اقتصاددان کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به افزایش نرخ دلار در بازار و نیز اقدامات بانک مرکزی در راستای تعادل قیمت در این بازار گفت: افزایش قیمت ارز طی چند وقت اخیر متاثر از عوامل متعددی بود اما به لحاظ اقتصادی اصلی ترین دلیل، حجم بالای نقدینگی در اقتصاد کشور بود که در صورت هدایت این نقدینگی به سمت تولید، اثرات مثبتی را با خود به همراه خواهد داشت.

او در ادامه بیان کرد: در صورتی که این حجم از نقدینگی به سمت دلالی و سوداگری رود و به طور دقیق مشخص نباشد که به سمت کدام یک از بازارهای پولی سوق پیدا می‌کند با تبعات منفی و بسیار زیادی روبرو خواهد شد.

پازوکی به دلیل اصلی افزایش قیمت دلار تاکید کرد و گفت: نقدینگی به عنوان اصلی ترین عامل موثر بر افزایش قیمت دلار بوده است، حدود 20 درصد از نقدینگی در اختیار موسسات غیر متشکل پولی بود که تاکنون مشخص نشده حامی تعاونی هایی که موسسات پولی را تشکیل داده اند چه کسانی هستند، بنابراین عدم شفافیت در نظام پولی و اقتصاد ایران زمینه ساز مشکلاتی برای کشور شده است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران اظهار داشت: مجموعه حکومت باید از رانت اقتصادی و رانت خواران که دسترسی به نقدینگی های بالا در کشور را دارند، جلوگیری کند چراکه این امر موجب ایجاد التهاب در اقتصاد کشور خواهد شد.

او به تصمیمات اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی در راستای تنظیم بازار ارز اشاره کرد و گفت: سیاست اصلی دولت بر این پایه است تا بخشی از پول های سرگردان را که به دلیل کاهش نرخ سود بانکی در اختیار مردم قرار گرفته را جذب کند، بنابراین تصمیم به اتخاذ این سیاست در کشور گرفت.

پازوکی اظهار داشت: ما امیدوار به تاثیرگذاری این اقدام دولت برای تنظیم بازار هستیم و به طور حتم دولت باید در کنار این اقدام، تصمیمات دیگری را جهت تنظیم بازار در اختیار گیرد.

مشاور اقتصادی معاون زیر بنایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه دولت باید انضباط پولی را در کنار اقدامات اخیر در دستور کار قرار دهد تا بتواند نظم را به اقتصاد کشور بازگرداند و سیستم بازار را تحت کنترل کامل خود قرار دهد، گفت: بازار ارز با خرید 1000 دلار دچار آشفتگی نمی شود و تاکنون درآمد ارزی در کشور با موقعیت بسیار خوبی همراه بوده است.

او با اشاره به اینکه باید با رانت خواران برخورد اساسی و سیستم اطلاعاتی پولی کشور شفاف شود، اظهار داشت: بانک مرکزی باید در ابتدا کسانی را که اقدام به دریافت وام کرده‌اند و از بازپرداخت اقساط خود خودداری کرده‌اند، برخورد کند به جز کسانی که در حال تولید هستند و می بایست نسبت به بازپرداخت وام این افراد استمهال کند.

پازوکی در پایان اظهار داشت: دولت ها به دنبال اقداماتی جهت ایجاد ثبات در کشور هستند اما سیاست های به کار گرفته شده با یکدیگر متفاوت هستند و به طور حتم باید فضای کسب و کار شفاف باشد.

401

کد خبر: 907885

وب گردی

وب گردی